Kommentaar: Esimene samm on viimaks tehtud

30. sept. 2022 Irene Käosaar Narva Eesti Riigigümnaasiumi direktor - Kommenteeri artiklit
Irene Käosaar.

Irene Käosaar, Narva Eesti Riigigümnaasiumi direktor:

Olen siiralt rõõmus kahe olulise otsuse üle, mida on liigagi kaua oodatud: eestikeelsele õppele üleminek põhikoolis ja õpetajate palgatõus. Loomulikult ei lahenda kumbki neist otsustest kiiresti kõiki probleeme Eesti hariduses, aga kui minema ei hakka, ei juhtu kindlasti midagi.

Õpetajate palgatõusu võtmes tuleb senisest suuremat tähelepanu pöörata õppekvaliteedile. Eriti suur palgatõus on suunatud Ida-Virumaale. Ida-Viru vene õppekeelega koolides on eesti keeles õpetavaid õpetajaid praegugi, õppe kvaliteet ei ole aga alati selline, nagu vaja. Palga tõstmine 3000 euroni ei tõsta automaatselt õpetamise taset. Kui õpetaja õpetas halvasti 1500 euro eest, teeb ta seda ka 3000 eest. Loodetavasti lisandub inimesi, kes soovivad võtta endale õpetajaametiga seotud vastutuse. Vastutuse mitte tunni läbiviimise, vaid noorte toetamise, õpioskuste arendamise ja aineteadmiste omandamise eest. Kui õpetajaametisse soovijate seas tekib eluterve konkurents, on lootust, et koolides suureneb vastutust võtvate õpetajate arv.

Üks õpetajate senise madala palga ja õpetajate puudusega kaasnev nähtus on ülekoormus. Õpetajad on olnud sunnitud normaalse palga saamiseks andma palju tunde, aga just ülekoormus on sageli see, mis õpetajad läbi põletab ja õppe kvaliteeti langetab. Kujuneb töökultuur, kus tööd tehakse mehaaniliselt, ei ole aega ega energiat õppeprotsessi süvitsi läbi mõelda ja õppes õpilastest lähtuda. Palgatõusu puhul tuleb pidada silmas, et täiskoormusega õpetajal peab jaguma aega õppeprotsessi korralikult kavandada. Et ei võetaks jätkuvalt 35 tundi klassi ees teenimaks senise 2500 euro asemel 5000, sest „mootor“ on juba sedasi häälestatud.

Õpetajate kõrval on koolides palju teisi olulisi ameteid, loodan, et õpetajate palka tõstes arvestame ka nendega. On need logopeedid, psühholoogid, huvijuhid, õppejuhid või koolijuhid, nendeta ei suuda ka õpetaja kõike ning nendelgi on õigustatud ootus töötingimuste paranemisele. 

Koolijuhtidel on eestikeelsele õppele üleminekul võtmeroll. Ükskõik, kui tugeva õpetajaga meil tegu on – kui kooli organisatsioonikultuur ei toeta õppivat kogukonda, ei võimalda õpilasest lähtuvat lähenemist ega toeta õpetaja kui loova isiksuse katsetusi, julgust eksida ja pidevalt õppides areneda, ei juhtu imesid ka klassiruumis. Lisaks õpetajatele tuleb au sees hoida head koolijuhti ning vaadata üle koolijuhtide kompetentsus, kusjuures mitte ainult paberil, vaid tulemusi hinnates. Pidades silmas muud kui riigieksamite tulemused.

Õpetajate palgatõus on väga oluline samm, pärast mida saame olla nõudlikumad õpetamise kvaliteedi, õpetajate panustamise ja vastutuse võtmise ning kooli kui õppiva ja areneva organisatsiooni kujundamise suhtes. Oluline samm on tehtud. Alustades teekonda peame alati kõigepealt tegema esimese sammu, selleta ei tule teist ega kolmandat. Sihtpunkti jõudmiseks aga ainult esimesest sammust ei piisa. 


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!