„Lae end“ otsib kümmet särtsakat füüsikaõpetajat



22. maini otsib programm „Lae end“ füüsikaõpetajaid, kes soovivad füüsikaõpetust õpilastele senisest põnevamaks muuta.
Programm „Lae end“ kutsub õpilasi, lastevanemaid, õpetajaid jt üles teatama väga headest füüsikaõpetajatest lingil laeend.ee. Programmi veebilehel kirjutatakse, et särtsakas füüsikaõpetaja on nagu võimas aku, mis laeb õpilastesse huvi füüsika ja täppisteaduste vastu. Samas tõdetakse, et silmapaistvatel füüsikaõpetajatel on koormus suur ja programm „Lae end“ loodigi eelkõige eesmärgiga vähendada õpetajate koormust, pakkudes neile valmis õppematerjale. Programmi algatasid Füüsika Selts, Videoõps ja Praktikal ning seda toetavad BB, LHV, Fermi Energia, Eesti Energia, Nordecon ja Metrosert.
Üks programmis osaleja, Eesti Energia juhatuse esimees Hando Sutter märkis „Lae end“ avaüritusel, et eesmärk on leida kümme väga head füüsikaõpetajat ning neid toetada, inspireerida ja motiveerida, maksta neile 13. kuupalk, et nad osaleksid 8. ja 9. klassi füüsikatundide videosalvestuste loomisel, nii et kõik füüsika teemad oleksid kaetud. Idufirma Praktikal lisab videotundidele katsekomplektid ja tulemusena saavad Eesti kõigi koolide õpilased osa füüsika tipptasemel õppest.
Hando Sutter tõi välja, mis probleeme soovitakse selle programmiga lahendada. Esiteks õpetajate puudus. Praegu pole ligi 500-st Eesti koolist pooltes füüsikaõpetajat või annavad seda ainet asendusõpetajad. Olemasolevatest füüsikaõpetajatest ligi viiendik on pensioniealised. Nad võiksid puhata, kuid igal sügisel palutakse neil vähemalt aasta veel füüsikat õpetada, sest kedagi teist pole võtta. Videotunnid mõnevõrra leevendaksid õpetajate defitsiidi muret.
Teine suur probleem on õpilaste vähene huvi füüsika vastu. Ligi pool õpilastest arvab, et füüsika on igav. Kui küsida gümnaasiumiõpilastelt, kes neist tahab inseneriks õppida, tõuseb vaid mõni üksik käsi. Järelikult on vaja füüsika õppimine huvitavamaks muuta.
Õpetajaid puu otsast ei nopi, ütles Sutter, sest uute füüsikaõpetajate ettevalmistamine ülikoolis võtab aastaid või isegi põlvkonna. Kuid kümne tippõpetaja toel on võimalik juba eeloleval sügisel õpetada füüsikat senisest märksa põnevamalt. Eeltöö on tehtud, sest Füüsika Seltsil on uusi õppevahendeid, mida on koolides katsetatud ja mille kohta on saadud nii õpilastelt kui ka õpetajatelt kiitvat tagasisidet. Nüüd on vaja uuendused koolides lihtsalt laiemalt kasutusele võtta.
Idufirma Praktikal kaasasutaja Omari Loid märkis „Lae end“ avaüritusel, et õpilastele meeldib õppida füüsikat katseid tehes, kuid hea õpetajata see ei õnnestu. Seepärast otsitaksegi programmi kümmet õpetajat, kes oskavad õpilastes füüsikahuvi sütitada ja soovivad programmis „Lae end“ kaasa lüüa, et õpilastel oleks põnevamaid füüsika õppematerjale ja õpetajad saaksid kasutusele võtta valmis õppematerjale ega peaks neid ise valmistama. Tänu sellele saavad õpetajad keskenduda senisest rohkem õpetamisele ja juhendamisele.
Füüsika videotundide ja katsekomplektide abil saavad kõigi Eesti koolide õpilased tipptasemel füüsikatunde, toonitas Omari Loid. Kui füüsikaõpetuse uuendamine õnnestub, siis saab samasugust mudelit katsetada ka teiste õppeainete, näiteks keemia metoodika uuendamiseks, lisas Loid.