Kooli lahti hoidmiseks peame õhu puhtaks lööma

4. nov. 2022 Silja Kikerpill Pärnu Mai Kooli direktor - Kommenteeri artiklit
Silja Kikerpill.

Õpilaste ja õpetajate tervena hoidmise ülesanne toob kooli juhtkonnale viiruste hooaja künnisel murekortsud laubale, sest ventilatsioonisüsteemid on ajast ja arust või puuduvad sootuks. 

Ellujäämise algtõdede kohaselt vajab inimene õhku kõige rohkem. Külma, janu, nälga ja isegi rumalust talume paremini. COVID-i pandeemia näitas, et koolis kehtib sama reegel. 

Kaks aastat kestnud viirusekriisi tõttu teame kooliruumide õhu kvaliteedist varasemast rohkem. Olukord näib kurb, sest leidub koolimaju, kus pole üldse ventilatsioonisüsteemi. Ventileerimata ruumis nakatab viirust kandev inimene suure tõenäosusega paljusid.

Pärnu Mai Kool on linna üks suuremaid, kus õpib üle 830 lapse. Kasutame nii renoveeritud ventilatsioonisüsteemiga kui ka ilma ventilatsioonita hooneid. Lootsime, et saame järgmisel aastal ventilatsioonisüsteemi rajada, kuid kahjuks lükkus plaan rahapuudusel tulevikku. Samal ajal tuleb kooli lapsi juurde. Viiruste hooaeg algab ja haigestuvate laste arv suureneb.

Väljapääsmatuna näivale olukorrale lahendust otsides soetasime Lõuna-Koreas toodetud õhupuhastid, mille tehnoloogia on loodud Aasias levinud pandeemiate ohjeldamiseks. Büroodes ja teenindusasutustes kasutatav seade paneb ruumis õhu liikuma, suunab saastatud õhu põranda lähedale ning saadab tolmust ja viirustest puhastatud õhu tagasi hingamise kõrgusele. 

Esimene õppeveerandi põhjal julgen tõdeda, et ventilatsioonita klassi paigutatud õhupuhastid õigustasid end, sest lapsed näivad vähem haigestuvat. Soovitud CO2-taseme saavutamiseks tuleb klassiruumi siiski tuulutada. 

Halva üllatusena avastasime, et suures majas renoveeriti ventilatsioonisüsteemid nii, et need vähendavad soojusenergia kadu, suunates osa siseõhust ruumi tagasi, pannes viirused süsteemis ringlema. 

Järgmise sammuna kavatseme õhupuhastid viia uude renoveeritud majja, kus ventilatsiooniga on olukord parem. Tahan suured õhupuhastid paigutada ka garderoobi, kus rahvast koguneb rohkem. Tõenäosus, et vähendame nii viiruste levikut, näib praeguse kogemuse põhjal suur. Seade võtab pisikud õhust ära ja päästab kooli suuremast COVID-i lainest.

Peamine probleem seisneb asjaolus, et need seadmed on üpriski kallid. Siiski maksavad õhupuhastid ligi kümme korda vähem kui ebatäiuslike ventilatsioonisüsteemide ümberehitamine. Paigaldada saab neid kergesti nagu näiteks külmkappi – igapäevast koolitööd ei pea lammutamise või ehitamisega katkestama. Eri tootjate pakutavaid seadmeid ei tule omavahel kohandada ning seadmeid valmistatakse mitmesuguse suurusega ruumidele.

Õpetajad vajavad uue seadmega harjumiseks aega ja neid tuleb juhendada. Elektri kõrge hinna tõttu kehtib koolis nõue kõik elektriseadmed ja valgustus esimesel võimalusel välja lülitada. Seetõttu lülitasid meie õpetajad esimesel võimalusel välja ka õhupuhasti, mis aga peab töötama lakkamatult. Õhupuhasti tarvitab vähe voolu ning kasu õpilaste tervisele on tuntav. Klassis, kus õhupuhasti töötab, haigestutakse vähem.

Õhupuhastite kasutuselevõtuga peab kaasnema koolitus. Pooletunnise selgituse ja küsimustele vastamise järel mõistavad inimesed seadme tööpõhimõtet ja julgevad seda kasutada. 

Õhupuhastit soetades peab pöörama tähelepanu, et sellel oleks viiruste ja bakterite hävitamise funktsioon. Tavalised õhupuhastid ja -niisutid võtavad õhust ära tolmu ja ebameeldiva lõhna, kuid haiguste levikut ei peata.

Isegi kui suudame COVID-i leviku kontrolli all hoida, jäävad alles n-ö tavapärased viirused, näiteks gripp. Viiruse levikut on raske prognoosida, mistõttu avalikes asutustes ja ennekõike koolides on õhupuhastid hädavajalikud.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!