Abistamise ametid jäävad, sinasõprust tehnoloogiaga on vaja igal alal

25. veebr. 2022 Yngve Rosenblad OSKA peaanalüütik-arendusjuht - Kommenteeri artiklit
16. veebruaril toimus Pärnu kolledžis praktikamess „Tõmbejõud“, mille eesmärk oli viia kokku kolledži üliõpilased ning ettevõtjad. Kokku osales 16 ettevõtet sotsiaaltöö, ettevõtluse ja turismi valdkonnast. Üliõpilased hindasid messi vajalikuks, saamaks kontakti ettevõtetega, kes praktikante ootavad. Ettevõtjatele andis mess omakorda võimaluse kohtuda üliõpilastega, kel huvi nende juurde praktikale tulla. Üliõpilaste CV-de pesunöör oli ettevõtjate seas väga menukas. Sündmuse lõpus oli nööril vaid paar CV-d, ülejäänud võtsid ettevõtjad kaasa. Foto: PK / Kristi Kuusmik-Orav

Yngve Rosenblad.

Rohepöörde ning digiteerimisega kaasas käivate uute tegevusalade kõrval säilitavad tähtsuse mitmed teada-tuntud ametid, sh need, kus on tähtsal kohal inimlik kontakt.

Tööelus on kõige otsitumad need inimesed, kel jagub oskusi kolmes suunas: nad tunnevad hästi oma eriala (miks mitte elu jooksul sellega siduda veel üks või mitu valdkonda), neil on komplekt üldoskusi – nad on head suhtlejad, mõistavad teha meeskonna- ja koostööd, on loovad, hea analüüsivõimega, on iseseisvad ja oskavad lahendada probleeme – ning nad on heade digioskustega.

Tehnoloogiaoskused on pilet tuleviku tööellu. Igal elualal on vaja töötajaid, kes oskavad tehnoloogiat kasutada, arendada ja hooldada. Eestis on nendest oskustest krooniline puudus. Lähiaastatel jääb puudu 2/3 inseneridest jt tehnikaalade töötajatest. Et teha tulevikus nutikat ja põnevat tööd, tasub õppida inseneriks või mõne tehnilise ala spetsialistiks. Digiteerimine ja automatiseerimine ning materjalitehnoloogia areng kasvatavad vajadust tööstus- ja tootearendusinseneride järele. Samas tasub tehnoloogiaoskuste kõrval arendada loovust ning käelisi oskusi, milleta tehnoloogiamaailmas võib hätta jääda.

Kindlasti säilitavad oma tähtsuse ametid, mis on seotud inimeste hooldamise, ravimise, nõustamise, kasvatamise ja õpetamisega. Tehnoloogia saab neil aladel toetada täpsemat diagnoosimist või teha maailma parimate ekspertide teadmised kergesti kättesaadavaks. 

Õpetamisega seotud ametitest tõstan esile reaalainete õpetaja oma, selle tähtsus kasvab juba seetõttu, et praegu on iga viies matemaatika-, keemia-, geograafia- ja bioloogiaõpetaja ning iga neljas füüsikaõpetaja vähemalt 60-aastane. Hinnas on ka hariduse tugispetsialistid (logopeedid, eripedagoogid, koolipsühholoogid), kuna HEV-õpilased õpivad aina enam tavaklassides. 

Vajadus sotsiaalhoolekande- ja tervishoiuteenuste järele kasvab seoses rahvastiku vananemise, eluea pikenemise ning ravivõimaluste arenemisega. Fookus on nihkumas hea tervise ja toimimise hoidmisele ja haiguste ennetamisele. Seetõttu jagub ka tulevikus tööd tervishoiu tugispetsialistidele, nt tervishoiu- ja hambaraviassistentidele, apteegitöötajatele, füsioterapeutidele. Kõige enam on aga vaja juurde õdesid ja hooldustöötajaid. 

Kindlasti on tööpõld lai ametites, mis toetavad vaimset tervist: psühholoogidel, psühhoterapeutidel, psühhiaatritel, eriti on nappus laste vaimse tervise spetsialistidest.

Kliimamuutus ja rohepööre toovad keskkonnateemad kõikide ettevõtete igapäevaellu ja ka selles valdkonnas tööd jagub. Ühtepidi peaks iga ettevõte suutma oma tööd rohelisemalt ja ressursisäästlikumalt korraldada, selleks on keskkonnateadmisi vaja kõikidel töötajatel. Teisalt on hulk spetsiifilisi ameteid, mida on rohelisemasse majandusse jõudmiseks vaja, nt taastuvenergia spetsialistid, veeinsenerid, keskkonnatehnoloogid, materjalitehnoloogid, ringmajandusest lähtuvad disainerid, energia- ja ressursisäästliku ehitusega seotud ametid või keskkonnakonsultandid.

Töötajaid on vaja teenindavates ametites, sest automatiseerimisest ja robotiseerimisest hoolimata soovivad inimesed kogeda inimlikku suhtlust ja kontakti.

Samuti on tulevikus tööd turvalisuse, korrakaitse ja päästega seotud ametites, kus töötajaid on pigem puudu. Kas või turvatehnikuna jagub tööd mitu korda enamatele, kui on praegu eriala õppijaid. Ka selles vallas areneb tehnoloogia põnevas suunas, sh küberkaitse ja digiandmete kasutamisel. 

Hea OSKA tööjõuprognoosidel põhineva ülevaate ametialadest, neis vajatavatest oskustest ja töötamise väljavaadetest leiab https://haridusportaal.edu.ee/karjäär.


Soovitusi gümnaasiumilõpetajale

  • Tehnoloogia- ja insenerialad, nt mehhatroonika, energeetika, materjalitehnoloogia, tootmiskorraldus, ehitus.
  • IT, sh andmeteadus, küberturve, tarkvaraarendus.
  • Keskkonnatehnoloogia ja veeinseneeria, ringmajandus.
  • Õpetajaõpe, sh eriti reaalteadused ja loodusained.
  • Hariduse tugispetsialistid, sh logopeed, eripedagoog, koolipsühholoog.
  • Tervishoid, sh õendus, farmaatsia, füsioteraapia, psühhiaatria.
  • Vaimne tervis: kliiniline psühholoog, koolipsühholoog, psühholoog-nõustaja.
  • Teenusedisain, ostu- ja hankejuhtimine, e-kaubandus, kujundus, audiovisuaalne teostus.
  • Kinnisvarahaldus ja -hooldus.

Soovitusi põhikoolilõpetajale

  • Tehnoloogiaerialad: tehnikud, mehhatroonika, automaatika, elektroonika, elekter, trükitehnoloogia ja multimeedia.
  • Keskkonnatehnika, hoonete tehnosüsteemid.
  • Hoonete konstruktsioonide ehitus, teedeehitus.
  • Metall- ja puiduerialad.
  • Hooldus, tervis.
  • Heaoluteenused, teenindus, majutus ja toitlustus.
  • Mootorsõidukitehnik (eriti spetsialiseerumisega veokitele ja liikurmasinatele).
  • Kinnisvarahooldus.
  • Kujundus, audiovisuaalne teostus.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!