Värvirännak Eesti kunstis

26. jaan. 2022 Mary Ann Talvistu, kunstiteadlane; Kaari Siemer, ERM-i hariduskeskuse juhataja - Kommenteeri artiklit
Konrad Mägi. Lõuna-Eesti maastik. 1916–1917. Foto: ERM

Värvidel on meie elus keskne koht. Huvitaval kombel näeb igaüks aga värve omamoodi. Nii on ka värvi roll kunstis suhteline, kuid see ei pisenda kuidagi selle mõju ja olulisust.

2022. aastal on Eesti Rahva Muuseumis rohkelt kunstinäitusi. Juba eelmise aasta lõpul avati galeriis Miljard Kilgi ülevaatenäitus, mille vahetab mai lõpus välja Lõuna-Eesti kunstnikke tutvustav „Talomuro ilmaruum. Lõuna-Eesti loojad“. 

19. veebruarist kuni 10. oktoobrini on ERM-i ajutiste näituste saalis avatud näitus „Värvide ilu“, mis annab ülevaate eesti maalikunsti arengust 20. sajandi esimesel poolel. Teosed pärinevad kunstikoguja Enn Kunila kollektsioonist. Näituse kuraator on kunstiteadlane ja dramaturg Eero Epner. Väljas on eesti tuntuima värvimeistri Konrad Mägi teosed, tema kõrval on esindatud Ants Laikmaa, Nikolai Triik, Ado Vabbe, Eerik Haamer, Endel Kõks, Amandus Adamson ja mitmed teised.

Näituse haridusprogrammid keskenduvad värvirännakule Eesti kunstiklassika keskel. Eri vanuseastmetele loodud tundides võtame ette eakohased teemad ja arutame värviteooria praktilise kasutamise võimalusi igapäevaelus. Kunstiteoste lähedalt uurimine ja võrdlemine arendab õpilastes värvide loova kasutamise oskust, milles igaüks saab muuseumitunnis ka ise kätt proovida.

Haridustee eri etappidel tutvutakse värvidega mitme nurga alt, ja seda mitte ainult kunstitundides. Kui mudilased on peamised värvid selgeks saanud, kasutatakse kohemaid uusi teadmisi loodusega parema kontakti saavutamiseks. Mis toimub looduses eri aastaaegadel? Mis värvid on vikerkaares? Kuidas viljad küpsevad? Mismoodi putukad ennast kaitsevad? Hiljem füüsikatundides õpitakse aru saama, kuidas inimene üldse värve näeb ja mis värvi on tegelikult meid ümbritsevad asjad. Värvuste nimetuste ning värvi omadussõnade kaudu rikastub meie keel. Kui lapsed loevad Ellen Niidu „Suurt maalritööd“, siis teismelised tutvuvad värvimetafooridega Friedebert Tuglase novellide või Viivi Luige autobiograafilise romaani „Seitsmes rahukevad“ kaudu. Kuidas üldse on eri kultuurid jõudnud värvinimetusteni ja mis erinevused neis esinevad? Eesti Rahva Muuseum on uurinud kohaliku värvussõnavara kujunemislugu, mis on omane just siinsele piirkonnale ja moodustab selle rahva visuaalse emakeele. Siinkohal on oluline ka värvide mõju ja roll, mida eri kultuurides värvidele omistatakse. Sellele tasub tähelepanu pöörata nii disainis kui värvipsühholoogias. 

Lisaks haridusprogrammidele toimuvad näitusel nii kuraatori- kui giidituurid, ringkäigud kunstnikega ja teemaloengud. Seega on mitmeid võimalusi näitusega tutvuda ka enne klassikülastust, mis võimaldab teha koolis õpilastele muusemitunniks sobiva sissejuhatuse. 


  Programmid

  • „Maailm läbi roosade prillide“ (lasteaed)
  • „Kuidas värve saadakse?“ (1.–6. klass)
  • „Kuidas värve nähakse?“ (7.–9. klass)
  • „Kas värv või vorm?“ (10.–12. klass)

Info ja tellimine hariduskeskus@erm.ee või tel 736 3085.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!