„U-TUBE“ – TEMUFI noortelavastus sotsiaalmeedia võlust ja valust

„Kelleks tahad sa saada, kui suureks kasvad?“ küsis Friedebert Tuglas väikeselt Illimarilt. Praegusel ajal vastaks poiss ilmselt: „Influencer’iks.“
See on 21. sajandi noorte ihaldatuim töökoht. Aga millega tegeleb influencer ehk suunamudija? See unistuste amet ühendab endas režissööri, operaatori, valgustaja, turundus- ja müügijuhi, dramaturgi ning loomulikult ka peaosatäitja ülesanded – kõike seda vastavalt oma oskustele ja vajadustele.
Noortelavastus „U-TUBE“ räägib loo teismelisest neiust, kes samuti unistab influencer’iks saamisest ja mikrokuulsuse omandamisest. Mis aga selle kõigega kaasneb? Mõistagi tuntus, raha, glamuur, tasuta riided ja vitamiinijoogid, kuid pealtnäha lillelise elu telgitagustes mäslevad ka küberkiusamine, internetipedofiilia, probleemid igapäevasuhtluses ja depressioon.
Lavastus heidab pilgu nendele probleemidele, lähtudes suurte ideedega neiu küsimusest „Kelleks ma tahan saada, kui suureks kasvan?“.
Näidendi autor ja lavastaja on Peep Maasik, kunstnik Jan-Erik Sarv, helilooja Martin Aulis, videokunstnik Kevin Kohjus, koreograaf Tanel Ting (Kuressaare Teater), valguskujundaja Peep Maasik.
Osades Amanda Hermiine Künnapas (külaline) ja Kaarel Targo (Must Kast).
Lavastuse „U-Tube“ autor ja lavastaja Peep Maasik, miks see teema teile huvi pakkus ja kuidas lavastus sündis?
Lavastuse mõte hakkas idanema kaks aastat tagasi ja sündis elust enesest. Kuulsin kord bussi oodates kõrvalt põhikooliealiste poiste juttu, kes ilmselgelt püüdsid matkida ühe influencer’i kõnemaneeri. Hakkasin mõtlema, kui suur mõju võib ühel inimesel noortele olla. Sealt tekkiski idee teha lavastus sotsiaalmeedia võlust ja valust. Lavastus jäi koroona tõttu pooleli, aga sel aastal alustasime algusest peale, osalt ka seepärast, et noorte sotsiaalmeedia kasutus on palju muutunud. Olen end noorte tegemistega Tik-Tokis, Instagramis, Youtube’is, Facebookis, Snapchatis pidevalt kursis hoidnud ja peas hakkaski vormuma ühe noore inimese lugu.
Suunamudija on praeguse aja noorte jaoks ihaldatud elukutse. On inimesi, kelle jaoks see ongi igapäevatöö, suurtes ettevõtetes on loodud lausa sotsiaalmeedia halduri ametikoht. Selle ameti plussid on kõigile hästi näha ja teada, miinustest aga räägitakse väga vähe. Avalikkuse ees olemisega kaasnev tähelepanu ja kuulsus tundub noorele esmapilgul väga lahe, aga ta ei teadvusta endale selle pahupoolt. Tahame lavastuse abil rääkida sellest, kuidas suunamudija ametiga kaasneva tähelepanu ja vastutusega hakkama saada, samuti näidata sellega kaasnevaid ohte, alates õelatest netikommentaaridest, mis võivad viia ärevushäireteni.
Lastevanemaid ja õpetajaid aitab see lavastus loodetavasti panna noori rohkem mõistma ja aru saama, mis nende mõtteid ja käitumist mõjutab.
Olen seda meelt, et moraali lugemist ei viitsi keegi kuulata ja näpuga viibutamine ei aita. Seda ongi kõige parem teha teatri võtmes: näidata, et kui toimid sedasi, võib juhtuda nii. Noortele tuleb jätta võimalus ise oma järeldused teha, nad ei ole rumalad, vaid saavad väga hästi asjadest aru. Ise arusaamise või äratundmiseni jõudmine on kõige väärtuslikum.
Etendused
- 1. novembril kl 13 – Viljandi Pärimusmuusika Ait (välja müüdud)
- 2. novembril kl 13 – Võru Kannel
- 3. novembril kl 13 – Jõgeva kultuurikeskus
- 16. novembril kl 13 – Haapsalu kultuurikeskus
- 17. novembril kl 13 ja 15 – Kaja kultuurikeskus Tallinnas (kl 13 välja müüdud)
- 18. novembril kl 13 – Pärnu kontserdimaja (välja müüdud)
- 21. novembril kl 13 – Jõhvi kontserdimaja
- 28. novembril kl 13 – Põlva kultuuri- ja huvikeskus
- 29. novembril kl 13 ja 15 – ERM-i teatrisaal Tartus (välja müüdud)
- 30. novembril kl 13 – Paide muusika- ja teatrimaja
Lavastus sobib vaatajale alates 12. eluaastast.
Piletid Piletimaailmast. Grupibroneeringud kaisa@temufi.ee.