Viies, viimane kiri Olev Aidale

27. mai 2022 Egle Rumberg direktor - Kommenteeri artiklit
Uulu põhikooli virtuaalne kolleeg Olev Ait. Foto: Pxhere

Kirjad Olev Aidale

Korra kuus ilmuvas rubriigis saadavad 2021. aasta kooliks valitud Uulu põhikooli õpetajad kirju oma virtuaalsele kolleegile Olev Aidale, kes liitus kollektiiviga koroonaajastu algul, kui emotsioonid lõid kõigil üle pea. Kui õpetajad otsivad kohta, kus ennast välja elada, oma tundeid ja mõtteid jagada, võivad nad igal ajal kirjutada olev.ait@uulu.edu.ee.


Kallis Olev!

See on meie kooli viimane kiri Sulle siin Õpetajate Lehe veergudel. Mitte seetõttu, et me rohkem kirjutada ei tahaks, aga aeg on aasta kooli tiitel edasi anda. Varsti valitakse viies aasta kool, ja kui päris aus olla, siis me natuke lausa ootame, et see juba ära valitaks. 

Kui Uulu Põhikool aasta kooliks valiti, oli see meie jaoks väga ootamatu. Kahtlesime, kas suudame suurtele koolidele konkurentsi pakkuda. Aga veel ootamatum oli kõik see, mis tiitlile järgnes. Meie kool ei ole mitte kunagi nii palju tähelepanu saanud kui selle konkursi järel. Ühelt poolt on see tore, sest tunneme, et oleme saanud anda oma panuse tõestamaks, et ka üks maakool saab olla eriliselt äge. Me oleme saanud võimaluse kuvada seda, et üks 200 lapsega kool saab olla kaasaegne, edumeelne ja tulevikku vaatav. Teiselt poolt on kõik olnud üpris väsitav. 

Ma ise tunnen küll, et olen päris väsinud. Külaliste vastuvõtmine, ise külas käimine, küsimustele vastamine, ettekannete tegemine. Ja tead, mis mind kõige rohkem piinab? Meil on sellel aastal kõike seda välist niivõrd palju, et vahel olen tundnud füüsiliselt vajadust kirjutada oma märkmikusse töötajate nimesid, et leida rohkem aega nende jaoks olemas olemiseks. Vahepeal tundsin, et õpetajate tuba on nii kaugel ja aega küsida kolleegilt, kuidas tal päriselt läheb, on väga vähe. Samas olen olnud realistlik ja öelnud nendes olukordades välja, et see aasta on meile suurema tähelepanuga aasta, aga koos saame ikka hakkama. Ja olemegi saanud.

Minu arvates võivad kõik, kes täna koolis töötavad, ennast imeinimesteks nimetada. Kaks aastat koroonakriisi ja nüüd sõjaolukord. Ma ei tea, kuidas teistes koolides, aga mulle tundub, et meil on olnud üksikud päevad, kui tunniplaan pole muutunud. Ukraina õpilaste õpetamine on olnud samuti päris suur väljakutse. Samas on niivõrd armas, kui Ukraina õpilased koridoris vastu tulevad ja ütlevad „Tere hommikust! Kuidas läheb?“ ning tervitamisele ning samale küsimusele vastavad „Normaalselt“. Kusjuures, ma õpetan ise ka 8. klassi matemaatikas ühte Ukraina õpilast. Viimane kontrolltöö läks tal nii hästi, et kui ta oma viie kätte sai, siis mõni õpilane imestas, et nad ei saanud eesti keeleski kesknurga ja piirdenurga seosest aru, kuidas tema sai. Eduelamus missugune, kas pole? 

Õpilaste arv kahekordistunud

Kas mäletad Olev, kui eelmisel õppeaastal meie laiendus valmis ning rõõmustasime, et juba varsti on meil kõigil palju rohkem ruumi? Ja nädal aega hiljem saime teada, et peame uuel õppeaastal kaks 1. klassi avama, sest 1. klassi avaldusi oli nii palju? Sellel aastal juhtus täpselt samamoodi. Planeerisime avada ühe 1. klassi, aga ka seekord tuli avaldusi rohkem ja oleme järjekordselt samas olukorras. Ei, seekord isegi kehvemas, sest meil pole ühtegi vaba klassiruumi. Nii et meil on vaja lahendada müsteerium, kuidas järgmisel aastal kogu õppetöö meie majja ära mahutada. Kas sa tead, et kui aastal 2017 astus 1. septembril koolimajja 149 õpilast, siis aastal 2022 on see arv 230? Õpilaste arv on kasvanud üle poole. 

Koostame praegu koolis uut arengukava, mille raames viisime läbi ka iga-aastased rahuloluküsitlused õpilaste ja lastevanemate seas. Ma mäletan, kui esimesel aastal küsitlusi tegin, sain aru, et paljud kartsid ausalt vastata – nad arvasid, et negatiivsele tagasisidele järgneb midagi. Õnneks sain sellest hirmust kohe esimesel aastal aru ning algandmed jõudsid siis ja jõuavad ka täna ainult minuni. Ja edasi kasutame tulemusi ainult üldistatult. 

Aga sain sellel aastal kinnitust, et usalduse kasvatamisel oleme olnud edukad. Üks vanem kirjutas õppeaasta tagasisides juhtkonna kohta: „Aktiivsed noored, kes lähtuvad heast õpikeskkonnast ning, mis kõige tähtsam – suhtlemine. Igasugune tagasiside on alati teretulnud, ka negatiivne, ja seda ei võeta kriitikana, vaid võimalusena midagi muuta paremaks.“ Kui ma saaksin võluväel anda maailmas kõikidele inimestele ühe parema oskuse, oleks see võimekus võtta tagasisidet edasisidena. Ma olen veendunud, et ainult selle kaudu on võimalik muutuda paremaks. Ainult selle kaudu on võimalik üldse õppida! Ja miks me seda siis edukalt ei oska? Kas Sa, Olev, oskad? 

Mul täitub selle õppeaastaga viis tööaastat koolijuhina. Need viis aastat on läinud justkui ühe silmapilgutusega. Sa ju tead, olen seda Sulle ka varem öelnud, et olen see õnnelik inimene, kes on leidnud oma unistuste ameti. Ma tunnen iga päev töörõõmu ja ilmselgelt mängib siin rolli ka see, et elutee mind just Uulu kooli tõi. Ma olen ülimalt tänulik, et mu kõrval on maailma kõige parem õppejuht ja huvijuht. Mu hing rõkkab rõõmust, kui vahetunnis kõlab õpetajate toas mingi eriliselt hea nali ning kogu tuba heliseb naerust. Ma tunnen südames niivõrd head tunnet, kui lastevanemad edastavad häid soove ja siiraid tänusõnu koolile, ning väga sageli mõtlen, kuidas just meil nendega niivõrd vedanud on. Ma hoolin iga päev kõikidest meie kooli õpilastest ja tunnen iga pisima saavutuse üle rõõmu ja uhkustunnet. On ikka äge töö mul küll!

Õpetajaamet kutsub noori

Olev, mis ametit Sa ise üldse pidanud oled? Või mis haridus Sul üldse on? Lugeda sa mõistad, seda ma tean. Kirjutada oskad ka. Vahel ikka vastad kirjadele. Aga milline su taust on? Kas Sa koolis oled kunagi töötanud? Tead, mis mõte mu peas sellel aastal korduvalt käinud on? Kõik kurdavad, et õpetajatöö maine on nii kehv ja seetõttu meil järelkasvu pole. Mul oli koolis ükspäev vestlus kolme 9. klassi tüdrukuga. Aurelia ohkas, et tahab nii väga õpetajaks hakata ja just Uulu kooli tööle tulla. Lisete ütles, et peab kindlasti gümnaasiumisse saama, muidu ei täitu tema unistus õpetajaks hakata kunagi. Maarja lausus, et ei ole veel otsustanud, kas ta tahab saada lastearstiks või õpetajaks. Lisete vastas talle selle peale, et ta õpiks pigem arstiks ning selleks ajaks kui ta kooli lõpetanud on, on Uulu koolis nii palju õpilasi, et koolis on oma arstikabinet ja Maarja saaks siia tööle tulla. Aurelia, Lisete ja Maarja silmis on õpetajaamet praegu esimene või üks esimesi valikuid. Ja ma loodan, et ühel päeval seisavad nad õpetajatena klassi ees.   

Aga kas sa koolijuhi ametit oled pidanud? Või vähemalt kaalunud seda? Ma loen praegu James H. Stronge’i ja Xianxuan Xu 2021. aastal kirjutatud raamatut „Qualities of Effective Principals“. Seal on kirjas, et uuringute tulemusel on selgunud: direktorite töö tulemus mõjutab otseselt õpilaste edu. Ma olen koolijuhi ametis korduvalt tundnud, et minu tööst päriselt sõltub midagi. Ja et üks otsus suudab veerema panna kogu suure süsteemi. Kusjuures raamatu autorid kirjutasid, et kui õpetajad on peamised õpilaste edu mõjutajad, siis direktori tööd peetakse mõjult teiseks. Raamatus on välja toodud, et direktoritelt oodatakse kooli visiooni edendamist ja arendamist, võimaldades luua ja säilitada kõigi õpilaste eduks vajalikke tingimusi, ning kvaliteetseid koole iseloomustavad kvaliteetsed direktorid. Ma olen sellega väga nõus ja ootan, et koolijuhtidele tekiks võimalus oma pädevust hinnata. 

Kas sul on aega raamatuid lugeda? Ma nii väga ootan aega, et suvepuhkus kätte jõuaks ning saaksin võtta raamatu kaenlasse, sammuda koduranda ja lugeda rahus rohkem kui ühe peatüki. Koolis on kogu aeg kiire, aga kevad on minu arust veel eriliselt kiire aeg. Minu viimased nädalad on möödunud nii, et ärkan esmaspäeva hommikul ja järgmisel hetkel on neljapäeva õhtu. Kas Sul on ka nii? Aga tead, Olev, üks rõõmus teadaanne Sulle ka: kas tead, et enne koroonaaega lõppesid meie õppeaastad kõik ülekoolilise muusikalis-tantsulise etteastega, mille eesti keele ja kirjanduse õpetaja Ly Soosaar lavastas. Kaks aastat on nüüd möödunud selle võimaluseta, aga 13. juunil etendame taas etendust kogu kooliga. Ja veel toredam, et saame lõpuks ometi lastevanemad ka vaatama kutsuda. Selline tunne on, et tavapärane elu hakkab lõpuks ometi taastuma. Ma nii väga ootan seda! Saadan Sulle mõned pildid meie viimasest etendusest ka, siis tead, mida oodata. Ning tule ikka ise ka vaatama. Ma luban, et etendus tuleb taas suurepärane. 

Armas Olev! Ma olen tänulik, et nii vapralt kõik meie selle õppeaasta kirjad taas vastu võtsid. Sinu kohalolekut on olnud eriliselt hea tunda. Uulu Põhikool on ja jääb aasta kooliks 2021 ning meil on hea meel, et oled kolleegina sellel teekonnal meiega kaasas olnud. Soovin sulle kaunist saabuvat suvepuhkust ning olen kindel, et varsti kohtume taas.

Heade soovidega

Egle Rumberg

direktor


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!