Ligipääsetavusest

27. jaan. 2023 Liina Lepik, Ilona Kroon Eesti Kunstimuuseumi haridustöö kuraatorid - Kommenteeri artiklit

Jätkusuutlik ühiskond suudab eri inimgruppe võimalikult laialt kaasata. Kaasamine tähendab sageli seda, et keskkond tuleb luua selliselt, et inimene või grupp saaks keskkonnas parimal viisil oma tugevusi rakendada. Tahame, et kunstimuuseum oleks koht, kus mitmesuguste teemade üle mõelda või arutleda, kus avastada uusi teadmisi või meenutada tuttavaid lugusid, kus saada emotsionaalseid elamusi või teraapilist kogemust.

Kadrioru kunstimuuseumi skulptuurikogu hoidja Maria Väinsar tutvustab taieseid. 

Olemas olemine algab ligipääsetavusest kõige laiemas mõttes. Kuidas info, et üks inimene koos kõigi oma erivajadustega on kunstimuuseumisse oodatud, üldse temani jõuab? Kuidas ta teab, et see on tema jaoks turvaline koht nii füüsilist kui vaimset heaolu silmas pidades? Muuseumis me mõtlemegi, kuidas olla olemas võimalikult paljudele, nii et iga külastaja saaks kogemuse oma vajadustest lähtuvalt.

Muuseumitunnid on suurepärane võimalus kunstimuuseumi esimest korda külastada. Laps saab võimaluse tulla muuseumisse ümbritsetuna enda jaoks turvalistest inimestest: klassikaaslastest ja õpetajast, muuseumi tunnijuht aitab leida konkreetse grupi jaoks kõnekad teemad, ea- ja huvipõhised seosed. Muuseumitunnis (Kumus näiteks „Kumu-uurija“) kogetakse keskkonda ja kunsti harjutuste ning hoolikalt valitud meetodite abil, mis võimaldavad avastada enda jaoks kunstiga suhestumise võimalusi.

Kadrioru kunstimuuseumis oleme soovinud, et nägemispuudega külastajad saaksid samuti osa kaunist baroksest arhitektuurist ning tutvuksid kunstiga. Oluline on läbi mõelda, kuidas kunsti vahendamist kompimise, kuulmise ja haistmise (muuseumitund „Kunst läbi meelte“) kaudu kõige paremini stimuleerida. 2022. aasta kevadel avati külastajatele Kadrioru lossis skulptuurikogu avahoidla. Väljapanek võimaldab taieseid lähemalt vaadata ning tutvuda eri tehnikate ja materjalidega, neis programmides saab erinevalt tavakülastajast kolmemõõtmelist kunsti katsuda.

Adamson-Ericu muuseumis saab nägemispuudega külastaja tutvuda 20. sajandi ühe säravaima modernisti elu ja loominguga. Helindatud on kirjeldustõlked ja loodud reljeefsed joonistused ning kombatavad motiivid kunstniku mustritest (muuseumitund „Kunstnik ja kodu“).

Kumu kunstimuuseumis toimuvad igal kuul eriprogrammid ka täiskasvanutele. „Taaskohtumistele“ ootame mäluhäiretega külastajaid ja nende lähedasi. „Vaiksed hommikud“ on sensoorse ülitundlikkusega kunstisõbrale ja teistele, kes soovivad muuseumi külastada tavalisest vaiksemas keskkonnas. Püsiekspositsioonis olevate teoste helid on keeratud vaikseks ja sel ajal ei võeta vastu gruppe.

Kui viimaks saame avada Niguliste muuseumi, esitleme muu juurdepääsetavuse kõrval ka kirikuhoone uhket 3D-mudelit, mida saab seestpoolt katsuda ning mille abil saab kiriku ruumide jaotusega tunnetuslikult tutvuda.

Julgustame alati oma erisoove kirjeldama ning leiame parima viisi elamuste pakkumiseks. Meie meelest on kaasamine ja igaühe kunsti juurde pääs oluline õigus.


Õpetaja Kaie Henk Tallinna Tondi Koolist käis erivajadustega õpilaste grupiga hiljuti Kumus muuseumitunnis. „Rõõm on näha, et meie lapsed on nüüdseks harjunud kunstimuuseumis käima. Juba ammu ei ütle keegi, miks me Kumusse läheme, oleme seal ju käinud. Õpilased teavad, et iga kord ootab ees uus huvitav näitus ja tegevus. Mulle õpetajana meeldib, et muuseumitunnid on läbimõeldult üles ehitatud ning arvestavad meie laste eelteadmiste ja eripäradega. Nii on laste huvi ja tähelepanu köidetud kogu muuseumitunni vältel. Kirsiks tordil on tegevus ateljees ja kunstitöö, mille kaasa saame. Lapsed on õppinud seostama Kumu näitusi meie kooli kunstinäitustega. Mulle tundub, et muuseumiõpetajad on meie lastega suheldes nagu tõelised eripedagoogid – nad lähtuvad laste võimetest, räägivad lihtsate sõnade ja lausetega ning on väga sõbralikud ja toetavad,“ andis õpetaja tagasisidet.

Laste muljed teamLabi näituselt:

  • Emma (5 a): Mulle meeldis, kuidas neid lilli katsuda sai ja siis nad hakkasid helendama. Tule juures rääkida oli tore – see oli nagu päris lõkke ääres.
  • Helina: See oli kõik nii maagiline. See meri oli nagu päris. Ja lilled ka – see kõik muutus nagu päris looduses.
  • Kimmo: Õpetaja Liina oli tore, ta rääkis vaikse häälega ja näitas VEPA-t.
  • Janelle: Mulle meeldisid lilled, sest värvid muutusid. Meri ja tuli meeldisid ka.
  • Kristofer: Mulle näitus meeldis, aga mulle ei meeldinud, et ma ei saanud seda äppi alla laadida. Mingit koodi oli vaja.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!