Saku katsepunkti maaüksusele sobib hästi näidisõppeaed

22. apr. 2022 Heino Laiapea agronoom-ajakirjanik - Kommenteeri artiklit
Heino Laiapea. Foto: Elmo Riig / Sakala

Saku ümbruse põllud on maju täis ehitatud, sest rahvast tuleb valda juurde ja uut elamispinda on hädasti vaja. Põllumajandusteaduse kantsina tuntud Sakust on reformide käigus kadunud nii põllumajandusega seotud asutusi kui katsepõlde, ainsaks oaasiks on jäänud Saku katsepunkti maaüksus, kus Eesti Taimekasvatuse Instituut teeb tänavu viimast korda heintaimede katseid. 

1990. aastate keskel ostis riik (põllumajandusminister Ilmar Mändmetsa ametiajal) selle nelja hektari suuruse maaüksuse Saku katsepunktile katseteks sobiliku põllumaana. Pärast katsepunkti likvideerimist asusid sellel Eesti Maaülikooli taimebiotehnoloogia uurimiskeskuse EVIKA ja Eesti Taimekasvatuse Instituudi katsepõllud. Tegemist on heas korras viljaka põllumajandusmaaga.

Saku vallavalitsus taotleb seda aiaga piiratud ala munitsipaalomandisse ning on algatanud detailplaneeringu, et ehitada sinna lasteaed ja eakate kodu.

Detailplaneering algatatud

Varem riigile kuulunud maa on viljakas põllumaa, seni on see heas korras. Olen teinud ettepaneku rajada sinna näidisõppeaed aed- ja köögivilja kasvatamiseks. Ühtlasi võiks see olla koht, kus lasteaialapsed ja kooliõpilased saaksid eluks vajalikud oskused ise toitu kasvatada. Õppeaia asukohana sobib maaüksuse põhjapoolses osas kuni 0,7 ha suurune ala.

Jaanuaris ilmus Saku Sõnumites teade detailplaneeringu algatamise kohta. Tegin 17. jaanuaril Saku vallavanemale ja kuuele planeeringute koostamisega seotud spetsialistile ettepaneku rajada lasteaia juurde õppeaed, kus lapsed saaksid oskuslikul juhendamisel kasvatada aia- ja põllukultuure. Samuti võiks see olla loodusainete õppimisel näidisaiaks kooliõpilastele.

Saku Gümnaasiumi algklassides õpib enam kui pool tuhat õpilast. Kui nendest tulevikus kümnendik tegutseks huviringi kaudu lasteaia juures olevas aias külvi-, hooldus- ja koristustöödega, oleks töökäsi parasjagu. Tulevikus võiks kool koostöös kohalike asutustega teha oma projekti „Õpin ise toitu kasvatama“.

Paraku on mul alust karta, et kohalike inimeste toetuseta võivad detailplaneeringu koostajad selle mõtte kõrvale lükata.  

Vallavanema vastus

Pärast järelepärimist sain EPA põllumajandusharidusega ja kohalikku ajalugu hästi tundvalt vallavanemalt Marti Rehemaalt loogilise ja paljulubava vastuse: „Tänan Teid heade soovituste ja nõuannete eest, kindlasti arvestame nendega tulevaste hoonete, haljasalade ja lastele väliõppe võimaluste planeerimisel.

Algatatud detailplaneeringu lähteseisukohtadesse on Teie ettepanekud juba sisse kirjutatud.

Saku on olnud aastakümneid põllumajandusteaduste viljelemise kohaks, usun, et väliõppeks ja esmaste kogemuste saamiseks mõeldud aiad sobivad hästi selle suuna jätkamiseks.“

Tore oleks seda uskuda. Saku vallavalitsuse 8. veebruaril avaldatud detailplaneeringu lähteülesannetes on ühe reaga kirjas: „Näha ette asukoht köögivilja ja muude aiasaaduste kasvatamiseks õppe eesmärgil.“

Loodame, et see rida jääb planeeringu koostamise käigus alles, sest mõelge ise: katselapile on kavas rajada 18 rühmaga lasteaed ja 200 elanikule eakate kodu!

„Detailplaneeringu lahenduses tuleb ette näha, et väliruumi, sh haljastuse, heakorra ja mänguväljakute planeerimiseks on vajalik kaasata 7. taseme maastikuarhitekt. Väliruumi lahenduse planeerimisel arvestada eakate ning lasteaialaste vajadustega ruumi kasutamisele. Sealhulgas arvestada, et lasteaiarühmadel oleks võimalik läbi viia erinevaid mängulisi tegevusi (kelgumägi, üldine spordiala, liikluslinnak, ronimisvõimalused, varjualused jne). Lasteaia teenindamiseks tuleb leida sobiv bussipeatuse asukoht.“

Ettepanek vallale

Et õppeaia rajamise idee detailplaneeringust ei haihtuks ning kajastuks seal konkreetsemalt, teen Saku vallavalitsusele ettepaneku kutsuda Saku katsepunkti maaüksusel kokku ümarlaud maaeluministeeriumi, teadus- ja haridusministeeriumi, keskkonnaministeeriumi, kultuuriministeeriumi, Eesti Taimekasvatuse Instituudi, Põllumajandusuuringute Keskuse, Saku Gümnaasiumi esindajate ning Saku ettevõtjate ja elanike osalusel. Seal saab rääkida selgeks, kuidas saab või ei saa rajada sellele alale näidisõppeaeda.

Paljudes omavalitsustes on just omavalitsuste otsustega kaotatud koolide ja lasteaedade aiad. Sakus võib teha erandi. Sakus on säilinud palju põllumajandusega seotud töökohti. Kui praegused lasteaialapsed õpivad ise toitu kasvatama, on nad maaülikooli jõudes targemad kui praegused tudengid.

EV 100 kingitusena rajati Eestis kahel aastal sada teraviljapeenart. Üks peenrategijatest, maaülikooli õppejõud, tõdes, et sageli ei tee üliõpilased vahet meie tavalistel põllukultuuridel. Kunagi võivad needsamad Saku lapsed leida töökoha spetsialistidena Sakus asuvas põllumajandusametis, Põllumajandusuuringute Keskuses või isegi maaeluministeeriumis, kui see Sakku kolib. Õppeaia juhendaja roll vabaaja tegevusena oleks selle ameti loomulik osa.

Saja teraviljapeenra külvajate seas oli 2017. aastal 13 kooli, 13 lasteaeda ja seitse muuseumi. Saja teraviljapeenra tegevusest valmis rändnäitus, millest üks on maaeluministeeriumis, teine maaülikoolis ning mitut on kasutatud õppevahendina koolides. Hea, kui jäädvustataks ka Saku õppeaia rajamine ja tegevus, talletamaks piirkonna ajalugu. 

Saku valla tunnuslause on „Läbi rohelise akna“. Üks roheline aken on õppeaed, mida näidata külalistele, turistidele, kuid mis eelkõige haaraks oma valla elanikke. 1923. aastal avati Saku mõisas kodumajanduskool, mis tegutses 1941. aastani. Õppeaia rajamine on ilus tähis kõigile aegade jooksul Sakus tegutsenud koolidele ja põllumajandusasutustele.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!