Õpetaja kui privilegeeritud isik

13. oktoobril toimus Telliskivi loomelinnakus Noored Kooli konverents „Haridustorm 2022“, mille teema oli haridusliku ebavõrdsuse vähendamine.
Konverentsil toodi välja, et igal aastal jääb ligi 2000 noorel põhi- või keskharidus omandamata. On koole, kust kuni pooled 9. klassi lõpetanutest edasi ei õpi. Seejuures on ka põhikoolilõpetajate tase väga erinev. Madalama sotsiaalmajandusliku taustaga õpilane võib olla oma klassikaaslastest kuni poolteist aastat maas. PISA andmetel on meie vene koolid eesti koolidest aasta võrra taga.
Konverentsi kõnejuht Toomas Tuul ütles, et Noored Kooli õpetajad on kõik kõrgharidusega ja seega privilegeeritud, sest Eestis on ju väga palju neid, kellel kõrgharidust ei ole. Kõrgharidus tähendab aga kohustust ühiskonnas hariduslikku ebavõrdsust vähendada, nentis Tuul.
Õpioskused
Üks ebavõrdsuse vähendamise võimalusi on arendada õpilaste õpioskusi – kes oskab õppida, see teistest enam kuigi lihtsalt maha ei jää, ja seda isegi juhul, kui tema sotsiaalmajanduslik taust ei ole kiita. Noored Kooli (NK) on võtnud õpilastele õpioskuste õpetamise oma missiooniks. Nad ei piirdu ainult oma klassi õppima õpetamisega, vaid püüavad panna õpioskusi omandama terveid koole. Juba mitmes NK partnerkoolis (Kehtnas, Sindis, Uhtnas, Tallinnas jm) on avatud õpetajate õpiringid, kus õpitakse üheskoos õpioskuste arendamist. Aastaks 2027 tahetakse jõuda aga nii kaugele, et kõigis Noored Kooli partnerkoolides tegutseksid õpioskuste õpiringid, nende koolide õpilased oskaksid praegusest palju paremini õppida ja sooviksid õppida pärast põhikooli edasi.
Koolikultuur
Õpioskuste kõrval oli konverentsi teine suur teema koolikultuur. Kõik NK õpetajad on lugenud Carol Dwecki raamatuid ja teavad, et kooli õhkkond peab olema sõbralik ja innustav. Samas on nad oma esimestel töökuudel kuulnud, kuidas õpetaja ütleb õpilasele parastavalt, et juba tema isa ei osanud midagi. NK õpetaja klassi õpilaste kohta on öeldud, et need on lollid. Ühes koolis ei öelnud õpilased NK õpetajale tere. Selgus, et eelmine õpetaja ei olnud nende tervitusele vastanud ja õpilased otsustasid ise ka tervitamisest loobuda. Märgatud on ka kergesti vihastavat õpetajat, kes ei oleks nagu eneseregulatsioonist kuulnudki. Ühele NK õpetajale aga öeldi: „Kuule, su õpilased kaklevad seal, mine lahuta nad ära.“
Ideed edaspidiseks
Töörühmades pakuti välja ideid, kuidas koolikultuuri sõbralikumaks muuta ja õpilasi suurema huviga õppima innustada. Esimesena toonitati uuesti õpioskusi, sest kui need on olemas, hakkab noor inimene õppimisse palju paremini suhtuma. Järgnevalt veel mõned töörühmades kuuldud märksõnad.
Usk õpilasse. Näitame õpilastele, et usume nendesse – see on kõige muu alus. Naeratame! Noogutame sõbralikult! Kui suhted ei ole sõbralikud, siis ei saagi õppida.
KIVA. Rakendame koolis Kiva programmi, see muudab kooli õpilase jaoks palju kodusemaks ja sõbralikumaks paigaks. Kontrollitud.
Rühmaõpe. Paneme õpilased üksteist õpetama ja aitama, nagu nad aitasid üksteist COVID-i ajal veebis väikeste rühmadena õppides. Nii harjutavad õpilased ka solidaarsust – kedagi ei jäeta maha.
Ainekava. Muudame põhikooli kolmanda astme ainekavad õpilastele eakohasemaks ja huvitavamaks, sest just kolmandas kooliastmes kaob paljudel õpihuvi ja motivatsioon.
Õpik. Laseme õpikust lahti. Õpik ei ole teejuht, vaid sõber. Õpiku täht-tähelt õpetamine suurendab hariduslikku ebavõrdsust klassis. Kui õpikut on siiski vaja, siis sellist, kust õpilane saab iseseisvalt õppida. (Pille Pipar on selliseid kirjutanud).
Õpetajakoolitus. Õpetaja ettevalmistus on liiga ainekeskne, sotsiaalpedagoogiline pool jääb tagaplaanile, mis toodabki hariduslikku ebavõrdsust. Tudengeid on vaja õpetada kaasavat haridust rakendama, mitmekultuurilist ja väikeklassi klassi õpetama, klassijuhatajana tegutsema jpm.
Koolijuht. Kõige tugevamad koolijuhid võiksid minna omal algatusel kõige rohkem abi vajavatesse koolidesse (eeskujuks Hendrik Agur). Tuleb võtta kasutusele koolijuhi karjäärimudel, mille alusel saab koolijuhi tööd hinnata. Koolijuhte tuleb perioodiliselt atesteerida.
Tugiüksus. Ministeeriumi juurde tuleb luua üksus, mis toetab abi vajavaid koole ja aitab neid üles töötada.