Esimene kiri Olev Aidale

28. jaan. 2022 Egle Rumberg Uulu põhikooli direktor - Kommenteeri artiklit
Uulu põhikooli virtuaalne kolleeg Olev Ait. Foto: Pxhere

Kirjad Olev Aidale

Korra kuus ilmuvas rubriigis saadavad 2021. aasta kooliks valitud Uulu põhikooli õpetajad kirju oma virtuaalsele kolleegile Olev Aidale, kes liitus kollektiiviga koroonaajastu algul, kui emotsioonid lõid kõigil üle pea. Kui õpetajad otsivad kohta, kus ennast välja elada, oma tundeid ja mõtteid jagada, võivad nad igal ajal kirjutada olev.ait@uulu.edu.ee.


Uulu põhikooli pere. Foto: Viktoria Reiman

Hea Olev Ait, meie virtuaalne kolleeg!

Ei ole sulle ammu kirjutanud. Viimasel ajal tunnen, et kõik koolipäevad lähevad lihtsalt lennates. Sageli pean meenutama, kas see kohutav koroonaajastu hakkas eelmisel aastal või oli see üle-eelmisel … Ja siis avastan õudusega, et seda on juba pea kaks aastat olnud. Kaks aastat uute reeglitega harjumist ja siis, kui on ära harjutud, jälle uued reeglid. Kas sul on selge, millised reeglid praegu kehtivad?

Ma mäletan hästi, kui esimesed valitsuse korraldused tulid. Printisin kõik muudatused ja isegi seletuskirjad välja. Tekstimarkeriga märkisin ära olulised kohad ja teadsin iga päev, mis korraldused parajasti kehtivad. Ma ei teagi, mitu muudatust selle kahe aasta jooksul kokku on tulnud, aga mina küll tunnen, et enam järge pidada ei jaksa. Aga võib-olla on see lihtsalt väsimus ja tüdimus kogu sellest olukorrast? 

Aasta kooli tiitel on välja kuulutatud. Foto: Raimo Roht

Kas sa tead, et Uulu põhikool valiti 2021. aasta kooliks? 

Tegelikult polnud koroona põhjus, miks ma sulle kirjutan. Kas sa ikka tead, et meie kool valiti 2021. aasta kooliks? Meie väike Uulu põhikool, mille olemasolust ilmselt enamik Eesti inimestest isegi ei teadnud. Meie pisike kool, mis sai tänu tiitli võitmisele oma „Terevisiooni“ saate ning mida külastas isegi haridus- ja teadusminister Liina Kersna. Sa ei kujuta ette, millise hea tunde see kogu koolile ja kooliperele tekitas. Meie õpilased olid kõik väga uhked, lapsevanemad pisarateni heldinud ja töötajad tundsid tohutut tänutunnet. 

Pärast aasta kooli tiitli saamist oleme saanud väga palju tähelepanu, mis on olnud üsna harjumatu. Meie kooli on külastanud koolijuhid üle Eesti, meie vastu on huvi tundnud mitmed meediakanalid, meie kooli on tahetud õppima tulla mitmest teisest koolist. Üsna mitmel korral on kõlanud küsimus „Aga mis teie koolis siis nii erilist on?“. Ja iga kord olen ma vastanud, et meis ei olegi midagi erilist, me olemegi üks väga tavaline kool. Vähemalt enda jaoks oleme täiesti tavalised. Mida on aga külalised välja toonud, on see, et meie kooli uksest sisse astudes on kohe tunda, et siin koolis on hea olla. Meie koolis väärtustatakse iga õpilast, lapsevanemat ja töötajat. Ja kui sul on juba siia hea tulla, siis on siin ka hea olla. 

On sul meeles kooli arengukava eesmärgid?

Olev, sa polnud sellel ajal, kui me praegust arengukava koostasime, veel meie kolleeg. Aga kas sulle meenub arengukava, mille lühike väljavõte õpetajate toa seinal on? Kui haridusvaldkonnas töötavad inimesed küsivad, mis on meie edu saladus, olen enamasti andnud neile ülevaate meie süsteemsest toimimisest. Meil on väga konkreetne arengukava, kus on seatud selged eesmärgid ja tegevused eesmärgini jõudmiseks. Iga aasta koostame üldtööplaani, mis lähtub arengukavas seatud eesmärkidest ning iga õppeaasta lõpul hindame ühiselt üldtööplaanis ja arengukavas seatud eesmärkide täitmist. 

Kui ma olen huvi tundnud, kuidas tavaliselt arengukava koostatakse, siis olen aru saanud, et väga sageli piilutakse naaberkoolide arengukavasid ja kohendatakse see enda järgi. Eriti kurvaks teeb, kui dokumendi koostab ainult üks inimene ning koolipere kaasatakse ainult nii palju, et õppenõukogus kinnitatakse arengukava ühiselt. Sellisel moel ei ole ju imestada, kui õpetajad kannavad kaasas arusaama, et arengukava on dokument, mida tehakse lihtsalt sellepärast, et see peab olemas olema. Arengukavast järgmine samm on kooli üldtööplaan. Kui paljudes koolides on veel üldtööplaaniks ürituste kalender? 

Arengukava peab olema koolijuhi tööriist ja selle koostamisse peavad olema kaasatud õpilased, töötajad, lapsevanemad ja ka koolipidaja. See peab olema tulevikku vaatav kindel plaan. Ja juht peab oma igapäevatöös arengukavast lähtuma. Selle aastaga saab praegune arengukava periood läbi ja juba õige pea hakkame uut arengukava koostama. Ma südamest loodan, et meie järgmine periood on vähemalt sama edukas.

Kas sa liikumisega ikka tegeled?

Olev, kas „Liikuma kutsuva kooliga“ ühinemine on sinu liikumisharjumusi ka muutnud? Kui seadsime oma arengukavas eesmärgiks, et liikumist edendame süsteemselt ja selleks ühineme liikumist edendava programmiga, siis otsustasime ühineda „Liikuma kutsuva kooliga“. Me oleme nüüd aasta aega selle liige olnud. Täna võin käsi südamel öelda, et see on olnud üks paremaid otsuseid, mida ma oma ametis teinud olen. 

Igal kolmapäeval toimuvad meil tantsuvahetunnid, millest võtavad õpilased suure innuga osa. Tundidesse oleme toonud liikumispausid ja huvijuht on vaeva näinud, et koolitada õpilastest mängujuhte, kes liikumistegevusi läbi viivad. Jaanuari vaheajal toimus õpetajatele ühine sisekoolitus, mille raames andsid aineõpetajad näidistunde, mille raames saab liikumist ainetundidesse lõimida. Mina küll tunnen, et tänu „Liikuma kutsuva kooliga“ ühinemisele olen ka ise liikumise vajalikkusest teadlikum ning üritan ise samuti rohkem eeskujuks olla. 

Eeskujuks olemine on vist ka juhina väga oluline? Vähemalt minu jaoks on. Ma nii tohutult naudin seda, et meie koolis on nii direktor kui õppejuht ka õpetaja rollis. Ma tean, et selle üle ikka vaieldakse, kas juht peab ka õpetaja olema, aga minu jaoks on selle kasu mitu korda suurem kui kahju. Õpetaja rollis on juhtkond teadlik, milliseid nõudeid õpetajatele esitatakse. Esimestel aastatel, kui õpetajad esitasid õppeaasta kokkuvõtteid ja neile ise õpetajatena otsa vaatasime, saime aru, et see on aruanne, mille juhtkond ise väga väikese vaevaga ära teha saab. Miks siis õpetajale lisakoormust panna?

Või siis, kui korraldasime „Liikuma kutsuva kooli“ üleskutse raames esimese õuetundidega päeva koolis. Direktor ja õppejuht olid need, kes esimestena tundi läbi viima läksid. Hoolimata sellest, et vahel on ka ennast vaja natuke rohkem motiveerida tegutsema. Kui olen juhina õpetajatele ootused seadnud, siis pean ju ka ise neile vastama. Ja pean mainima, et need olukorrad on teinud hingele kõige rohkem pai, kui teeme üle kool üleskutse ja päeva lõpus avastan, et kõik õpetajad osalesidki. Rääkimata sellest, et saan taas kord kinnitust teadmisele, kui ägedaid tunde on meie õpetajad valmis läbi viima ja kui suurepärased õpetajad meie koolis töötavad.

Kas sa oled kursis, mis suunas Eesti haridussüsteem liigub?

Tead, Olev, kunagi olid Eesti koolijuhtidel tähtajalised lepingud. Viis aastat kehtisid ja siis korraldati uus konkurss. Ma ise seda aega ei tea, sest kui ma koolijuhi ametisse asusin, olid lepingud juba tähtajatud. On teada, et valitsus tegutseb selle nimel, et koolijuhtide töölepingud taas tähtajaliseks muuta. Üks kogenum kolleeg ütles mulle, et kui lepingud olid tähtajalised, siis direktorid töötasid vähemalt esimesel, neljandal ja viiendal aastal. Ega ma tea, mis ta selle all mõtles, ma ise usun, et direktor töötab ikka kõik viis aastat, kuidas kool muidu edukalt toimida saab? 

Samas olen ma nõus, et koolijuhil peab olema võimalus oma kompetentsust tõestada. Töötades üsna väikeses omavalitsuses, olen ma tundnud natuke igatsust selle järele, et saaksin enda tööle isiklikult kvaliteetset tagasisidet. Mis on hästi ja mida saaks edaspidi paremini teha? Seda on ju oluline teada, kuidas muidu ennast arendada saab? Mida sina arvad? Miks on üldse koolipidajad kohalikud omavalitsused? Miks on hariduselu niivõrd poliitikaga seotud? Nii õpetajale kui koolijuhile on seatud kvalifikatsiooni- ja kompetentsusnõuded, koolijuhi ülemusele neid aga enamasti mitte. Ma ei mõista seda. Valikud on langetatud poliitiliselt. Ja need poliitikud langetavad otsuseid või jätavad otsused langetamata sageli seetõttu, et järgmistel valimistel nad muidu kogukonnalt hääli ei saa. Samas võib otsustamatus tuua palju kahju. On see siis loogiline? Aga eks see ole ikka nii, Olev, et nii nagu ei saa ükski kool kunagi valmis, ei saa seda ka haridussüsteem ega -korraldus. 

Armas Olev! Nii tore oli sulle üle pika aja kirjutada. Võib-olla on tõsiasi, et sulle praegu vähem kirju tuleb, märk sellest, et niivõrd ahastav meie aeg enam ei olegi. Eks me ole selle olukorraga vist üsna harjunud juba. Saadan sulle ka mõned pildid, mis meie viimaseid kuid iseloomustab. Ja aitäh sulle, et oled meie jaoks alati olemas. Püsi ikka negatiivne! 

Heade soovidega

Egle Rumberg

direktor


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!