Coach’iv õppija toetamine on tuleviku õpetaja üldoskus
Juhtimises on coaching’uvõtete kasutamine juba võtmeoskus. Inimese arengu toetamise oluline printsiip on kasutada maksimaalselt õppija enda potentsiaali ning luua teadmised ja uued vaatenurgad koostöös. Õpetaja peab olema oma õppijate sees, mitte domineerivalt nende ees. Igas õpperühmas on mitmekülgsete teadmiste ja kogemustega sabatähti ning õpetaja roll on igaüht kaasata ning olla eri vaadete korral hinnanguvaba.
Et õppijad sooviksid ja söandaksid kõik asjakohased mõtted välja öelda, on oluline psühholoogiline turvatunne. Õpetaja saab seda juba enne tunni alustamist luua – saata sõbralik tervitus, olla juba enne esimeste õppijate saabumist kohal ning näidata igaühele, et ta on väga oodatud õppima. Koostöösuhte loomine algab juba enne pärisõpet.
Kes vastutab õppija arengu eest?
Motivatsiooni hoidmisel on enesemääratlemise teooria kohaselt oluline seotus ehk kaasatus, kompetentsustunne ning autonoomia. Kuidas neid olulisi vajadusi rahuldada? Iga tunni jaoks on kava ja õpiväljundid, kuid eesmärgistamisele ja tulemuste eest vastutuse võtmisele tasub alguses aega võtta. Mõtlema suunavad häälestusküsimused on näiteks järgmised.
- Milliste kavatsustega õppija tuleb?
- Milline on päeva lõpuks hea tulemus?
- Millised uskumused ja tegurid tema õppimist toetavad?
- Kuidas ta õpitakistused ületab?
Tunnusta õppijaid selle eest, kui on võimalik, see on alati võimalik.
Ära karda pikki vaikuspause
Mõelda saab kõige paremini vaikuses. Ära karda tunnis pikki pause. Sisukamad vastused ja ideed tulevadki siis, kui õppijad on saanud süvenenult mõeldaja analüüsida. Vaikus näitabki seda, et said õppijad mõtlema panna ja puudutasid olulist valdkonda. Mäletad ju Hando Runneli luuletust „Mõtelda on mõnus“. On hea tunne, kui saad õppijalt tagasiside, et esitatud küsimus oli hea.
Peaaegu igasse tundi sobib lahenduskeskne meetod, näiteks coaching’us väga levinud GROW-mudel. Sellele tuginedes saab mõtiskleda nii iseseisvalt kui grupis. GROW on akronüüm ning iga tähe juurde saad mõelda süvamõtlemist ja elluviimist ärgitavad küsimused. Selle mudeli kasutamisel saab teha suurepärast rühmatööd.
Kasuta mõõdukalt mitmekesiseid meetodeid
Tunne julgelt kogu tunni jooksul huvi selle vastu, kuidas su õppijal läheb ning millist toetust ta vajab. Arvesta eri õpistiilidega. Liikumine soosib mõttetegevust ja suhtlemist. Ajusõbralik õppimine on see, kui õppija saab kogetut reflekteerida ning mõtted üles märkida. Jäta tunni lõpus õpitu läbimõtestamiseks piisavalt aega. Kasuta lõpuringi ka endale sisuka tagasiside saamiseks, et materjali veelgi tõhusamaks disainida.
Coach’ivate võtete kasutamine õpetamisel on kahepoolne mõttepartnerlus, mis jõustab ja suunab eesmärkide elluviimisele.