Reemo Voltri: õpetajaamet on fantastiline, aga ühiskonnas alaväärtustatud

5. okt. 2022 Powerhouse'i kommunikatsioonibüroo - 1 Kommentaar
Reemo Voltri. Foto: Karli Saul

Täna Kumus toimunud õpetajate päevale pühendatud konverentsil „Kuidas rahvas saab targaks, kui raha ei ole?“ ütles Eesti Haridustöötajate Liidu esimees, et õpetajaamet on fantastiline, innustav ja elu muutev, aga ühiskonnas alaväärtustatud. See väljendub nii õpetajate palkades, karjäärimudeli puudumises kui ühiskonna suhtumises tervikuna.

„Õpetajaamet on tegelikult fantastiline – õpetajal on võime innustada, võime maailma muuta! See on sõnum, mida tahame täna, õpetajate päeval, ühiskonnale öelda. See on põhjus, miks oleme võib-olla 20 aastat seda ametit pidanud. Aga reaalsus on, et sissetulek määrab tihtipeale ka ameti atraktiivsuse ja positsiooni ühiskonnas,“ üles Reemo Voltri oma ettekandes.

Läbirääkimiste tulemusena tõuseb õpetaja töötasu järgmisel aastal 1749 euroni. See on 95% Eesti keskmisest. „Järgmine valitsus peab tegema teise poole sellest rehkendusest, et õpetaja töötasu alammäär tõuseks võrdseks riigi keskmisega. Eestis on magistriharidusega õpetaja töötasu siiani 1/3 võrra väiksem kui teistel kõrgharidusega töötajatel. Tulemuseks on järelkasvu puudus,“ märkis Voltri. „Lisaks peab suurenema diferentseerimise fond. Sest oluline probleem ka karjäärimudeli puudumine. Enamikus riikides on see mingil moel seotud staažiga või panusega, aga meie õpetajatel selline perspektiiv puudub.“

Reemo Voltri sõnul jääb lähiaastatel Eestis puudu ca 5000 õpetajat. „Ma loodan ja usun, et 2024. aastal ma ei pea enam vastama küsimusele, kas õpetajad saavad liiga vähe palka, vaid saame öelda, et õpetaja saab Eestis normaalset palka, ja tegeleda edasi sisuliste küsimustega. Ja meil tuleb juurde noori, kes näevad, et see pole mitte üksnes atraktiivne, vaid ka väärtustatud amet,“ ütles Voltri.

AS-i Mainor juht Kadi Pärnits rääkis oma ettekandes, et kui meil õpetajaid ei ole, on see tee vaesusse, sellest jääb vaesemaks kogu ühiskond ning seetõttu tuleb õpetajate palka ja elukutset toetada. „Eesti riik on jõudnud haljale oksale, kuid millegipärast pole õpetajad tõusnud eliidi hulka. Aga nad peaks seal olema palga mõttes, väärtustamise mõttes, etaloniks olemise mõttes,“ märkis Kadi Pärnits. „Ettevõtluses juba näeme, et noored on üha eripalgelisemad, neil on väga erinev õpikogemus ja sotsiaalsete oskuste kogum. Peame tihti ise hakkama nullist tiimis töötamist ja teistega arvestamist õpetama.

Me pelgame täis digiühiskonna tulekut. Kuigi minister ütles, et 60-aastast õpetajat ei tohi maha arvata, ja olen sellega nõus, siis peame läbi mõtlema, milline on tänaste noorte õpetamise meetod. Nad tahavad saada kõike kergelt, kiirelt, värviliselt. Selleks peab olema palju jõudu, palju mõistust ja rohkem raha, kui praeguses süsteemis on,“ sõnas Pärnits. „Eliidi hulka ei tõsta õpetajat aga vaid raha ega palk. On vaja, et õpetajate üldine elustandard oleks elitaarsem, kui praegu on. Et õpetajal oleks võimalus ise õppida, et ta ise tunneks ennast hästi ja õpilastel oleks temaga lihtsam suhestuda. Kui õpetaja näeks, et tema positsioon ühiskonnas oleks hinnatud, see aitaks.“

Kumus toimunud konverentsil „Kuidas rahvas saab targaks, kui raha ei ole?“ otsiti lahendusi, kuidas kvaliteet hariduse andmine Eestis saaks jätkuda. Üles astusid haridus- ja teadusminister Tõnis Lukas, ettevõtja ja AS-i Mainor juht Kadi Pärnits, Eesti Haridustöötajate Liidu esimees Reemo Voltri, Kohtla-Järve Gümnaasiumi direktor Hendrik Agur, Tartu Ülikooli rektor Toomas Asser ja Tartu Tervishoiu Kõrgkooli rektor Ulla Preeden.

Parlamendierakondade debatis „Millal hakkab riik sõnade kõrval haridust ka tegudes väärtustama?“ osalesid Helir-Valdor Seeder, Jevgeni Ossinovski, Jürgen Ligi, Jüri Ratas ja Toivo Tasa.

Konverentsi korraldas Eesti Haridustöötajate Liit.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Reemo Voltri: õpetajaamet on fantastiline, aga ühiskonnas alaväärtustatud”

  1. Õpetaja ütleb:

    Kuigi riik tõstab õpetajate palka, ei muuda see midagi. Riik peab väärtustama õpetaja ja selle töö.Koolis töötavad enamuses magistri kraadiga inimesed st kõrgema haridustasemega. Raha ei väärtusta ametit, vaid ikka riik peab selle väärtustama ja kõrgema prioriteediga märgistama.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!