Hariduspoliitika peab lähtuma ühiskonda arvestavast tervikust

17. veebr. 2023 Jaak Valge EKRE, Riigikogu liige - 1 Kommentaar

Eesti haridus 2023. aasta valimiste valguses

Õpetajate Leht andis Riigikokku kandideerivatele suurematele erakondadele võimaluse tutvustada oma haridust puudutavaid seisukohti ning ühtlasi juhtida tähelepanu kitsaskohtadele, mis vajavad Eesti hariduses lahendamist ja ümbermõtestamist.


Jaak Valge. EKRE, Riigikogu liige.

Rahvuskonservatiivide vaates on õppe eesmärk kujundada noortest inimestest terviklikud, loomisvõimelised, arenenud ja eneseteadlikud, Eestit ja rahvuslust väärtustavad isiksused, kes suudavad rikastada nii enda kui Eesti ühiskonna elu. 

Senine hariduspoliitika pole olnud süsteemne ega ettevaatav, vaid tõmblev, tunnelivaateline, tõukunud ühest või teisest üksikprobleemist, mitte kogu Eesti ühiskonda arvestavast tervikust. Meie haridussüsteem on iseseisvuse taastamise järgse aja sügavaimas kriisis ning senistegi tegevuste jätkamine võib olla löögi all. 

Õpetajate puudus on ülimalt terav, eriti reaalainetes, aga Ukraina õpilaste tõttu on koolid veel suuremates raskustes. Pooled alustanud õpetajatest on juba pärast viit aastat töölt lahkunud. Õpetajaid ei jätku ka eestikeelsele õppele ülemineku kindlustamiseks, mistõttu üldisele eestikeelsele õppele üleminek seniste tingimuste jätkumisel ei realiseeru. 

Kõrgkoolid vaevlevad rahapuuduses, ent vajavad ka radikaalseid reforme, et vastata paremini Eesti ühiskonna vajadustele. Ülikoolid on ingliskeelestunud, üliõpilaste sooline lõhe on üks Euroopa suuremaid. Vaid kolmandiku ringis Eesti maksumaksja arvel ette valmistatud välisüliõpilastest jääb Eestisse tööle. 

Kutsehariduse maine on madal ja kutsekoolides ettevalmistatavaid spetsialiste ei jätku.

Vajame põhjalikku tervikanalüüsi, mida ja mis tasemel õpetada ülikoolides, mida õpetada riigi rakenduskõrgkoolides ning mida kutsekoolides.

EKRE hariduskontseptsioon juhindub järgmistest teesidest

  • Eestikeelsele õppele üleminek, mille ammu teadaolevad suured raskused on teadlikult jäetud järgmiste valitsuste lahendada, tuleb teoks teha.
  • Senisest enam tunde tuleb eraldada eesti keelele. Luua tuleb eesti kultuuriloo kursused ja taastada eesti kirjanduse kursused. 
  • Põhikoolis ja gümnaasiumis tuleb sisse viia kohustuslik riigikaitseõpetus.
  • Lõpetada tuleb maakoolide mehaaniline sulgemine ja mammutkoolide loomise soodustamine.
  • Eestikeelsele õppele üleminek tähendab venekeelsete koolide üleminekut eestikeelsele õppele, see ei tohi toimuda eesti emakeelega õppijate õppekvaliteedi arvelt. Varasemate eestikeelsete koolide klassikoosseisus ei tohi üldjuhul olla üle 20% teise kodukeelega õpilasi. Vastasel korral tuleb põhiaine õpetaja kõrval rakendada täiskohaga abiõpetajat. 
  • Tuleb alustada Ukraina õpilaste õpetamist Ukraina õppekavade alusel nii ukrainakeelsetes koolides kui veebiõppes.
  • Põhikoolis tuleb kehtestada vähemalt neli kohustuslikku lõpueksamit ja gümnaasiumis vähemalt viis kohustuslikku riigieksamit ning nende lävend tuleb tõsta 51%-ni. 
  • Õpetajate töötasu tuleb siduda Eesti keskmise palgaga ja hoida seda keskmiselt 1,2-kordsena. Miinumumpalk peab võrduma Eesti keskmise palgaga. Õpetajate töötasu tuleb indekseerida. 
  • Õpetaja vajab ametialase edenemise ehk karjäärimudelit. 
  • Klassijuhataja töö tuleb eraldi tasustada.
  • Vasakliberaalne hariduskontseptsioon tuleb kõrvale jätta ning anda õpetajatele ja koolidele rohkem võimalusi enda eest seista, seda nii õpilaste kui lastevanemate suhtes. Õpetaja vajab õigusi, et suuta kehtestada elementaarne kord. Iga õpilane peab teadma ja tundma, et tal on õppimise ning koolidistsipliinist kinnipidamise kohustus. 
  • Õpetajate töökoormust tuleb vähendada. Täiskoha koormus võiks olla 18 kontakttundi, alustaval õpetajal 16 kontakttundi. Kogu õpetajatöö, sh klassijuhatajatöö, arendustegevus, uute töötajate toetamine jne peab mahtuma 35 tunni sisse. Lisatööde eest tuleb tasuda eraldi.
  • HEV-laste koolitamiseks tuleb leida teised, praegusest jäigast ja jätkusuutmatust süsteemist erinevad lahendused. 
  • Õpetajatele tuleb iga kolme aasta järel võimaldada tasustatud vaba semester enesetäiendamiseks.
  • Kutsehariduse mainet tuleb tõsta ning kutsekoolide õpilaste soodustusi suurendada. 
  • Õpetajate ettevalmistamist ülikoolides tuleb suurendada. 
  • Kõrgkoolide rahastamine kvantiteedile suunavate ja ideologiseeritud näitajate alusel tuleb lõpetada ja kõrgharidusseadusest vastavad sätted eemaldada. 
  • Kõrgkoolide õppejõudude töötasu miinimum tuleb kehtestada seadusega. Lektori miinimumpalk peab olema 1,5 Eesti keskmist palka, kaasprofessori (dotsendi) oma 2,0 ja professori miinimumpalk 2,5 Eesti keskmist. 
  • Kõrgkoolidega sõlmitavate halduslepingute fookust tuleb täpsustada, keskendudes õppe kvaliteedile ning tehes sihtstipendiumide näol soodustusi nende erialade üliõpilastele, keda Eesti ühiskond kõige enam vajab.
  • Eesti keele kui riigikeele kasutusala kõrgkoolides tuleb tagada seadusega. Eestlastele emakeeles õppimise võimaldamine tähendab meile ka kõrgemat õppekvaliteeti. 
  • Õppelaenu mahtu tuleb järsult tõsta, selle tagasimaksmist alustada hiljem, viis aastat pärast lõpetamist ning pool sellest kustutada siis, kui laenaja(d) on saanud ühe, ja terve õppelaen, kui kaks või enam last.
  • Välisüliõpilaste ettevalmistamisel tuleb keskenduda erialadele, mida Eesti vajab, ning kehtestada neile kohustuslik eesti keele õpe.

Hetkel ainult üks arvamus teemale “Hariduspoliitika peab lähtuma ühiskonda arvestavast tervikust”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Kõige SISULISEM ja ASJATUNDLIKUM haridusprogramm!

    Kõigil teistel erakondadel on need ilukõnelised, kooli tegelikke probleeme mittetundvad, rääkimata probleemide lahendamisest tulevikus … Kuhu lähed EESTI KOOL?

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!