Toit ja tarbimine maaelumuuseumides
Eesti Maaelumuuseumide alla kuuluvaid Eesti põllumajandusmuuseumi, C. R. Jakobsoni talumuuseumi ja Tori hobusekasvandust ühendab maaelu ja sellega seotud kultuuripärandi väärtustamine ning avalikkusele tutvustamine kaasahaaraval moel.
Seoses ülemaailmse COVID-19 kriisiga on huvi maaelu vastu oluliselt kasvanud. Koos sellega on päevakorral maaelutarkused ja ellujäämisoskused. Siin on Eesti Maaelumuuseumidel täita suur roll, sidudes üheks mineviku ja tuleviku. Näitlikustame, kuidas on Eestimaa taludes aastasadade jooksul hakkama saadud, milliseid töid on tehtud ja tööriistu kasutatud, samas õpetades, kuidas tänapäeval targalt tarbida ja tervislikult toituda.
Üha enam jõuab meie teadvusse, et elame n-ö globaalses külas ning meist igaühe mõjutada on tulevane elukvaliteet maal. Põllumajandusliku toidutööstuse jalajälg keskkonnale on märkimisväärne. Euroopa Liit on rakendamas strateegiat „Talust taldrikule“, mille ellurakendamise tulemusena peaks vähenema toidusüsteemide ökoloogiline jalajälg ning muutuma viis, kuidas Euroopas toitu toodetakse ja tarbitakse.
Suurimat eesmärki – et meie ühiskond oleks jätkusuutlik ja toituks tervislikult – aitavad Eesti Maaelumuuseumides tagada maaeluministeeriumi osaliselt rahastatud „Toidu ja tervise“ programmid kooliõpilastele: „Viljaterast leivani“, „Maagilised mesilased“, „Milleks muna?“, „Põllult potti“, „Sügis purki“ ja „Eesti toidu aastaring“. Täiesti uus programm „Toidu eluring“ kutsub kaasa mõtlema toidu raiskamise ja jätkusuutliku tarbimise teemadel.
Meie kolme muuseumi haridusprogrammidest leiab iga õpetaja endale sobiva, mis toetab just tema aine õpiväljundeid, samas ei ole unustatud lõimimist ning üldpädevusi. Selle aasta suurimad maiuspalad on sügisel valminud uued C. R. Jakobsoni ja Tori hobusekasvanduse püsinäitused koos nende põhjal loodud haridusprogrammidega.
Nagu koolides, rajab ka muuseumiprogrammides traditsioonilise õpetamise ja giidituuride asemel teed uus õpikäsitus. Muuseumipedagoogi või giidi kui kõiketeadja roll on vahetunud juhendaja või ülesandepüstitaja omaga. Õpilastelt ootame varasemast rohkem osalemist õpiprotsessis, uute arusaamade loomist, toetudes koolis omandatud teadmistele ja kogemustele, koostööd nii omavahel kui ka muuseumi juhendajatega ühise eesmärgi nimel ning iseseisvat info otsimist ja otsustamist. Kõik maaelumuuseumide haridusprogrammid on tegevuspõhised. Klassikalised ära-puutu-vaata-silmadega-programmid on jäänud minevikku. Seda tõestab ka 2021. aasta haridusprogrammide tagasisideküsitlus, mille põhjal oli ankeedile vastanud õpetajatest 100% nõus, et „programmides oli piisavalt aktiivseid tegevusi“.
Õpetajatele pole uudis, et noortel on oma huvidest lähtuvalt kerge leida infot ning mõnes vallas on nad täiskasvanutest targemadki. Haridusprogrammides lähtume meile külla tulnud õppijatest ning pakume neile mitmekülgset teadmisrohket elamust oma isikliku õpitee täiustamiseks. Oleme arvestanud mõtet: „Targana tulin, targemana lähen!“
Ootame teid külla!
Infot kõigi maaelumuuseumide programmide kohta leiab lehelt www.maaelumuuseumid.ee, lisainfo ja tellimine aadressil haridus@memu.ee.