Kuidas rääkida õpilastega sõjast?
Viimase nädala sündmused on sundinud paljusid Ukraina peresid oma kodu ajutiselt maha jätma ja riigist lahkuma. Kui palju ja mis vanuses lapsi Eestisse saabub ning kui kauaks nad siia jäävad, on raske ette näha. HTM teeb ettevalmistusi selleks, et meile saabuvad Ukraina lapsed saaksid siin oma haridusteed jätkata.
Põhjalikum info on kättesaadav HTM-i veebilehel https://www.hm.ee/ukrainast-saabunud-laps-ja-noor-eestis ning seda uuendatakse pidevalt.
Kriis.ee kodulehele on loodud alamleht julgeoleku olukorrast Euroopas. Ukrainat puudutavates küsimustes saab abi ka riigiinfo telefonilt 1247.
Vestlused sõja teemal on praegu vältimatud kogu ühiskonnas, sealhulgas koolis. Hariduspsühholoog Karmen Maikalu annab nõu, kuidas rääkida õpilastega sõjast.
- Õpilased teavad ja kuulevad sõjast palju rohkem, kui arvame. Kui me nendega ei räägi, jäävad nad oma mõtete ja tunnetega üksi.
- Tõenäoliselt tuleb sõjateemadel juttu iga päev, ärge vältige seda. On oluline, et õpilased saaksid oma mured välja rääkida, muidu ei suuda nad keskenduda õppetööle.
- Mõni õpilane on väga murelik, mõni viskab tõsise teema üle hoopis nalja, mõni tahab palju rääkida, mõni tõmbub endasse. Ära anna hinnanguid, vaid selgita õpilastele, et ärevus ja segadus avaldubki erinevalt.
- Oluline on hoida õpilastega usalduslikku suhet, olla nendega kontaktis ja püüda mõista, mis nende sees toimub. Kuula, mida nad arvavad ja mõtlevad, mis tunded ja hirmud neil selle teemaga on.
- Lase õpilastel küsida, ära ignoreeri raskeid küsimusi, anna küsimustele eakohased vastused. Kui sa mõnele küsimusele vastata ei oska, siis nii ütlegi.
- Selgita eakohaselt, mis toimub. Noorematele õpilastele võid tuua paralleele nende igapäevaelust ‒ näiteks miks mõned lapsed norivad teistega tüli ja mida sellisel puhul teha.
- Ole oma selgitustes aus ja räägi faktidest, mitte oletustest. Ära vähenda sõja tõsidust, kuid õpilastega ei peaks arutama kõiki veriseid üksikasju.
- Vanemate õpilastega võiks uudiseid vaadata koos ja nendega seejärel arutleda, julgustades neid avaldama oma arvamust, tundeid ja küsimusi.
- Sõja teemal rääkimine võib viia emotsioonid kõrgeks. Jälgi, et teema lõpeks lootusrikka ja positiivse noodiga. Vajadusel võid enne muu õppetöö juurde asumist teha õpilastega mõne lõõgastusharjutuse.
- Jälgi, et sõjateemat ei saaks liiga palju. Normaalne on olla toimuvast mõjutatud, ent kindlasti on vaja rõhutada igapäevaste tegevustega edasimineku tähtsust. Säilitage nii palju kui võimalik kooli igapäevarutiin ja pöörake tähelepanu toredatele tegevustele, liikuge palju. Rutiin annab turvalisust, positiivsed elamused ja kehaline tegevus toovad äreval ajal pingelangust ja rõõmu.
- Teravdatud tähelepanu peab pöörama nendele õpilastele, kelle käitumises on toimunud mõni ootamatu muutus või kes on väga kinnised. Räägi nendega individuaalselt, uuri, kuidas neil läheb.
- Õpilastele tuleb tagada turvatunne ja anda lootust. Neile tuleb kinnitada, et on palju riike ja tähtsaid riigitegelasi, kes teevad iga päev kõik selleks, et see sõda kiiresti lõppeks, kes meid toetavad ja on lubanud meid kaitsta. Rõhuta, et oleme üheskoos ja aitame üksteist.
- On oluline kinnitada õpilastele, et häid ja abivalmis inimesi on maailmas palju. Jaga õpilastega positiivseid lugusid sellest, kuidas seistakse sõja vastu, kuidas pakutakse abi ja toetust.
- Õpilastele on väga oluline selgitada, et Ukraina sõda ei poolda sugugi kõik venelased. Ei ole õige öelda, et venelased algatasid sõja, vaid et seda tegi Venemaa riigipea. Paljud vene rahvusest inimesed ei ole toimuvaga rahul. Võite vaadata õpilastega nende sõnavõtte, fotosid, videoid, kus nad väljendavad oma toetust Ukrainale, rääkida vene kultuuri rikkusest, vaadata nooremate õpilastega toredaid Vene multifilme. Eriti tähelepanelik tuleb selle teemaga olla siis, kui klassis on vene rahvusest lapsi, tuleb seista selle eest, et ei tekiks rahvuspõhist kiusamist.
- Õpilaste abitust ja ärevust aitab vähendada see, kui nad saavad ise midagi sõjas olevate inimeste toetuseks teha või oma toetust näidata. Võite õpilastega üheskoos Ukraina toetuseks joonistada, teha fotonäitus, kirjutada toetuskirju või luuletusi, korraldada mõni üritus, väike meeleavaldus vmt.
- Praegune olukord tekitab ärevust ka täiskasvanutes. On oluline endale seda teadvustada ja sellega tegeleda. Õpetaja ei pea oma ärevust õpilaste eest varjama, ent saab sisendada lootust ja anda õpilastele eeskuju, tulles oma ärevusega toime. Lastele on oluline näha, et täiskasvanud saavad hakkama.
- Kui õpilastel või töötajatel tekib sõjaga seotud hirme ja muresid, saab tasuta ja kiiresti spetsialistiga rääkida: koolipsühholoogide nõuandeliin eesti keeles on 1226 (tööpäeviti kl 16‒20) ja vene keeles 1227 (teisipäeviti kl 16‒20).
Kutsun kõiki üles esmaspäeval alustama oma tunde vene multifilmidega. Psühholoogid soovitavad.