Õpetajaamet − kas karjäärivalik kogu eluks?

28. okt. 2022 Signe Salumäe Tartu Forseliuse Kooli klassiõpetaja, taskuhäälingu „Õpime koos“ looja ja saatejuht - 1 Kommentaar
Signe Salumäe.

Õpetajaamet – karjäärivalik kogu eluks. Miks ka mitte? Õpetajaametit õppides valisin kindlustunde, et leian alati tööd. Kuigi tehnoloogia kiire arenguga levib mõtlemine, et varsti vahetab tehisintellekt õpetajad välja, siis õpetajate ja haridusjuhtide arengukonverentsil „Õppides tulevikku“ seda ei toetatud. Väga selgelt kõlasid lugupeetud ettekandjate mõtted, et tehnoloogia on endiselt vahend ja selle eesmärk on õpetaja töö efektiivsemaks muuta, et õpetaja saaks pühenduda sellele, mis on kõige olulisem – väärtuste edasiandmisele. Nüüdisaegne õpikäsitus on küll muutmas õpetaja rolli, kuid õpetaja kui inimfaktor klassis oli, on ja jääb. 

Kas õpetajaamet peaks olema karjäärivalik kogu eluks? Kindlasti mitte! Mina läksin kooli tööle ajal, mil oli levinud mõtteviis, et üks õige pedagoog lahkub koolist, jalad ees. Tänapäeval naudib alustav õpetaja valikuvõimalusi, vabadust ja vaheldust, mida õpetajaamet muidugi pakub, kuid valib oma jalgadega, kui vibe (ühel lainepikkusel võnkumine) muutub. Samal konverentsil ütles haridusminister, et õpetaja karjäärimudel tuleb tagasi tuua. Olen nõus, et ainuüksi õhinapõhiselt töötades ja arenedes jõuame üks hetk valiku ette, kas ja kuidas edasi minna. Kooliellu ja haridusvaldkonda üldisemalt saab panustada mitme eri nurga alt ning seni, kuni mitmekesiseid võimalusi pole, tuleb need ise luua. Sotsiaalmeediasse on tekkinud palju õpetajatest sisuloojaid ning õpetajatest ettevõtjad müüvad enda loodud õppematerjale või pakuvad koolitusteenust ja mentorlust. 

Õpetajad võtavad vastutuse oma karjääriredeli eest, millega kaasneb inimressursside veelgi tihedam vahetumine. Näiteks minu puhul on missioonitunne, koolist saadud juhtimiskogemus ja autonoomia olnud hüppelauaks Eesti esimese hariduselu taskuhäälingu „Õpime koos“ loomisele, kus jagame kolleegi Karin Tõeverega kuulajatele koolielu praktikute ja visionääride kogemusi ja ideid. Meie jälgijad kinnitavad, et loome väärtust ja aitame õpetajaid koolis tööl hoida ja juurde tuua. Praegu tegutseme selles suunas, et ühisest hobist välja kasvanud ettevõtmine tagaks meile sissetuleku, ning suure tõenäosusega liigun õpetajaametist üks hetk edasi, aga miks mitte ka tagasi. Lõpetuseks toon paralleeli oma laste hobiga ja ütlen, et õpetajaamet on nagu akrobaatika – omaette olümpia tasemel sport, aga ka heaks baasiks teistele spordialadele. 


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Õpetajaamet − kas karjäärivalik kogu eluks?”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Ärme toome ÕPETAJA-maailma kommertssõnavara!
    Kus on keevitaja karjäärivalik või kirurgi karjäärivalik? Rääkigem ikka PROFESSIONAALSEST õpetajaTÖÖST, kus tuleb vallata selle keerulise kutse teadusaluseid koos praktikaga.

    Õpetaja tööst võime lobiseda omavahel kõik, aga miks pakutakse seda eesti rahvale ja tema õpetajatele nn taskuhäälingu “Õpime koos” kaudu? Sain aru, et selle eest küsitakse kohati isegi RAHA (?) …

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!