Kondiitrite digiõppematerjal kutsekoolidele, mis sobib üldhariduskoolidelegi

10. juuni 2022 Kaire Mets Voco projektijuht - Kommenteeri artiklit

Tartu Rakendusliku Kolledži VOCO õpetajatel on valminud digiõppematerjal kondiitritele. Terviklik ja süsteemne komplekt on mõeldud eelkõige kondiitritöö õppe läbiviimiseks kutsekoolides, kuid materjalid on kättesaadavad kõikidele huvilistele. 

Toiduainete tehnoloogia osakonna juhi Merle Truupõllu sõnul kummitab kutsekoole õppematerjalide puudus. Näiteks kondiitritöö viimane erialane teooriaõpik „Küpsetuskunst“ ilmus 17 aastat tagasi ning seetõttu on kutseõpetajad ise õppematerjale koostanud ja kohandanud. „Kindlasti oli tervikliku ja nüüdisaegse õppematerjali loomine väga vajalik samm. Meie õpetajate tehtud töö aitab kõiki Eesti kutsekoole ja -õppureid, kuid miks mitte ka üldhariduskoolide õpilasi või töötavaid inimesi kondiitritöö tehnoloogiate õppimisel. Digiajastule omaselt on loodud õppematerjalid avatud ning õppida ja harjutada võib kasvõi koduköögis,“ selgitas Truupõld. 

Tehnoloogiad, videod, testid jm 

Digiõppematerjal kondiitritele koosneb seitsmest digiõpikust teemade kaupa: mure-, biskviit-, besee-, keedu- ja suhkrulise taina ning kreemide tehnoloogia ja suhkruliste pooltoodete tehnoloogia. Õppijad leiavad peatükkidest nii tehnoloogia, videod, fotod, joonised kui ka tehnoloogia kirjelduse ehk näidisretseptid ja enesekontrolli testid. 

Digiõpiku järgi valminud maius. 

Raamatu üks autoritest, õpetaja Anneli Ummik selgitas, et õppematerjalid on koostatud eelkõige kutsekoolide kondiitritöö õpetamiseks, kuid vabalt võib neid kasutada ka üldhariduskooli kokandustunnis. „Kõik need retseptid, millel on videojuhis, sobivad täpselt igasse koolitundi. Videost näeb juhiseid samm-sammult. Selle saab panna pausile ja ise järele teha ning siis edasi vaadata ja jätkata. Väga mugav ja tehtav.“

Tartu Rakenduslikus Kolledžis on materjalid juba kasutusel kondiitri 4. taseme ning pagari- ja kondiitritöö tehnoloogia 4. taseme õppes. „Kuna digiõpik on jaotatud teemadeks kutsestandardi järgi, siis on mugav sellest ka lähtuda. Nii kui õpid teoorias osa ära, lähed ja teed selle kohe praktikas läbi, see kinnistab teoorias õpitut. Retsepte on päris palju, neist 25 on videoga, mida saab edukalt iseseisvalt kasvõi kodus järgi teha. Iseseisval õppimisel saab enda tööd ja tulemust analüüsida, sest materjalidest leiab ka vigade kirjelduse. Seega, kui õpilane teeb iseseisvalt tööd, saab ta järele vaadata, miks mingi probleem on tekkinud ja kuidas seda edaspidi vältida,“ rääkis Ummik.

Õpetaja saab materjale kohandada

Oma kogemustele tuginedes soovitab Ummik õpetajatel need materjalid alla laadida ja neid oma käe järgi kohandada. „Näiteks meie oleme juurde teinud tehnoloogilisi juhendid ehk retsepte. Oleme raamatule lisanud eraldi retseptide kogumiku, kust leiab veel kutseeksami retsepte ja oma kooli retsepte, mida praktikumides harjutada ja mis toetavad teooriat. Lisaks tegime Moodle H5P teste, et veenduda, kas õpilane on materjalist aru saanud ja selle omandanud. Mina leian, et õpetaja töö on olulisemalt kergem, kui ta teeb sinna juurde H5P testi. Ja muidugi foorum – Moodle’isse saab luua ka küsimuste-vastuste foorumi. Õppijad saavad küsida, kui midagi jääb segaseks, ja seal saab arutada võimalike probleemide lahendamise üle, olgu info ja kogemuse jagajaks kaasõpilane või õpetaja,“ lisas Ummik.  

Õpetajad võivad ise ka lisada õpijuhiseid ja näpunäiteid. Või ka kursuse ajakava, et oleks selge, millal mingi teema läbida tuleb ja millised on sammud, mis tuleb astuda. „Õppematerjalid on aluseks, kuid kindlasti saab neid kõiki mugavalt oma stiili järgi kohandada,“ on Ummik veendunud ja soovib rohket kasutajaskonda. 

Loomisele kulus kaks aastat

Tartu Rakendusliku Kolledži õpetajatel kulus projekti ellurakendamiseks kaks aastat intensiivset tööd. Meeskonda kuulusid kondiitritöö kutseõpetajad Riina Meinking, Gerda Ode, Ülle Soeson, Anneli Ummik ja Irina Võsar. Fotod ja videod tegi OÜ Aparaator, keeletoimetaja oli Kätlin Kask-Adamson ning IT-tugi Anne Krull. 

„Lõime õppematerjali alates struktuurist kuni sisuni. Õppisime ise ka tohutult: lugesime juurde erialakirjandust, tõlkisime, õppisime tundma uusi programme nagu näiteks Canva. Videote ja fotode valmimise juures olid mõistagi professionaalid, kuid koos planeerisime videote režiisid ning õppisime toidufotograafia saladusi. Kindlasti arenesid meie digipädevused,“ tõi õpetaja Anneli Ummik välja pika ja intensiivse töö positiivse poole. 

Õppematerjali loomise protsessi kaasati ka oma õppureid materjale testima ja tagasisidet andma. „Õppijatele on meeldinud materjalide süsteemsus ja mitmekesisus. Kõige enam on õpilased kiitnud videomaterjale, kus saab samm-sammult toote valmistamist jälgida või ise kaasa teha. Parandusettepanekuid tehti ka. Näiteks ootab osa õpilasi keerukamaid teste, et enda teadmisi proovile panna,“ selgitas õpetaja Gerda Ode. „Saime õpilastelt mitmeid ideid, kuidas õppematerjali aja jooksul veelgi täiendada,“ lisas ta. 

Retsensendilt hea hinnang

Digiõpikute retsensent, AS Balt-Hellin kvaliteedijuht Ants Aedmaa tõdes, et materjale oli keeruline retsenseerida, sest kriitikat polnud millegi kohta teha. Kvaliteet ja tänapäevane lähenemine oli igas peatükis muljetavaldav. Positiivse hinnangu sai digiõppematerjal ka kooli e-kojast, mis hindab ja analüüsib Tartu VOCO e-õppematerjale. Õpetajad Anneli Ummik ja Gerda Ode on loonud juba ühe e-kursuse „Beseetooted“ (2 EKAP), mis sai Eesti Kõrg- ja Kutsehariduse Kvaliteediagentuuri (EKKA) tunnustuse. EKKA tagasiside kohaselt on kursus dünaamiline ja kaasav. Kasutatud fotod, video- ja tekstimaterjalid väärivad tunnustamist. Õppimine on emotsionaalne ja motiveeriv. Kiidetakse interaktiivsete lahenduste ja kõrge kvaliteediga illustratiivsete materjalide kasutamist. Autorid usuvad, et see hinnang ilmestab kogu digitaalset õppematerjali ning uut õppematerjali hakatakse koolides aktiivselt kasutama. 

Digiõppematerjal kondiitritele valmis „Ühtekuuluvuspoliitika fondide rakenduskava 2014–2020“ prioriteetse suuna „Ühiskonna vajadusele vastav haridus ja hea ettevalmistus osalemaks tööturul“ meetme „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt“ tegevuse 1.3.1 „Uuendusliku e-õppevara arendamine üld- ja kutsehariduses. E-hindamisvahendite arendustegevus ja kasutuselevõtt. Uuenduslike õppevaralahenduste soetamine ja ühiskasutuse korraldamine“ avatud taotlusvooru „Mitmekesine ja kvaliteetne haridus digitaalse õppevaraga – nutikas õppimine“ raames.


Õppematerjale saab alla laadida E-koolikotist https://e-koolikott.ee/et/oppematerjal/32127-Digioppematerjal-kondiitritele


Pulgakookide valmistamise õppevideo:


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!