Õpetajate Leht 9. septembril
Kirjandusõpetajal on valikuvabadus, aga tüvitekstid jäävad
Kas kirjanduse tunde on piisavalt, kuidas kasutab õpetaja valikuvabadust kirjanduse soovitamisel ja kuidas innustab õpilasi lugema ‒ sõna saavad neli õpetajat, kelle õppurid on jõudnud ka aineolümpiaadidele.
Kuhu oled läinud, kirjandusõpetus?
„Pidevalt soovitakse midagi vähendada, lühendada, kahandada ja kaotada – trendikamalt öeldes tühistada. Kõige enam häirib see, et kirjandusõpetust sandistatakse masendava rumaluse jõuga.“ Kasvatusteaduste doktor ja kirjandusõpetaja Katrin Kalamees-Ruubel kirjutab, et Eesti koolist tõrjutakse hariduse sisu, mille kaudu kujundada ühiselt aktsepteeritud väärtushinnanguid ja arusaamu.
Koolilugemisel nokk lahti, saba kinni
Bibliograaf, laste- ja noortekirjanduse uurija Krista Kumberg tõdeb, et kirjandusõpetajal on praegusel ajal võimalik olla paindlik, aga nagu akrobaadil peab olema tugev selgroog, nii võiks ka meie laste lugemisnimekirjades olla klassikat, mille ümber on rohkesti muud: eripalgelist, kunstiküpset ja maailmapilti avardavat kirjandust.
Mis iseloomustab Vabaduse Kooli?
Kuidas Ukraina noortele mõeldud Vabaduse Kool asutati, kuidas koolitatakse õpetajaid, missuguseid õppematerjale kasutatakse, kuidas töötab tugisüsteem ja mis roll on Vabaduse Koolil Eesti haridussüsteemis.
Tagasi kooli Islandi moodi
Pärnu Täiskasvanute Gümnaasiumi õpetajad külastasid Islandi kolleege ja leidsid, et Eestiski tuleks rohkem uurida täiskasvanud õppijate tausta uurimisega, neid julgustada ja innustada.
Kuidas loevad ja arvutavad kooliteed alustavad lapsed?
Koolieelikute koolivalmiduse uuringust selgus, et umbes kolmandik lastest võib vajada kooli alguses lugema õppimisel täiendavat tuge. Kümne piires arvutada koolieelikud suures osas oskavad, kuid eksitakse parema ja vasaku poole määramisega.
Mida lapsed ja noored suvel loevad?
Raamatukogude kogemus kinnitab, et lapsed ja noored loevad, ning loevad ka suvel. Tallinna Keskraamatukogus teeb endiselt võidukäiku krimikirjandus – ka suvises laste lugemisprogrammis loeti kõige enam kriminaalseid lugusid.
Voolimine eelkoolieas ja selle mõju peenmotoorikale
Füsioterapeut Jekaterina Kuusik tutvustab oma Tartu Ülikoolis kaitstud bakalaureusetööd, mis uuris voolimise mõju 5–6-aastaste laste peenmotoorika arengule. Kuusik viis töö raames läbi ka uuringu ja mõõtis laste käelist tugevust ja osavust.
Uuenev Tallinna Lastekodu ootab loovusmessile
Tallinna Lastekodu Mustamäe põhjalikult renoveeritud majja on loodud teraapiakeskus, uue ilme on saanud avar õueala, kus on mänguväljak, tarbe- ja meelteaed. 10. septembril toimub Mustamäe majas Sõpruse puiestee 248 loovusmess, kus saab tutvuda mitmesuguste loovtegevuste ja vahenditega, mis toetavad traumakogemusega laste kasvamist.
Lapse esimesed sammud raamatute maailmas
Tore, kui raamatute ettelugemine, lugude vestmine ja näitemängude tegemine saadab lapsi juba alates sõimerühmast. Põlva Lepatriinu lasteaia Sinitriinude rühma kahe- ja kolmeaastastel mudilastel möödus terve aastaring muinasjuttude maailmas. Milline see võis paista läbi laste silmade?
Meediarahvas läheb hariduspõllule
Uue õppeaasta künnisel üllatasid mitmed staažikad ajakirjanikud sotsiaalmeedias oma tuttavaid teatega, et siirduvad kooli tööle. Õpetajate Leht uuris põhjuseid.
Lastekirjanduse keskus toestab lugemise kolme sammast
Eesti lastekirjanduse keskuse nagu ka raamatukogude üha kasvav roll on lapsed ja raamatud kokku viia. Selles on oma osa ka programmil „Lugemisisu“, mis on koolides hästi vastu võetud.
Üldiselt väga suurt õpetajate puudust Eestis polegi kui räägitakse ja tööpakkumised on väga ebaühtlaselt kajastatud, paljud koolid kuulutavad ainult enda kodulehel vabu ametikohti. Oleks tarvis mingit tsentraalset kuulutuste keskkonda, mis oleks koolidele kuulutuste ülespanekul esimeseks valikuks.