Millisel August Pulsti õpistu kursusel sina sooviksid osaleda?

4. veebr. 2022 Kristel Vihman Eesti Pärimusmuusika Keskuse täienduskoolituste juht - Kommenteeri artiklit
Alates 18. veebruarist saavad huvilised osaleda Tartus toimuval kursusel „Väikekannel algajatele“. Foto: Martin Kosseson

Pandeemiaaeg ja koduõpe on muutnud õpetajate töö- ja vaba aja piirid õhemaks kui kunagi varem. Kohaneda on tulnud nii teistsuguse õppekorralduse kui aja planeerimisega tundide ettevalmistamisel. Võib arvata, et tihti on tulnud seda teha ka oma vaba aja või isegi uneaja arvelt. Uurisime kahelt õpetajalt, millisel August Pulsti õpistu kursusel oleksid nad oma vabal ajal valmis osalema. Kas kursusele tulek tähendaks nende jaoks mõnusat vaba aja veetmise viisi, töökohustust või mõlemat korraga? Küsimustele vastasid Kindluse Kooli koolijuht, coach ja mentor Annika Räim ja Tartu Luterliku Peetri Kooli inglise keele õpetaja Evelin Schapel.

Milline on õpetaja jaoks ideaalne vaba aeg? 

Annika: Arvan, et ei ole retsepti, mis kõigile õpetajatele sobib. Esiteks oleme inimestena väga erinevad. Teiseks ei pruugi me olla samas elu- ja arenguetapis. Kindlasti tuleb teadlikult lubada endale aega, milles puuduvad kohustused ning teiste pärast tehtud valikud. Sel juhul on ideaalne vaba aeg see, mille oled sisustanud mõtete, tegevuse ja suhetega, mis sulle endale rõõmu ja huvi pakuvad.

Evelin: Minu jaoks on ideaalne vaba aeg kohustustest vaba. Vaba aeg on valikute aeg. „Tahan, kuulan transistori, tahan, joon kisselli,“ nagu ütles üks meie lapsepõlve multikategelane. Kuna päevad pole vennad, tahaks mõnikord suhtlemisvaba vaba aega, mõnikord mõttevaba vaba aega, mõnikord tegevusvaba vaba aega jne. Peaasi et saaks valida, mida ma oma vabal ajal teha tahan või mis mind kõige rohkem toetab, et suudaksin tööle naastes taas täisvõimsusel panustada ning energiat jaguks ka muuks.

Kas õpetajad on nõus oma vaba aega enesetäiendamiseks kasutama? Kas neid kaht saab ühendada?

Annika: Õpetajad on minu kogemuse põhjal uudishimulikud ning naudivad uute asjade kogemist ja õppimist. Kui õnnestub puhkus ja enesetäiendamine ühendada, on see puhas võit. Samas soovitan siiski eelnevalt läbi mõelda, kas jääb aega ka selleks, et sõna otseses mõttes mitte midagi teha. Lastele me ju soovitame jõuda punkti, kus igavusest hakkab avanema loovus ning sünnivad uued ideed. Sama kehtib täiskasvanute puhul.

Evelin: Minu meelest saab neid kaht väga edukalt omavahel ühendada, aga oluline on ühe või teise otsuse taga olev valikuvabadus. Näiteks kui juhtkond otsustab mind minu vabal ajal mõnele koolitusele saata, ei ole see minu jaoks enam vaba aeg. Kui ma ise selle valiku teen, on teine asi. Minu jaoks on tähtis veeta oma vaba aega nii, nagu ma ise soovin. Võin sel ajal ka tööd teha, kui see on mu enda valik. Kõik, mis on kohustuslik, tundub raske ja kurnav ning asetab meid justkui ohvri rolli, enda valikutes seevastu on kergust ja õhinat. Arvangi, et kõik on serveerimise küsimus. Ka iseendale serveerimise küsimus.

Mul on huvitav paari aasta tagune kogemus, kui otsustasin saata kõik täienduskoolitusi pakkuvad e-kirjad prügikasti, sest kõikvõimalikke koolitusi oli olnud liiga palju. Eriti kiiresti läksid prügikasti juhtkonna saadetud koolituspakkumised. Kui oli võimalus ka ühel koosolekul välja öelda, et mulle mõneks ajaks koolitustest aitab, tekkis sellest nii hea ja kerge tunne, et panin end juba samal õhtul ühele huvipakkuvale tööalasele täienduskursusele vabatahtlikult kirja. Igapäevase õpetajatöö kõrval mõjub mõni koolitus hea vahelduse või eneselaadimisena, sest lisaks arukatele ja toredatele õpilastele ning kolleegidele on kosutav kohtuda teistegi arukate ja toredate inimestega. Kasulik on vahetada keskkonda, saada teada midagi uut, õppida ära mõni uus oskus, asetada olemasolevad teadmised uude perspektiivi, saada ise kõige selle kaudu terviklikumaks.

Kui otsustaksid vabal ajal mõnele kursusele või koolitusele minna, kas valiksid oma erialale lähedase või sellest võimalikult erineva?

Annika: Kindlasti valiksin midagi, mis mind igapäevateemadest välja viib. Olen näiteks mõelnud osaleda rahvaülikooli pakutaval kudumiskursusel. Mitte selleks, et hakata perele kampsuneid kuduma, vaid et teha sootuks muud kui minu töö koolijuhi ning mentori/coach’ina eeldab. Usun, et inimene vajab võimalust ümber lülituda, et kasutada oma ajus piirkondi, mis ehk tavapärastes tegevustes ei aktiveerugi. 

Kas valik võiks langeda ka mõne August Pulsti õpistu kursuse kasuks? Kui jah, siis millise?

Annika: Kujutan end ette osalemas kursusel „Kannel algajatele“, sest ilmselgelt ei ole kandlemäng tegevus, mis minu tööelus ette tuleks. Muusika loob alati uusi seoseid, tekitab õnnehormooni ning eriti meeldib mulle, et tegemist on algajatele mõeldud kursusega. Täitsa tore on vahel olla milleski jälle täiesti puhas leht ja alustada õppimist otsast.

Evelin: Kuna muusika ja musitseerimine on meele puhastamiseks üks mõnusamaid viise, kõnetab kevadkursuste valikust mindki kõige rohkem kursus „Kannel algajatele“. Usun, et pillimäng loob meie ümber ilu ja võlu ning kaunistab maailma, pealegi ei jookse selline oskus kunagi mööda külgi maha.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!