„Klaasimeistrid. Eesti klaasitööstuse ajalugu“ – näitus ja haridusprogrammid ajaloomuuseumis

22. jaan. 2022 Galina Zaitseva Eesti Ajaloomuuseumi pedagoog - Kommenteeri artiklit

Klaasil on suur osa meie igapäevaelus. Kasutame seda oma kodude kaitseks ja välisilma ilu nägemiseks (aknaklaas), jookide tarbimiseks (joogiklaasid), toitude säilitamiseks (pudelid ja purgid), kaunistuseks (klaasist ehted), lillede hoidmiseks (vaasid), iseenda imetlemiseks (peeglid), nägemise parandamiseks (prillid), lugude jutustamiseks (vitraažid), muusika tegemiseks (vesiorel) ja isegi kirjade saatmiseks (pudelipost ehk kiri pudelis). Klaasi leiab foto- ja videokaameratest, juhtmetest (klaasfiiber), teleskoopidest ja paljudest muudest esemetest. Elu ilma klaasita tundub pea võimatu. Aga kust see kõik alguse sai? 

Klaasi hakati kunstlikult valmistama muistses Egiptuses ja Mesopotaamias ca 5000 aastat tagasi. Eestis on klaasi toodetud juba neli sajandit – esmalt Hiiumaal Hüti klaasikojas (1628–1664) – ja tehakse seda tänapäevani.

Ajaloomuuseumi uus näitus „Klaasimeistrid“ Maarjamäe tallihoones annab võimaluse heita pilk selle väärika minevikuga tööstusharu ajalukku. Eksponeerime nii vanimaid Eestist leitud klaasesemeid kui kuulsate klaasivabrikute – Meleski, Johannes Lorupi, Tarbeklaasi, Järvakandi, Eidapere klaasivabriku toodangut. Lisaks silmale ilu loovaid vitraaže. Tutvume klaasimeistrite tööriistadega ja saame teada, mis on nende salapärased „öölapsed“.

Näituseruumist leiab põnevaid kogemusalasid, mis pakuvad võimalust mõelda kaasa klaasi väärtuse ja omaduste üle. Peeglid, seiklemine värviliste klaaside maailmas, klaasikillud – on ju klaas hapra iseloomuga. Ja lisaks klaasi tajumisele pakuvad kogemusalad ilusate selfide tegemise võimalust. 

Näitusega kaasnevad põnevad haridusprogrammid. Klaas on ilmselgelt seotud optikaga, mida hakatakse täpsemalt käsitlema füüsikatundides alates 8. klassist. Sellest lähtuvalt sündis meie haridusprogramm „Vulkaanist klaasfiibrini. Klaasi füüsikalised omadused“. Tunni eesmärk on tutvustada Eesti klaasitööstuse ajalugu ja teoseid läbi füüsikaprisma ning uurida klaasi omadusi, sh valguse murdmine, peegeldumine, värvide lahutamine valgest valgusest jne. Programmi näitlikustamiseks kasutame näitusel olevaid esemeid ja kogemusalasid. Eesmärk on panna õpilasi katsetajate rolli, sest klaasimaailma avastamine on efektiivseim eksperimentide kaudu. Tund sobib põhikooli III astmele (soovitame 8. klassile) ja gümnaasiumile.

Et ka teistel õpilastel oleks võimalus kogeda imelist klaasimaailma, pakume üldisemat haridusprogrammi „Klaas ja illusioonid“. Tutvume Eesti klaasitööstuse ajaloo ja toodetud klaasesemetega ning räägime klaasi ilust ja võlust. Füüsika- ja optikamängude abil uurime, kuidas on klaasi läbi aegade kasutatud illusioonide loomiseks, püüame „katsuda“ kummitust, loome hologrammi ja palju muud! Tund sobib põhikooli II ja III astmele ning gümnaasiumile. 

Täiskasvanud tõsiseid klaasifänne ootavad ekskursioonid ja kuraatorituurid.

Näitus „Klaasimeistrid“ avatakse 2. veebruaril Maarjamäe tallihoones, ka haridusprogramme saab tellida alates veebruarist. Kohtumiseni säravas klaasimaailmas!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!