XXVI riiklik õpioskuste talgupäev – mida me õppisime?
Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut korraldab igal aastal üleriigilisi õpioskuste talguid, kus osalevad üldjuhul koolide viiendate klasside viieliikmelised meeskonnad. Sel aastal juba 26. korda toimunud sündmusel osalesid 17 kooli meeskonnad Eestimaa eri piirkondadest, kokku üle saja talgulise. Tallinna Ülikooli poolsed eestvedajad on hariduspsühholoogia teadur Kati Aus, hariduspsühholoogia dotsent Elina Malleus-Kotšegarov, keemia didaktika lektor Katrin Soika, matemaatika didaktika lektor Jüri Kurvits, ning koolitusjuht Riina Stahl.
Varasemalt tuntud riiklik õpioskuste võistlus läbis pandeemia-aastail uuenduskuuri. Formaati arendati nii, et rõhuasetus on varasemast enam õpiprotsessil ja süvenemisel ning et tulemuse kõrval väärtustataks samavõrd ka õpiprotsessi teadvustamist ning osalemisest saadavat kogemust. Nii saigi võistlusest koostöine õpioskuste talgupäev, mille fookuses on enesejuhitud õppimine kogu oma ilus.
Pingutame igal aastal, et nii piirkonnavoorudes kui talgupäeval oleks lastel midagi uut õppida ja õppimise kohta teada saada. Tahame alati, et kompleksülesanded oleksid lahendajatele võimalikud põnevad. Sel aastal rõhusime eriti sellele, et õpilased ja õpilasi saatvad õpetajad kasutaksid ja analüüsiksid nii oma meeskonnatöö kui probleemilahendamise oskusi. Lisaks suunasime õppijaid pöörama tähelepanu õppimisel ülioluliste emotsioonide esinemisele ja juhtimisele.
Mida me õppisime?
- Intensiivne õppimine ning teistega koos ja võõrastest ümbritsetult tegutsemine on tõepoolest väsitav ning emotsioonid käivad üles-alla. Seetõttu on asjakohane oma emotsioone ja kaasatuse kõikumist õppimise ajal teadvustada, aktsepteerida ja teadlikult juhtida.
- Töötades teiste koolide meeskondadega ühes ruumis ja seda kõike tavapärasest erinevas keskkonnas, hakkab keskendumist paratamatult mõjutama ümbritsevate rühmade tajutav töötempo. See võib panna oma otsustes ja oskustes kõhklema ning ennast teistega võrdlema. Kasulik on keskenduda sellele, kuidas teadlikult oma tähelepanu enda ülesannetel hoida.
- Tahame rõhutada, et õppimises või õpioskuste rakendamises ei saa ega tohigi võistelda, sest kiirus ei ole päris õppimise juures üldse määrav. Kuidas aga leida tasakaal hea ajaplaneerimise ja sisulise paindlikkuse vahel, et mitte kiirustades nurki lõigata? See on väljakutse ja õppimiskoht kõigile – ka täiskasvanutele –, kuid oluline on hakata seda võimalikult varakult teadvustama.
- Meeskonnatöö ei ole lihtsalt ülesannete jaotamine nii, et plakatit teeb see, kellel ilusam käekiri, ja arvutab see, keda matemaatikas kõige nutikamaks peetakse. Edukamad olid need meeskonnad, kes küll jagasid ülesandeid, aga siiski suures osas mõtlesid ja otsustasid koos.
Üleriigilisest talgupäevast võtsid osa Gustav Adolfi Gümnaasium, Häädemeeste Keskkool, Jõgeva Põhikool, Kuressaare Hariduse Kool, Käina Kool, Oru Kool, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium, Rapla Vesiroosi Kool, Ruila Kool, Tallinna Prantsuse Lütseum, Tartu Forseliuse Kool, Toila Gümnaasium, Viljandi Kesklinna Kool, Vinni-Pajusti Gümnaasium, Väike-Maarja Gümnaasium, Värska Gümnaasium ja Ülenurme Gümnaasium. Tiitliga „Parim jälg õppimisest“ tõsteti plakatite arvestuses esile Tallinna Prantsuse Lütseumi ning XXVI õpioskuste talgute rändkarika pälvisid talgulised Gustav Adolfi Gümnaasiumist.
Riiklikku õpioskuste talgute korraldust toetavad haridus- ja teadusministeerium, kirjastus Koolibri ja Jungent Eesti OÜ.