Õpetaja kasutas tunnis esimest korda eluks vajalike oskuste digiõpikut

14. jaan. 2022 Mari Leito JCI Tartu haridusprojekti „Eluks valmis“ sotsiaalmeedia tiimijuht - Kommenteeri artiklit
Kohila gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Nele Aus.
Foto: erakogu

„Eluks valmis“ on JCI Tartu haridusprojekt, mille eesmärk on luua eluks vajalikke praktilisi oskusi ja teadmisi käsitlev interaktiivne veebiõpik. Möödunud aastal võttis digiõpiku prooviks kasutusele Kohila gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Nele Aus, kes protsessi käigus õppis ka ise palju uut.

Õpik sisaldab teemasid, mida õpetatakse haridussüsteemis praegu liiga vähe. Katseprojekti käigus valmisid kolm õpikupeatükki: „Ajaplaneerimine“, „Eluasemekulud, üürileping jms“ ning „Tööõigus ja -ohutus“. Juba 24. veebruaril ilmuvad kuus järgmist õpikupeatükki: „Rahatarkus“, „Enesejuhtimine“, „Kodumajandus“, „Õigused ja kohustused“, „Riiklikud toetused ja teenused“ ning „Tasakaalustatud eluviis“.

Enne, kui õpikupeatükid E-koolikotti üles pannakse, testivad õpetajad üle Eesti neid oma koolides. Oma kogemust „Eluks valmis“ veebiõpikuga avab Kohila gümnaasiumi ühiskonnaõpetuse õpetaja Nele Aus:

„2021. aasta suvel oli mul suurepärane võimalus saada jälile JCI Tartu haridusprojektile „Eluks valmis“. See toimus Eesti Ühiskonnaõpetajate Seltsi veebikoosolekul, kus sõna sai projektijuht Eva Maria Hanson. Mul tekkis kohe soov seda projekti katsetada ja sain koolist selleks rohelise tule. Nüüd võtan kokku oma nelja kuu pikkuse kogemuse.

Kõigepealt olen korraldavale ja kirjutavale meeskonnale väga tänulik, sest olen saanud oma teadmisi laiendada mitmes valdkonnas. Muidugi võtab tunni ettevalmistus topelt aega, sest õpetaja peab õpilastest olema ikka sammuke ees, kuid järgmiseks aastaks on vundament all.

Kuna tegemist on 12. klassiga ja enam-vähem olen kursis, mida nad teistes ainetes õpivad, püüan „Eluks valmis“ veebiõpiku materjalidega katta valdkondi, mida seal ei õpetata. Seega oli esimene samm koostada isiklik ainekava. Kava tutvustasin esimeses tunnis ja noortele see sobis.

Esimeste teemade puhul kasutasin võimalust katsetada loomisprotsessis olevaid, kuid veel avaldamata õpikupeatükke, näiteks „Enesejuhtimine“. Alustasime enesearmastuse teemaga ja üldse enda tundmaõppimisega. Lisasin siia temperamendi teema, mis aitab iseennast ja teiste mõista. Selline algus oli hea valik, sest noored said end avada ja rääkida, saime tuttavamaks.

Järgnesid läbipõlemise, selle märkamise ning hüdra-, hüper- ja rõõmutüüpide eristamise teemad. Tegime rollimängu, mis tugines õpikus olnud juhtumile. Seejärel kirjutasid nad antud teemal essee.

Järgmises tunnis proovisime analüüsida oma ajakasutust. Heaks abiliseks olid ülesanded E-koolikotis. Selgus, et sellest valdkonnast teadsid nad päris palju.

Kuna elukestev õpe on elus väga oluline, kulus selle teema õppimisele järgmised kolm tundi. Vaatasime materjalides olnud videoklippe ning tegin õpilastele korraliku esitluse, selle juurde ka töölehe. Koduseks ülesandeks oli valida kaks motivatsiooni tugevdavat meedet ja neid katsetada. Hea oli ka test, millega noored selgitasid välja, millised õppijad nad on. Pärast seda esitlesid õpilased tulemusi, kus nad said ise rääkida, millest olid protsessi käigus teadlikuks saanud. Õppimise teema on selline, mida saan õpetajana kasutada põhikoolis, klassijuhatajatundides ning üldse õpilaste motiveerimiseks ja õppimisprotsessi teadvustamiseks.

Detsembri teises pooles jõudsime õiguste ja kohustuste teemani. See oli õpilaste enda soov. Alustasime võlaõiguse teema ja konkreetsete juriidiliste terminitega. Tutvusime lugudega päriselust, kus neil võib antud seadust vaja minna. Tegin tekstidele ja linkidele tuginedes esitluse koos näitega, kus vastavaid teadmisi vaja võib minna. Edasi koostan töölehe, milles tuleb vastused leida seadust lugedes. 

Kokkuvõttes võin öelda, et videod ja tekstid, mis läbi töötasin, võimaldasid mul õpetajana areneda ja kasutada uusi teadmisi õpilaste motiveerimisel, klassijuhatajatundides 9. klassiga, arenguvestlustel. Eriti hindan võimalust tutvustada õppimise teemat ka lapsevanematele.

Selge on, et igal õpetajal on oma õpetamisstiil. „Eluks valmis“ õpiku alusel saabki koostada oma käe järgi esitlusi, töölehti, korraldada rollimänge ja arutelusid. Õpiku puhul hindan professionaalset lähenemist, lisaväärtuseks on lood päriselust.

Kolmandaks osaks jäid kõik praktilisemad teemad, mis puudutavad eluasemekulusid, rahatarkust ja kodumajandust, odavalt ja tervislikult toidu valmistamist, riiete eest hoolitsemist, tasakaalustatud eluviisi. Plaanime koos ka õppeköögis kokata.

Kokkuvõtteks tahan tänada kogu meeskonda. Juba praegu võib väita, et kursuse läbinu on tõesti eluks paremini valmis.“


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!