Rahvusvaheline projekt on edukas ka hübriidõppes
Pärnu Kuninga tänava kool taasalustas rahvusvaheliste projektide lähetustega hübriidvormis.
Sloveenias Račes toimus oktoobris Erasmus+ projekti „Our Cultures – Our Treasures“ („Meie kultuurid – meie varandus“) lähetus, mis seekord oli hübriidvormis: kui partnerkoolide õpetajad sõitsid Sloveeniasse, siis algklassilapsed, kes on projekti peamine osalejate grupp, võtsid COVID-19 pandeemiaga seotud turvalisuse kaalutlustel tegevustest osa virtuaalselt omaenda koolis ja klassiruumis. Ühiseid veebipõhiseid ettevõtmisi ja otselülitusi oli välja mõeldud igaks päevaks.
Laulud mitmes keeles
11.–15. oktoobrini toimunud kultuurilähetuse esimene päev algas suure üllatusega kõigi osalejate jaoks: sloveenia õpilased olid ette valmistanud tervituskontserdi, kus lauldi kõigi partnerkoolide laule algkeeles. Kuninga kooli õpetajatele ja õpilastele tegi rõõmu „Ehitame maja“ laul eesti keeles. Lisaks kuulati vastuvõtva kooli ettekandeid Sloveenia, Maribori linna ja Rače kohta.
Näiteks kanti otseülekandena üle sloveenia laste näidend legendist, kuidas nutikas kingsepp päästis Maribori linna türklaste käest. Lavastuse vaatamisele inglise keele tunnis järgnes kunstitund, kus kõigi kuue partnerkooli lapsed meisterdasid koolis paberist kingi ning disainisid ja kaunistasid neid, lastes loomingulisusel lennata.
Videosilla vahendusel saadi osa ka Sloveenia kooli kultuuripäevast ning rahvamuusika ja -tantsu töötubadest. Eesti õpilastele meeldis väga tantsida virtuaalselt koos nii sloveenia laste kui ka oma õpetajatega, keda oli suurelt ekraanilt tore näha. Tantsurõõmu jagus mõlemale poole ekraani.
Traditsiooniline hommikusöök
Üks õpilasi kaasav ülesanne jäi õpetajate kooli tagasitulekut ootama ning viidi ellu lähetusjärgsel nädalal – see on ühine Sloveenia traditsioonilise hommikusöögi söömine. Hommikueineks pakutakse siis traditsiooniliselt saia või ja meega ning õuna. Sloveenias on juba mitmendat aastat kombeks sügiseti pakkuda riigi kulul igal kolmandal reedel õpilastele traditsioonilist hommikusööki.
Väga suurt rõhku pöörati kohapeal COVID-19 ohutusele: näiteks oli külalisõpetajatel võimalus näha ainetunde, kuid ühes klassiruumis ei lubatud viibida kauem kui 15 minutit ja loomulikult tuli kõigil täiskasvanutel kanda siseruumides maske. Maske kandsid koolimajas ka paljud lapsed, päris väiksedki.
Eesmärk väärtustada kultuuri
Kuna projekti peateema on kultuur, oligi projektinädala fookuses kultuur ja selle väärtustamine. Koostööd tehti viie päeva jooksul rahvaansamblite ja kultuurikeskustega. Näiteks külastasid osalenud õpetajad 16. sajandist pärinevas Rače lossis asuvat kultuurikeskust, kus toimus meeleolukas kultuuriprogramm, mida olid nautima tulnud ka osalevate õpilaste pered. Kontserdile järgnes ühine kastanisöömine koos laulu ja tantsuga linnuse hoovil. Küpsetatud kastanid on kohalik traditsiooniline sügisene toit. Kultuurielamustega täidetud programmi lõpetas Rače kooli töötajate ja partnerkoolide õpetajate ühine õhtusöök, kus osales ka kohalik linnapea. See annab taas tunnistust nii oma kultuuri kui kultuurilise mitmekesisuse väärtustamisest.
Õpetajad külastasid ka pealinna Ljubljanat. Sealses kindluses käidi nukumuuseumis ning vaadati lapsi muuseumi töötubades tegutsemas. Ljubljana kindluse vaatetornist avaneb imeline vaade Ljubljanale ja selle ümbrusele. Ekskursioon viib külastajaid reisile läbi linna ajaloo. Hea õnne korral võib lossis kohata seal juba üle viiesaja aasta elanud muuseumirotti Frideriki. Tema jälgib teraselt lossis toimuvat, teades, et ühel päeval pakub see inimestele huvi, just nagu tema minevikulood võluvad tänaseid külastajaid.
Ljubljana linnapildis oli näha väga palju õpiprogrammides osalevaid noori. Õppimine koolikeskkonnast väljaspool on Sloveenias väga populaarne juba alates lasteaiast.
Hübriidõpe – tõhus võimalus pandeemia tingimustes
Selline hübriidvormis projektilähetuste korraldamine praegusel ajal on paindlik ning efektiivne viis jätkata projektitegevustega pandeemia tingimustes. Osalevatelt koolidelt nõuab see topeltpingutust ja väga head koostööd. Lisaks kohapealsele programmile peab lähetust korraldav kool valmistama ette programmi virtuaalseteks tegevusteks, koostama veebikeskkonda sobivad materjalid ja mõtlema välja kõigi osalejate interaktiivsust võimaldavad ülesanded. Lähetuses osalev kool peab aga lisaks sihtkohas olevate õpetajate tundide asendamisele korraldama ka igapäevased otseühendused, tagama veebipõhisteks tegevusteks vajalikud tingimused ning leidma õpetajad, kes virtuaalseid tegevusi koolis juhivad. Ometi on see pandeemia tingimustes hea võimalus teha rahvusvahelist projektitööd, mis kindlasti on rikastavam ja kaasavam kui 100% veebipõhine lähetus.
Kuninga kooli esindasid Sloveenias õppealajuhataja Liina Õmblus ja klassiõpetajad Anu Päit ning Inga Merisaar, kelle õpilased kõigil viiel päeval tegevustest veebipõhiselt osa said.
Lisaks Eestile ja Sloveeniale võtavad projektist osa algkoolid Kreekast, Hispaaniast ja Portugalile kuuluvatelt Assoori saartelt. Kuninga koolist osalevad 1.–5. klassid, kokku kümme klassi. Projekt algas möödunud aastal ja kestab 36 kuud, s.o augustini 2023. Eesmärk on tõsta osalejate kultuuriteadlikkust, avardada silmaringi ning tugevdada Euroopa kodaniku tunnetust.