Meie kooli jõuab üha enam raskete kõneprobleemidega lapsi

20. mai 2022 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit

8. oktoobril leiab aset kümnes aasta õpetaja gala.
Kuidas on läinud varasematel laureaatidel?


Inga Brin. Foto: erakogu

Õpetajate Lehe küsimustele vastab Tartu Hiie Kooli logopeed Inga Brin, kes pälvis 2018. aasta tugispetsialisti tiitli.

Kas ja kuidas on riiklik tunnustus mõjutanud teie elu ja tegevust?

Olen väga tänulik, et mulle niisugune tunnustus osaks sai. Selle kaudu pälvis tähelepanu ka mulle armas eriala – logopeedia. Logopeeditöö on mulle väga hingelähedane, olen teinud ja teen ka edaspidi seda südamega, püüdes abivajajaid oma oskuste, teadmiste ja võimaluste piires aidata. 

Millised on teie lemmiktöövõtted?

Minu lemmiktöövõte on kõne arendamine süžeelise mängu kaudu. See töövõte pakub lõputult võimalusi, on lapsele haarav, logopeedina saan ühendada teadusliku poole ja loomingulisuse. Ükski tund pole teisega sarnane, sest lapsed ja nende kõneprobleemid erinevad.

Viimastel aastatel kasutan tunni ühes etapis sageli arvutit, kust laps vaatab minu koostatud PowerPointi esitlusi. Need on tavaliselt ehitatud üles loona, milles on ühendatud kõnearendus, konkreetse hääliku õpetamine kindlas positsioonis, lauseloome, pragmaatika- ja või grammatikateema. Lisaks võimaldab loona koostatud materjal arendada laste tekstist arusaamise ja jutustamisoskust. Koostan materjali konkreetse lapse kõnes arendamist vajavatest komponentidest lähtuvalt ning annan selle soovi korral talle kodus harjutamiseks kaasa. 

Üha rohkem lapsi vajab logopeedi abi. Kas seda on näha ka teie koolis? Mis on selle peamised põhjused?

Lastel esinevad logopeedilised probleemid on väga erinevad – üha enam on raskusi korraga mitmes kõnevaldkonnas. Inimestele on kõige märgatavamad hääldusvead, kuid lastel on sageli piiratud sõnavara, vilets lauseloome- ja jutustamisoskus ja/või suhtlemisprobleemid, samuti eksivad nad grammatika kasutamisel Eraldi toon välja suulise kõne ja teksti mõistmise raskused, mis mõjutavad hiljem hakkamasaamist kõigis õppeainetes. 

Põhjuseid, miks üha enam lapsi vajab logopeedi abi, on mitmeid.

  • Vanemate elutempo on kiire, igapäevast suhtlemist, arutlemist lastega napib. Lapsed veedavad varasest east palju aega ekraani ees. Vanemad küll loevad neile raamatuid ette, kuid loetut koos lapsega ei analüüsi või teevad seda vähe. 
  • Lapse kõneprobleemidele ei pöörata õigel ajal tähelepanu või pole süsteemne abi kättesaadav.
  • Koroona ajal elasid lapsed sotsiaalses isolatsioonis, normaalne suhtlusoskus ei saanud kujuneda ega areneda. Samuti polnud logopeediline abi järjepidevalt vahetult kättesaadav. 

Töötan Tartu Hiie Koolis, kus õpivad kõne- ja kuulmiserivajadustega lapsed. Esimesse klassi asub õppima üha enam raskete kõneprobleemidega õpilasi Eestimaa eri paikadest. Lapsed pole sageli õigel ajal abi saanud või on see olnud juhuslikku laadi. Eestis on heal tasemel logopeediline hindamine (logopeedilist abi vajavate laste väljaselgitamine), aga süsteemne pidev kõneteraapia on paljude laste jaoks paraku halvasti kättesaadav või täiesti kättesaamatu. Põhjustena võiks märkida logopeedide vähesust, suurt töökoormust. Üsna tihti tekib olukordi, kus laps käib korraga mitme logopeedi juures, kuid igaüks neist saab teda vastu võtta korra nädalas või isegi harvem. Et tõsiste kõneprobleemidega lastele osutatav abi poleks näiline, on vaja teha pikaajaliselt süsteemset tööd. Kaasava hariduse tingimustes ilmneb paraku palju ka näilist kaasamist, mistõttu käib raskete HEV-lastega tehtav töö erikoolides pakutava haridusega võrreldes lastel üle jõu ning on piiratud. Eelnevast tingituna tuleb meie kooli õpilasi eri kooliastmetesse. 

Millest unistate?

Tööalaselt unistan sellest, et kõik lapsed Eestis saaksid heal tasemel jõukohast õpetust (sh kõneteraapiat) võimalikult varakult ja vajalikus mahus.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!