Maanteemuuseumis saab näha lasteautot meenutavat käsijuhtimisega invaautot

20. jaan. 2022 Eesti Maanteemuuseum - Kommenteeri artiklit

Eesti Maanteemuuseum sai valmis aasta aega kestnud projekti: taastatud invasõiduki SMZ päikesekollane kere tõmbab tähelepanu ja tervitab rõõmsalt ka talvisel ajal muuseumi väikese masinahalli külastajaid.

Nõukogudeaegne invasõiduk SMZ S3D väljalaskeaastaga 1981 täitis oma tagasihoidlikust suurusest ja väljapaistmatust välimusest hoolimata liikluspilti jõudmise järel tähtsat ülesannet, olles puuetega inimeste üks olulisim liikumisvahend. Kuna esialgu puudusid N Liidus üldse invaliididele mõeldud juhtimisseadmetega tavaautod, olid käsijuhtimisega invasõidukid omapäraseks elemendiks N Liidu liikluspildis.

Masinaid tunti „(mootor)ratastooli“ või vene keeles „invalidka“ nime all, sest neid jagati puuetega inimestele sotsiaalosakondade kaudu. Saadaval oli mitu varianti masinast: käsijuhtimisega, ühe käe ja jalaga inimesele või ühe käe ja mõlema jalaga juhile. Hinna kujundas invaliidsusgrupp ‒ kes sai tasuta, kel tuli välja käia ca 220 rubla. Autot oodata tuli aga 5–7 aastat

Eesti Maanteemuuseum ostis 2021. a üsna komplektse Nõukogude-aegse invasõiduki SMZ S3D, mille korrastamist oli omanik juba alustatud, kuid osade puudumise tõttu lõpetamata jätnud. Okupatsioonide muuseum andis üle oma ekspositsioonis olnud väga halvas seisundis invasõiduki. Lisaks soetas maanteemuuseum veel ühe „doonori“ ja nii sai kolmest masinast kokku kriitilise koguse vajalikke osi. „Invasõiduk esindab muuseumi missioonile vastavat teede- ja liikluse temaatikat,“ selgitas keerukat invaauto kokkupanemise lugu maanteemuuseumi peavarahoidja ja taastamise eestvedaja Rain Rikas. „Küll tähelepandamatu, kuid siiski ilmekas sõiduauto on jätnud autokultuuri ajalukku oma jälje, olles tüütu „invaliid“ maanteel, sest aeglustas tänapäevaste standardite järgi hõredat autode voolu,“ lisas Rikas. Masina restaureeris maanteemuuseumi restauraator-konservaator Üllar Meho.

Oma mõõtmete ja väljanägemise poolest lasteautoks sobiv sõiduk pälvis poiste tähelepanu juba toona. Täna aga kutsub neljarattaline invakäru oma aknast sisse piiluma ja mälestuseks pilti tegema igat muuseumikülastajat, kes aasta ringi avatud väikesesse masinahalli sisse astub.



Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!