Taskuhäälingust hariduse häälekandjaks

2. dets. 2022 Sirje Pärismaa toimetaja - 1 Kommentaar
Karin Tõevere ja Signe Salumäe. Foto: Rego Rooste

Karin Tõevere ja Signe Salumäe alustasid kuue aasta eest Eesti esimese haridusteemalise taskuhäälinguga „Õpime koos“. Õhinapõhiselt tegutsevate õpetajate mikrofoni ette on jõudnud juba 145 inimest. Lõppev aasta on toonud uuendusi − sündinud on uued sarjad ning oma koduleht. „Oleme kasvamas taskuhäälingust laiemalt hariduse häälekandjaks,“ ütlevad Karin Tõevere ja Signe Salumäe. 

Kuidas teil läheb? Mitmes saade käsil on?

Kuulamiseks on väljas 140 saadet ning novembrist alustab koostöös Tartu linnavalitsuse haridusosakonnaga saatesari „Tartu hariduse hääl“. Kord kuus vestleme Tartu koolijuhtidega, keskendudes koolide kvaliteedikokkuleppes sõnastatud punktidele, et tuua välja väärt kogemused ja inspireerivad edulood.

Oleme tänulikud, et saime Tartu linna haridusosakonna abiga kuus aastat tagasi soetada esimesed mikrofonid ning jõudsime tänu osakonna märkamisele eelmisel aastal hariduse sõbra kategoorias „Eestimaa õpib ja tänab“ tunnustuskonkursil kolme kandidaadi hulka. Saatesarja „Tartu hariduse hääl“ kutsus ellu meie kuulaja Marge Tänava Tartu linnavalitsuse haridusosakonnast. Julgustame Marge ideest eeskuju võtma ka teisi omavalitsusi, kes soovivad panustada oma piirkonna kogukonna koostöösse ja hariduse arengusse. 

Taskuhäälingus on tulemas järgmised „Haridusvõrgustiku kohvikujutud“, alustava õpetaja Katrin Hommiku kogemuslugu, saade Saaremaa Gümnaasiumi mentorlusest, LÕOKE-se koolituse loonud õpetajate Sigrid Butlersi ja Maarja Puniste ettevõtjateks kasvamise lugu ning kuuleme, miks ja kuidas SädeTERA-s kaasatakse õppetöösse loomi ja pühendutakse õpilaste andekuse toetamisele.

Taskuhäälingul on nüüd ka oma koduleht. Miks?

Oleme oma kodulehest unistanud paar-kolm aastat ning tegudeni jõudsime tänu Tartu Rakendusliku Kolledži (VOCO) turunduse täiendkoolitusel osalemisele. Kui varem arvasime, et uute kuulajateni jõudmiseks piisab sotsiaalmeedias levimisest, siis koolitusel sai selgeks, et korralik koduleht on turunduse vundament. Õpime koos ja töö käigus ning päris valmis kodulehte www.opimekoos.ee näeb alles mõne aja pärast. Kodulehe loomine on samm muutuste suunas, sest meid on kuulajate kõrval leidnud ka inimesed, kes eelistavad kuulamise asemel hoopis lugeda. Nemad saavad saadetest valminud kokkuvõtteid lugeda nüüd „Õpime koos“ blogist.

Mida kujutavad endast haridusvõrgustiku kohvikujutud?

Haridusvõrgustiku kohvitamine sai alguse pealinnast, haridusmentor Triinu Pääsiku ja Edumus Schooli looja Maria Rahamägi ideest tuua haridusinimesed omavahel kokku, nagu see juhtub konverentside kohvipausidel. Oleme tänulikud, et Facebookis levinud ürituse kutse jõudis ka meieni ning nägime võimalust tuua osalejate mõtted taskuhäälingu kaudu meie kuulajateni. Saime kohtumiselt palju häid emotsioone, võtsime Triinu ja Maria ideest kinni ja tõime haridusvõrgustiku kohvitamise ka Saaremaale ja Tartusse. Jaanuaris toimub üritus Võrumaal, kus osalejad saavad vabas õhkkonnas kohtuda teiste haridusinimestega, sõlmida uusi tutvusi ja leida koostöökohti. Lisaks annab osalemine võimaluse olla hariduse häälekandja ja salvestada oma sõnum „Õpime koos“ taskuhäälingusse. 

Lõppev aasta on teil olnud tõeline uuenduste aasta. Kuidas mõtted sünnivad? Kus on piirid?

Rõõmustame, et Õpetajate Leht märkab ja tunnustab meie tegemisi. „Õpime koos“ sai alguse kahe klassiõpetaja kirest üheskoos areneda, olla inspireeritud ja teisi võimestada. Meie lennukate ideede realiseerimise esimeseks takistuseks, nagu enamikul haridusalgatustel, on rahapuudus. Meil tuleb pidevalt leiutada, kuidas oma tegevust rahastada. Kutsumegi inimesi üles panustama väärt ideede eest seisvatesse haridusinimestesse. Kajastades persoonilugusid, märkame ja tunnustame säravaid kooliinimesi ning anname oma panuse õpetajaameti väärtustamisse ja järelkasvu nappuse leevendamisesse. Inimesed vajavad kedagi, kelle „sülle panna pea ja saada pai“, neil on vaja, et keegi neid päriselt kuulab, tunneb huvi ning mõtleb kaasa. Iga saade on suurepärane viis õppida praktikute kogemustest ja kuulata visionääride ideid, mis annab võimaluse meelepärased mõtted oma töösse rakendada. Iga vestlus ja koolikülastus annab meile hariduselust laiema pildi ja arusaamise, mis teemal peaksime veel rääkima. Õhinapõhine tegutsemine on kandnud meid pea kuus aastat ning kodulehe loomisega oleme kasvamas taskuhäälingust laiemalt hariduse häälekandjaks. Oleme vabakutselised õpetajad – meil on õpetajakutse, aga praegu oleme õpetajatööst vabad ja saame unistada „Õpime koos“ ürituste korraldamisest, koolitamisest, materjalide väljaandmisest ja paljust muust ehk piir on täpselt seal, kuhu selle ise paneme.

Kas see, et asute eri riikides, takistab või innustab?

Oleme õppinud, et ideelend ja koostöö ei sünni ainult ühes ruumis viibides. Eri riikides asumine on avanud uusi võimalusi ja innustanud. Eelmisel hooajal välja tulnud saatesari „Õpime koos Euroopas“ saab järje järgmisel aastal. Kandideerisime taas Eesti väliskogukondadele suunatud omaalgatuslike projektide taotlusvoorus, et saada transporditoetust, mille abil külastada Euroopa riikides asuvaid eesti koole ning tuua huvilisteni välismaal töötavate õpetajate ja õppivate noorte lood.

Kui palju inimesi on teie eetris kokku olnud?

„Õpime koos“ mikrofonide ette on jõudnud 145 inimest. Nende hulgas on õpetajate, koolijuhtide ja teiste oma ala spetsialistide (nt ajuteadlane, psühholoog, veebikonstaabel) kõrval nii lastevanemad kui ka õpilased. Nii mõnigi külaline on eetrisse jõudnud mitmel korral, sest oleme jälginud tema arenguteed.

Kuidas on haridusrahvas teid omaks võtnud? Milline on tagasiside?

Meil on fännid, kes juba teavad, mida tähendab taskuhäälingu teisipäev (see päev, mil ilmub uus saade) ja on soetanud meie meeneid, et selle kaudu panustada taskuhäälingu arengusse. Eelmisel aastal korraldasime oma kuulajate seas küsitluse, mis andis kõneka pildi sellest, kes on „Õpime koos“ kuulaja, mida ta väärtustab ning millised on tema ootused. Positiivsena toodi välja lai teemaring, eri pikkusega saated, põnevad saatesarjad ja külalissaatejuhtide kaasamine. Saime aru, et „Õpime koos“ võib olla kuulajale ka eneseteostuse koht. Kutsume ka sind meiega liituma, kui sinu silma paneb särama haridusteemadel kirjutamine.


https://www.opimekoos.ee/

Õpetajate Lehe lugejate videotervitus: www.opimekoos.ee/blogi


Õpime koos Euroopas. Foto: Rego Rooste

„Õpime koos“ tegijad

Karin Tõevere

Taskuhäälingu „Õpime koos“ tegemiste kõrval juhendan Eesti Koolis Belgias noorte digiringi. Samuti annan panuse, et liikumisarmastus leviks. Juhendan joogatunde nii Eesti kooli lastevanematele kui ka oma tütre koolis, Shape American Highschoolis. Vabal ajal õpin prantsuse keelt ning koordineerin kohaliku golfiklubi naiste tegevust. Pakun eestlastele linnatuure Brüsselis.

Signe Salumäe 

Olen vabakutseline õpetaja ehk oman õpetajakutset, aga praegu olen töökohustustest vaba. Olen lapsehoolduspuhkusel ning pühendun enesearengule, pereelule ja taskuhäälingu „Õpime koos“ eestvedamisele ja tagant tõukamisele. Osalen täiendkoolitusel ning olen sellest aastast lapse lasteaias hoolekogu aseesimees. 


KOMMENTAAR

Marge Tänava, Tartu linnavalitsuse hariduskorralduse peaspetsialist:

Olen „Õpime koos“ taskuhäälingut kuulanud nüüd juba paar aastat. See on minu teekaaslane jalutuskäikudel, mõnikord ka sihipärane enesetäiendamine. Kui mõni teema kõnetab, siis saadet kuulates saab teemast kiirelt hea ülevaate, et soovi korral mõne teise allikaga juba süvitsi minna. Saatesari „Tartu hariduse hääl“ hakkas minu peas oma elu elama siis, kui Tallinnas toimus esimene haridusvõrgustiku kohvikujuttude õhtu, kuhu olin oodatud, aga ei saanud minna. Kuna Signe oli kohal, siis kirjutasin talle, et peaks Tartus ka tegema. Mõeldud-tehtud. Tol päeval, kui pidasime täpsemat plaani Tartu haridusvõrgustiku kohtumise asjus, hakkas minu peas kasvama idee saatesarjast „Tartu hariduse hääl“. Tartu linnas on koolid sõlminud kvaliteedikokkuleppe. Nägin taskuhäälingut kui suurepärast võimalust jagada omavahel seda, kes kuidas kvaliteedikokkulepet enda jaoks mõtestab, aga ennekõike jagada kõikidele teistele häid mõtteid ja näiteid Tartu koolides tehtavast. Ma näen, et Tartu koolides on väga palju suurepäraseid juhte ja edulugusid, aga nende jagamises oleme tagasihoidlikud. Võtkem seda saatesarja kui haridusinimeste enesetäiendamisvõimalust – vestlejad võivad olla koolijuhid, aga usun, et ka iga õpetaja leiab selles sarjas endale kasulikku.


Loe ka


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Taskuhäälingust hariduse häälekandjaks”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Jääb ainult küsida – mis on kogu selle ÜRITUSE eesmärk?

    Inimesed arutavad oma kodudes igasuguseid asju, aga miks peaks seda kõike kuulama ka EESTI RAHVAS?

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!