Mentorlus ja kootsing: infovoldikud 

27. mai 2022 Riin Seema, TLÜ õppejõud; Kaia Lainola, koots ja mentorite koolitaja; Stella Heiberg, hariduse juhtimise eriala; Küllike Zukker, sotsiaalpedagoogika ja lastekaitse eriala; Aneth Tinnus, organisatsioonikäitumise eriala; Kätly Jürimäe, alushariduse pedagoogika eriala; Heli Annus ja Elery Saagim, eripedagoogika eriala - Kommenteeri artiklit

Tallinna Ülikooli õppeaine ELU ehk „Erialasid lõimiva uuenduse“ raames panid 24 tudengit ja nende juhendajad kokku eriilmelised infovoldikud, mis on mõeldud abivahendiks nii alustavatele kui kogenud haridustöötajatele. Voldikutest leiavad kasulikku infot ka üliõpilased, abistavate elukutsete professionaalid ja kõik, kel huvi vastastikust õppimist toetava mentorsuhte vastu. Valminud voldikud leiab ELU projekti veebist ning on mõeldud vabalt kasutamiseks kõigile.

Infovoldikute eesmärk on teadvustada ühiskonnas kootsingu ja mentorluse olulisust, suurendada eestikeelse esmatasandi info kättesaadavust, et kasvatada valmisolekut nii tuge otsida kui seda ka ise pakkuda.

Erialade lõimimine ja meeskonnatöö

Projektis osalesid kümne eriala esindajad, kelle pädevused täiendasid üksteist. Parima tulemuseni jõudmiseks jaotati tegevused nii, et kõik said toetuda oma tugevustele. Tudengite hulgas oli tulevasi alushariduse pedagooge, kasvatusteadlasi, eripedagooge, haridusjuhte, sotsiaalpedagooge ja lastekaitsetöötajaid, kunstiterapeute, andragooge, organisatsioonikäitumise asjatundjaid, reklaami- ja suhtekorraldajaid ning riigiteadlasi. 

Projekti raames sai end proovile panna nii meeskonnaliikme kui ka juhina. Voldikute valmimisele aitas kaasa tihe suhtlus ja vastastikune edasiliikumist toetav tagasisidestamine. 

Kätly Jürimäe: „Projekti käigus sain tuttavaks väga huvitavate inimestega eri tegevusaladelt. Vahelduseks oli hea tunne tegeleda millegagi, mis pole ainult minu eriala põhine. Samas oli teema mulle hingelähedane ja seda kogemust jagada oma toreda meeskonna liikmetega oli huvitav kogemus. Sain palju uusi teadmisi ja praktilisi näiteid teise eriala taustaga inimestelt. Minu teadmised ja maailmavaade rikastus. Sain projekti raames imelise kogemuse grupitöö toimimisest ning ma ei teeks midagi teisiti.“

Aneth Tinnus: „Üks minu ootustest oli, et projektis oleks minuga sarnaselt mõtlevad inimesed, kellega jagada oma teadmisi ja ammutada nende mõtteid ning värsket vaadet kootsimise põhimõtetest. ELU projekt oli minu jaoks kogemus, kus sain mõtteid vahetada ja ühiselt välja töötada voldiku kaasüliõpilastega teistelt erialadelt ja õppetasemetelt. Selline interdistsiplinaarsus tegi koostöö eriti huvitavaks.“

Stella Heiberg: „Projekti käigus sain end proovile panna grupi juhina ning õppisin juurde uue oskuse – Canva programmis kujundamise. Meeldis projekti ülesehitus, mille käigus jõuti samm-sammult liikudes infovoldikuni, mille üle saame uhkust tunda.“

Heli Annus: „Tänu ELU projektis osalemisele sain teada, et tänapäeva mentorlus on kootsiv mentorlus ning igal pedagoogil on toimivale koostöisele ja dialoogile orienteeritud kootsivale mentorlusele õigus.“

Elery Saagim: „Tänu ELU projektile sain teada, mida tegelikult tähendab mentorlus ja kootsing ning mis kasu on neist igaühele. Lisaks sain suurepärase distants-grupitöö kogemuse erinevate inimestega. Projekti käigus õppisin, kuidas olla ise parem kaasteeline.“

Projektis osalejad koostasid neli infovoldikut, mis julgustavad tekkivaid küsimusi reflekteerival moel lahendama. Infovoldikud lähtuvad tänapäevastest mentorluse ja kootsingu  põhimõtetest ning annavad eri sihtgruppidele neid mõtteid edasi.

  • Infovoldik igaühele – mentorluse ja kootsingu ABC teema avamiseks.
    Voldik julgustab inimesi kasutama mentorsuhtes peituvaid võimalusi kohanemiseks, professionaalseks arenguks ja heaolu säilitamiseks. Eesmärk on pakkuda infot ja toetada motivatsiooni, et vajadusel saada ja võimaldada teistele kootsivat mentorlust.
  • Infovoldik alustavale õpetajale kohanemiseks.
    Eesmärk on tõsta õpetajate teadlikkust sellest, et igal alustaval õpetajal on õigus ja võimalus omada mentorit kohanemise ja professionaalse arengu toetamiseks. Infovoldikust leiab mõtteid mentorlusest, sellest, millistes küsimustes mentori poole pöörduda ning kus saab tutvuda lisamaterjaliga. 
  • Infovoldik tööandjale mentorlusest kui töötajate professionaalse arengu toetamise võimalusest.
    Eesmärk on teadvustada, et tööandja, töötajad ja organisatsioon võidavad sellest, kui asutuses on loodud toimiv mentorlussüsteem.
  • Infovoldik organisatsioonis teisele ametikohale liikuvale või lahkuvale töötajale ja toetavale juhile.
    Voldik on mõeldud organisatsioonisisese liikumise (re-boarding) ja lahkumise (off-boarding) protsessis mentorluse ja kootsingu mõtteviisi ning abi leidmise võimaluste tutvustamiseks. Töösuhte elukaare etappidega edukaks kohanemiseks ja toimetulekuks on professionaalne ja eesmärgipärane toetus väga oluline. 

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!