Lasteaialapsed olid rahvusvahelises projektis edukad programmeerijad 

3. juuni 2022 Madli Leikop - Kommenteeri artiklit
Lapsed meisterdavad robotit. Fotod: Jelena Rattik

Märtsi lõpupäevil oli kõigil eTwinningu sõpradel põhjust rõõmustada: Tallinna Sõbrakese lasteaia õpetajate Jelena Rattiku ja Oksana Grebinstsikova osalusega rahvusvaheline projekt „STEAM Preschool Academy“ saavutas tänavusel eTwinningu Euroopa projektivõistlusel oma vanusegrupis esikoha. Eesti eTwinningu ajaloos oli see esimene nii suur tunnustus tehtud tööle. 

Võiduprojektis osalesid lisaks Eestile Kreeka, Poola, Hispaania, Türgi, Bosnia ja Hertsegoviina ning Slovakkia õpetajad koos oma rühma lastega. Projekti eesmärk oli STEAM-ainete (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics ehk teadus, tehnoloogia, inseneeria, kunst ja matemaatika) populariseerimine ning programmeerimise ja robootikavahendite kasutamine igapäevases õppetöös kõige väiksematega. 

Varasem hea koostöö aitas kaasa

„Projekti algataja oli Kreeka õpetaja Margarita Samoutian, kellega meil oli koostöökogemus. Ju siis jätsime hea ja vastutustundliku mulje, nii et ta pakkus meile taas võimalust koos projekti teha,“ ütlesid Jelena Rattik ja Oksana Grebinstsikova. „Selle projekti partnerid kutsuski kokku Margarita Samoutian. Õige partnerite valik annab kindlustunde, et projekt õnnestub.“

Projekt algas 2019. aastal ja lõppes mais 2020. Osalesid lapsed alates 3. eluaastast, Sõbrakese lasteaiast tegutsesid projektis viieaastased. Et nii väikesed üldse hoomaksid, millega tegu ja kus elavad lapsed, kellega nad suhtlema hakkavad, tutvuti kõigepealt osalevate riikidega, ja seda igapäevaelu kaudu. Näiteks on olemas Kreeka salat, nüüd saadi teada, kus asub Kreeka, kes Kreekas elavad, mida seal veel süüakse, missugune on sealne loodus jms. Abiks olid Youtube’i videod. Aitas ka see, et iga osalejarühm tegi taaskasutatud materjalist roboti, mida teistele veebis tutvustati. Lapsed õppisid selgeks, mis robot mis riigiga seotud on. Eesti robot oli eriti uhke, sest see oli elus – robotiks kostümeeriti üks lasteaiaõpetaja. 

Tere mitmes keeles

Projekti „STEAM Preschool Academy“ tegevused olid seatud nii, et lasteaias viisid õpetajad kõike läbi laste emakeeles. Kui oli vaja teiste projektipartneritega suhelda, tutvustasid lapsed paari sõnaga ennast ja õppisid selgeks mõned sõnad teise riigi keeles. „See ei tekitanud raskusi, oli pigem huvitav. Õppisime tervitama, muidugi inglise, siis kreeka, türgi, slovaki keeles. Ja projektipartnerid õppisid eesti keeles tere ütlema,“ selgitas Jelena Rattik. 

Kõige rohkem meeldisid Bee-Boti robotid

Sõbrakese lasteaias olid tegevused seatud nii, et nädala sees valmistasid õpetajad kõik vajaliku ette ja reeded olid lastele eTwinningu päevad. Mis meeldis projektis lastele kõige rohkem? Jelena ja Oksana olid ühel meelel, et robotite programmeerimine ja teiste riikide lastega koos muinasjutu loomine. Kasutati kõige lihtsamaid, Bee-Boti roboteid. Aga enne mõtlesid lapsed koos välja muinasjutu. Näiteks jõuluvana kaotas kingitused, mis sai edasi. Iga projektipartner lisas oma joonistuse ja jutuga killukese, kust ja kuidas neid otsida. Õpetajad kandsid muinasjutu piltidena matile, kus Bee-Botid liiguvad, ja lapsed lisasid nooled, kuidas Bee-Botid peavad liikuma, et lõpuks kinkideni jõuda. Oluline oligi, et laps jälgiks noole suunda matil ja noole suunda Bee-Botil ning programmeeriks roboti õigesti liikuma. 

„Veel meeldis lastele salakirju teha, et tunda ennast salaagendina. Meile kui õpetajatele andis projekt võimaluse kasvada professionaalsel tasemel, jagada ideid, suhelda teiste õpetajatega, saada inspiratsiooni,“ lisasid õpetajad. 

Oksana Grebinstsikoval ja Jelena Rattikul on eTwinningu projektidega varasem kogemus olemas, tehtud on neid mitmeid. „Projektid annavad mulle võimalusi kogu aeg õppida midagi uut, kasutada uusi programme, õppida meisterlikkust video- ja pilditöötluses, tunnen ennast tänapäeva õppemetoodikas kindlalt,“ ütles Oksana. 

„Võtsin osa eTwinningu suvekoolist ja sealt sai alguse minu tegevus eTwinningu projektides. Õppereisil Taani tutvusin teiste õpetajatega, sain rohkem teada, kuidas õppeprotsess Taanis käib. eTwinning on õpetanud koostööd kolleegidega eri riikidest. Koos õnnestub luua huvitavaid projekte, õpetada eri riikidest pärit lapsi ja liikuda ühiste eesmärkide poole,“ ütles Jelena. „Digimaailm muutub pidevalt ja haarab lapsi kaasa, nendega tuleb olla samal lainel ja ka ise areneda.“

Loe täpsemalt eTwinningu kohta: www.harno.ee/etwinning ja liitu Facebookis „eTwinning Eestis“ grupiga.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!