Näitus „Palju õnne!?“ aitab mänguliselt avastada vaimse tervisega seotud teemasid. Foto: Ele Loonde

Õnneks on vaja õppida? 

Näitus „Palju õnne!?“ aitab mänguliselt avastada vaimse tervisega seotud teemasid. Foto: Ele Loonde
2 minutit
122 vaatamist

Pealkirja hüüdlauset on kasutanud mitmed koolitajad ja haridusasutused. Tõsi, ilma küsimärgita. Viimane märgib kahtlusnooti, mille on sundinud lisama kas elukogemus või hoopis vaimset tervist ja heaolu käsitlevad uuringud. 

Tartu Ülikoolis tegeletakse õnne ja heaolu küsimustega eri tasandil teadustööst koolituste ja üritusteni. Uurimistulemusi peegeldab näiteks sel aastal avaldatud, TÜ ja TAI koostöös valminud Eesti rahvastiku vaimse tervise uuring. Sellest selgus, et koroonakriis on mõjunud rahvastiku tervisele halvasti, 15–24-aastastel noortel on enese hinnangul depressiooni ja ärevushäirete risk kuni kaks korda kõrgem elanikkonna keskmisest. Uuringust tuli välja, et vaimse tervise üks riskitegureid on madal haridustase. Kõrgem haridustase annab inimestele tavaliselt rohkem vahendeid elada suuremat heaolu pakkuvat elu. 

Säärane praktiline vaade haridusele ei pruugi aga peegeldada õppija olukorda igas hetkes. Kasvõi paljukirutud distantsõpe, millega ühelt poolt jõuti kahe aasta jooksul juba kohaneda, kuid mis mõjus siiski halvasti õpilaste vaimsele tervisele – 2021. aasta üleriigilistest rahuloluküsitlustest selgus, et distantsõppe ajal tundis kolmandik 11. klassi õpilastest tihti, et neil on kõigest kõrini.  

See on ainult üks näide – keerukaid õpisituatsioone, rääkimata rasketest olukordadest igapäevaelus, tuleb noorte ja laste elus ette pidevalt. Neist rääkida ja probleemidele lahendusi leida ei ole kerge. Õnneks on aga olemas mitmeid abivahendeid. Üks veidi teistsugune, kuid omamoodi mõtlemis- ja arutlemisruumi pakkuv võimalus on vaimse tervise ja heaolu teemadele pühendatud näitusekeskkond. Just praegu on võimalik Tartus külastada varem tervisemuuseumis eksponeeritud näitust „Palju õnne!?“. Lõunaeestlastele lähemale toodud näituse juurde on töötatud välja haridusprogrammid kõigile vanuseastmetele: päris pisikestest lasteaialastest kuni gümnaasiumõpilaste ja täiskasvanuteni välja.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Eesti Kirjandusmuuseum kutsub avastama Eesti raamatu 500 aastat ja looma oma raamatulugu

Eesti Kirjandusmuuseum tähistab Eesti raamatu ja kirjakeele 500. aastapäeva mitme kaasahaarava…

2 minutit
Õpetajate Leht