Valminud on ohutusalase valikaine „Kaitse end ja aita teist“ õppekava III kooliastmele
Et meie kõigi igapäevaelu oleks ohutu, peame ise looma turvalisust ja kujundama ohutuskultuuri. Ohutust väärtustavate hoiakute kujundamiseks ning turvalise elu põhitõdede selgitamiseks on valmis saanud valikaineõppekava, mis õpetab hättasattunut aitama nii, et aitaja ise abivajajaks ei muutuks.
Oluline on hakata ohutuskultuuri õpetama juba koolieas.
Ainekava eesmärk on vähendada noorte vigastuste ja õnnetuste arvu, õpetades neile eluks vajalikke ohutusteadmisi. Samuti jagab ainekava oskusi selle kohta, kuidas ohtusid ette näha ja hakkama saada hädaolukorras ehk kuidas jääda ellu.
Ainekava on suunatud 7.–9. klassi õpilastele üle Eesti ning selle maht on 35 tundi (üks õppetund nädalas). Detailsemalt käsitletakse ohuennetust inimeseõpetuse aines, mistõttu sobib ohutusalane valikaine enim just sotsiaalainete valdkonda.
On väga oluline, et noor oskaks aidata teisi nii, et oleks tagatud tema enda ohutus. Ainekavas on ühtekokku 11 teemat. Õppekava läbinud noor teab, kuidas tulekahju ennetada ja tulekahju korral õigesti käituda. Talle on selgeks saanud ohutu ujumise põhitõed ja ta oskab tegutseda, kui märkab uppujat. Samuti käitub ta liikluses õigesti ja teab, millal helistada hädaabinumbril 112 või millal pöörduda politsei poole. Ta teab alkoholi, tubaka ja uimastitega seonduvast, oskab peatada verejooksu, aidata põletuse või luumurru korral ning tunneb esmaabivõtteid. Ohutusalase õppekava läbinule on selged küberturvalisuse põhireegleid, ta tunneb ära küberkiusamise ja teab, kuhu sel puhul pöörduda.
Lõiming teiste õppeainetega
Valikainet on võimalik siduda kõikide ainekava ainete õpitulemuste ja õpisisuga. Näiteks võib ajalootunnis võrrelda nüüdisaegseid esmaabivõtteid mineviku praktikaga.
Läbivalt saab kasutada ülesandeid, mis võimaldavad saavutada keeleõppe või matemaatika õpitulemusi, muuhulgas järgides veebimaterjale ja kasutades turvalise netikäitumise põhimõtteid.
Õppekeskkond
Teoreetilise infoedastamise kõrval on väga oluline praktiline õpe, sh aktiivõpe. Õpilasele tuleb luua võimalused, kus ta saab iseenda ja klassikaaslaste käitumist analüüsida ohuolukorra simulatsioonis (nt rollimängus, praktilises harjutuses vms). Sõltuvalt teemast tuleb praktilist õpet (käed-külge-harjutused, õppekäigud, vaatlused jmt) korraldada õppetöö käigus nii siseruumides kui ka väljas. Õppe mitmekesistamiseks on soovitatav teha koostööd piirkonna ohutusvaldkonna spetsialistidega, nii professionaalide kui ka vabatahtlikega: päästjad, politseinikud, kaitseliitlased, vetelpääste, tervishoiutöötajad jt. Soovitatav on korraldada pärast valikaine läbimist koolis ohutusõppe teemale keskenduv laager, kus kinnistatakse omandatud teadmisi ja oskusi.
Hindamine
Hindamisel kasutatakse põhikooli riiklikus õppekavas kirjeldatud kujundava hindamise põhimõtteid. Valikainet võib hinnata nii eristavalt kui ka mitteeristavalt.
Päästeametil on plaanis õpetajatele luua Moodle’i keskkonda valikaine sisuteemaline koolitus koos e-õppematerjalidega.
Ohutusõppe ainekava „Kaitse end ja aita teist“ saate uudistama minna E-koolikotti .
Valikaine õppekava valmis Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti, Transpordiameti, Kaitseliidu, Keskkonnaameti, Elektrilevi, MTÜ Peaasjad ja Eesti Punase Rist koostöös.