Väärtuskasvatuse auhinnad anti üle

Tartu Ülikooli eetikakeskus andis 13. detsembril toimunud tänuüritusel üle väärtuskasvatuse rändkarikad Jõhvi Gümnaasiumile, Kiiu Kiigepõnni lasteaiale ja Viljandi valla lasteaiale Päikesekiir.
Jõhvi Gümnaasium pälvis tunnustuse mentorsüsteemi tõhusa rakendamise, sisuka analüüsi ning järjepideva arendamise eest.
Kiigepõnni lasteaeda tunnustati teadliku väärtusarenduse ning meeskonnatöö hoidmise ja väärtustamise eest. Päikesekiire lasteaedsai karika teadliku väärtusarenduse ning igas päevas leiduva rõõmusära eest.
Tartu Ülikooli eetikakeskus on vedanud, toetanud ja tunnustanud koolide ja lasteaedade väärtusalast tegevust juba 2009. aastast, loodud on mitmeastmeline tunnustussüsteem. Igal aastal antakse oma tegevust väärtuspõhiselt analüüsivatele koolidele ja lasteaedadele lisaks rändkarikatele üle ka teerajaja, edendaja ja eksperdi tiitlid.
Eetikakeskuse juhataja professor Margit Sutrop andis TÜ ajaloomuuseumi valgesse saali kutsutud haridusasutuste esindajaile ülevaate programmi suundadest ja tegevustest, aga tõi ka hulga valusaid näiteid viimase aja suundumustest ja õpilaste vaimse tervise muredest.
„Noored ütlevad psühholoogile, et kõik on mõttetu, ka elu ja nad ise. Pingete maandamiseks nad lõiguvad end,“ vahendas Sutrop Riigikogu arutelul räägitut.
„Me ei taju laste vaimse tühjuse probleemi, mis tekib siis, kui miski pole sulle kallis. See on väärtuste küsimus. Väärtuskasvatuses peaksime aitama lastel enda jaoks kallist üles leida,“ osutas Sutrop.
Haridus- ja teadusminister Tõnis Lukase sõnul on noorele inimesele tugipunktide andmine eeskuju kaudu väga oluline. Väärtused võivad olla deklaratiivselt kogu aeg samad, aga sisu täpsustub, kui maailm avardub, ja mitte ainult laste maailm ei avardu. Mida noorem on laps, seda endale lähedasemaid mõisteid ta peab väärtusteks – esmalt kodu ja peret. Kodumaad avastab ta nende väärtuste kaudu, millega kokku puutub.
Peamine väärtuste kobar on tunnetus ja aukartus elu jätkumise ees, märkis Lukas.
Tänuüritusel tunnustati süsteemse väärtuskasvatuse eest järgmisi koole ja lasteaedu.
Kolmanda astme märgise „Hea kooli ekspert“ sai juhtimise valdkonnas Porkuni Kool.
„Hea lasteaia eksperdi“ märgise sai juhtimise valdkonnas Rannamõisa Lasteaed.
Teise, edasijõudnud astme märgise „Hea kooli edendaja 2022“ pälvisid Hagudi Põhikool, Jõhvi Gümnaasium, Nissi Põhikool, Peetri Lasteaed-Põhikool, Saaremaa Gümnaasium, Sõmeru Põhikool, Tahkuranna Lasteaed-Algkool, Võnnu Keskkool ja Väätsa Põhikool.
Hea lasteaia edendaja tiitli said Aegviidu Mesitaru lasteaed, Kiiu Kiigepõnni lasteaed, Pangapealse lasteaed, Tallinna Kelmiküla lasteaed, Tallinna lasteaed Pääsusilm, Viljandi valla lasteaed Päikesekiir.
Esimese astme märgise „Hea kooli teerajaja 2022“ said Kunda Ühisgümnaasium, Kõpu Põhikool, Paikuse Kool, Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium.
Hea lasteaia teerajaja tiitli said eralasteaed Rüblik, lasteaed Tõrutõnn, Nõo lasteaed Krõll, Põlva lasteaed Pihlapuu, Rakvere Kungla lasteaed, Ramsi lasteaed Taruke, Tallinna Arbu lasteaed, Tallinna Asunduse lasteaed, Tallinna lasteaed Päikene, Tallinna Lauliku lasteaed.
Kolmandat aastat pakkus TÜ eetikakeskus kooli- ja lasteaiapidajatele võimalust kaasa teha väärtuspõhise hariduse programmis. Osalejad koostasid eneseanalüüsi, mis toetab haridusasutuste pidajat teadlike valikute tegemisel hariduselus ja arendustegevuste planeerimisel.
Esimest korda andis keskus haridusasutuse pidajatele väärtuspõhise haridusruumi loomise eest välja logo ja tiitli väärtuspõhise hariduse teerajaja. Tunnustuse pälvisid Kadri Linder (Põhja-Sakala vallavalitsus), Marju Randlepp (Rae vallavalitsus) ja Anu Kirsman (Kuusalu vallavalitsus).
Tunnustused anti välja programmide „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ ja „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ raames. Väärtuskasvatuse lasteaia tiitel on käesoleva aasta seisuga antud 21 lasteaiale ning väärtuskasvatuse kooli tiitel 19 koolile.
Tunnustusprogrammi korraldab TÜ eetikakeskus HTM-i riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ jätkuprogrammi 2021–2026 raames.