Õiguskantsleri büroo: lisakeeld tegelikult midagi ei muudaks
Õiguskantsleri vanemnõunik AIGI KIVIOJA, kui mõistlikuks või põhjendatuks peate haridus- ja teadusministri valmisolekut keelata seadusega koolitundides filmimine või helisalvestiste tegemine? Millised võivad olla selle tagajärjed?
Isikuandmete kaitse reeglite rikkumine ongi keelatud, lisakeeld tegelikult midagi ei muudaks. Paraku ei aita lisakeeld ära hoida ka juhtumeid, kus keegi teadlikult salaja siiski salvestab.
Iga kool saab kodukorras kehtestada reeglid koolimajas salvestamisele ja filmimisele.
Möönate, et nii laste kui täiskasvanute teadlikkus teiste inimeste kõne salvestamist ja filmimist puudutavast õiguslikust raamistikust on üsna vähene. Kuidas seda eri osapooltele kõige tõhusamalt selgitada? Millest alustada?
Selged reeglid on olemas: salaja salvestada on keelatud ja ebaeetiline. Kehtib ka elu üldine reegel, et teisele ei tohi teha seda, mida sa ei taha, et sulle tehtaks.
Kõige paremini mõjuks eluliste näidetega nutiseadmete kasutamise ja ehk ka pildistamise hea tava. Normid ise on nii segased ja abstraktsed, et neid on raske inimestele selgeks õpetada. Vastused tüüpküsimustele on aga olemas, lihtsas ja selges keeles saabki neid jagada.
Võimalusi, kuidas viia teadmised isikuandmete kaitse teemal nii õpilaste, õpetajate kui lastevanemateni, on mitmeid. Esiteks saavad koolid käsitleda neid teemasid nt ühiskonnaõpetuse tundides. Seda saab teha lastevanemate koosolekul või kooli üldkoosolekul. Vanematele ja õpetajatele saab korraldada koolitusi, õpilasesinduse kaudu saab läheneda õpilastele temaatilisi üritusi korraldades. Oluline, et edastatav info oleks koostatud sihtrühma silma pidades eakohaselt.
Kas saab seadusega kohustada alaealisi (õpilasi) järgima elementaarseid isikuandmete kaitse põhimõtteid?
Lapse tegude eest vastutab üldjuhul tõepoolest vanem. Vanematel tuleb arvestada ka kahju hüvitamise kohustusega, kui lapse teod on põhjustanud kahju. See ei tähenda, et lastele ei tuleks eakohasel viisil selgitada, mida teha tohib ja mida mitte ning millised võivad olla tema tegude tagajärjed.
See, mida tohib salvestada ja filmida ja mida nende salvestistega teha tohib, ei puuduta vaid lapse suhet kooli ning õpetajatega. Ka laste omavahelistes suhetes on oluline teada, mida võib ja mida mitte.