Ida-Virumaa Hariduskopter lendab kõrgelt



Ida-Virumaal tegutseb teist aastat Hariduskopter ehk Ida-Viru haridusklaster. Kahe tegevusaasta jooksul on põhirõhk olnud uute õpetajate leidmisel. Selle nimel on alustatud üle maakonna koostööd ja seatud suuri sihte.
Maakondades on mitmeid haridusvaldkonda puudutavaid teemasid ja väljakutseid, mida iga haridusasutus või omavalitsus ei pea üksi lahendama. Mõistlik on ühendada jõud ning teha seda ühiselt.
Seetõttu kutsusid Ida-Virumaal seitse omavalitsust, regionaalsed kõrgkoolid, kutsehariduskeskus ja riigigümnaasiumid ellu haridusklastri ehk Hariduskopteri (viimase nime all ka tegutseme). Klaster on üks võimalus arendada Ida-Virumaa haridust tervikuna ning, mis eriti oluline, teha seda, hõlmates kõiki haridusastmeid.
Oma töös ja tegevusplaanides toetume maakonna arengustrateegiale, mis ütleb, et aastal 2030 ja pärast seda pakutakse Ida-Viru maakonnas kompleksset haridust, mis tagab õppuritele minimaalselt kolme keele oskuse, digipädevuse ning ettevõtliku eluhoiaku. See kõlab väga võimsalt!
Eesmärk leida uusi õpetajaid
Maakonna üks väljakutseid on uute haridustöötajate leidmine. Jagame oma inimesi tihti asutuste vahel ümber. Vajame uusi inimesi väljastpoolt maakonda. Järgmiseks õppeaastaks otsime oma haridusasutustesse lasteaiast kõrgkoolini rohkem kui sadat haridustöötajat. Kõige rohkem on vaja eestikeelseid loodusainete, muusika-, klassi- ning inglise keele õpetajaid. 2021/2022. õppeaastaks otsisime umbes 130 haridustöötajat, kuid siis oli peatähtis leida eesti keele õpetajad. Huvitav on ka see, et palju otsitud tugispetsialistide suur vajadus meil kummalgi õppeaastal töökuulutustes ei kajastu.
Kui üldhariduskoolides on meil puudu loodusainete õpetajatest, siis kutseharidus januneb eestikeelsete kutseõpetajate järele. Märtsikuus kutsusime Ida-Virumaale eel- ja viimaste kursuste tudengid tutvuma meie ägedate koolide, koolijuhtide ja õpetajatega. Juunikuus kutsume koostöös Ida-Viru Kutsehariduskeskusega siia Tallinna Ülikooli kutseõpetaja eriala tudengeid. See on konkreetne ettevõtmine, mida Hariduskopter saab teha, et leida maakonda uusi haridustöötajaid. Kas mõlemad kohtumised kannavad ka magusaid vilju, seda näeme järgnevatel õppeaastatel.
Toetused ja pakkumised uutele tulijatele
Et saada maakonda uusi inimesi, peame neile ise mitu sammu vastu astuma. Olema valmis toetama uut haridustöötajat enda asutuses ning aitama tal kohaneda. Koostame praegu alustava õpetaja toetuse ning väärtuspakkumiste mudeleid. Nende eesmärk on inspireerida meie omavalitsusi ning haridusasutusi kohandama mudeleid enda oludele vastavaks ning seejärel kehtestama oma asutuses kokkulepped. Paneme konkreetselt kirja, mida päriselt pakume ning kuidas oma inimesi toetame. Keegi ei ole selgeltnägija ega tea juba ette, mida ollakse talle kui uuele inimesele valmis pakkuma.
Peame looma maakonda tulnud uute haridustöötajate sotsiaalse võrgustiku. Kuidas luua selline keskkond ja tingimused, et värsked maakonda saabujad tutvuksid meie imelise piirkonna, siinsete inimeste ning teiste alles siia tulnud haridustöötajatega? Otsime sellele lahendusi.
Nii alustava õpetaja kui ka väärtuspakkumise teema tõstame sügisest maakonnas tähelepanu alla. Seame eesmärgiks, et järgmisel aastal oleks omavalitsustes vajalikud kokkulepped saavutatud ja kõigil enda väärtuspakkumiste mudel kinnitatud. Kas see ei oleks suurepärane, kui kõik Ida-Virumaa omavalitsused saaksid näidata uuel aasta ette nende väärtuspakkumist uuele tulijale?! See oleks meie maakonna üks eeliseid.
Soovid ja unistused
Ida-Viru Hariduskopteri kahe aasta jooksul tehtust võiks kirjutada pikalt. Võiksin tutvustada Hariduskopterit ning meie nelja töögruppi. Või rääkida meie ellukutsutud füüsika teema-aastast ja sellega seotud ettevõtmistest. See kõik on sündinud tänu sellele, et maakonnas on loodud võimalus, kus eri haridusastmete ja -asutuste inimesed tulevad kokku. Need on küll erinevad asutused, aga neid ühendavad samad mured.
Oleme alles Hariduskopteri tee alguses. Ma soovin, et meie koostöö viljad väljenduksid kunagi maakondadevaheliste valikkursuste pakkumises, kus piirkonna kõrgkoolid, kutsehariduskeskus ja gümnaasiumid pakuvad valikkursuseid, millest õpilased saavad võtta osa, olenemata koolist, kus nad õpivad. Soovin, et meie maakonna lasteaedades pakutaks võimalust õppida vähemalt kolme keelt. Praegu on see võimalus näiteks Toila Naerumere lasteaias. Ainult juba lasteaiast alustades saame toetada maakonna suurt eesmärki, et meie kooli lõpetanud noored on omandanud vähemalt kolm keelt.
Ma soovin ka, et Ida-Virumaa õpilasfirmade arv jõudsalt kasvaks ning meie piirkonna kõik haridusasutused oleksid liitunud „Ettevõtliku kooli“ võrgustikuga. Soovid ja unistused on täitmiseks ning saavutamiseks. Ida-Virumaal on vabadus lennata kõrgelt, seda nii õppimise, õpetamise kui ka koostöö rindel.
Hariduskopter saab lennata täpselt nii kõrgelt, kui avatud meie haridusasutuste koostöö on. Lennata saab ainult koostöös, kus igal partneril on oma roll. Öeldakse ju, et kui sa tahad minna kiiresti, mine üksi. Kui tahad jõuda kaugele, mine kellegagi koos.
Vaata täpsemalt: