Hea haridus põhineb uudishimul 

17. veebr. 2023 Piret Hartman Sotsiaaldemokraatlik Erakond, kultuuriminister - 1 Kommentaar

Eesti haridus 2023. aasta valimiste valguses

Õpetajate Leht andis Riigikokku kandideerivatele suurematele erakondadele võimaluse tutvustada oma haridust puudutavaid seisukohti ning ühtlasi juhtida tähelepanu kitsaskohtadele, mis vajavad Eesti hariduses lahendamist ja ümbermõtestamist.


Piret Hartman. Sotsiaaldemokraatlik Erakond, kultuuriminister.

Eesti haridus on maailmatasemel, kuid riik peab pingutama, et vastu astuda eelseisvatele väljakutsetele ning pakkuda jätkuvalt parimat õppimiskogemust igale lapsele kõikjal Eestis. 

Lähiaastate suurimad väljakutsed on kvalifitseeritud õpetajate ja tugispetsialistide puudus ning eestikeelsele õppele üleminek. Mõlema väljakutse lahendamise eeldus on, et kõigi lastega tegelevate õpetajate ja spetsialistide palk on konkurentsivõimeline. Sotsiaaldemokraadid leiavad, et õpetajate miinimumpalk peaks olema vähemalt 130% eelnenud aasta keskmisest palgast ning lisanduma peab õpetajate karjäärimudeli toetamiseks täiendav palgavahendite puhver 25%. Arvestama peab ka seda, et kõigi lastega tegelevate töötajate, sh lasteaiaõpetajate, huvihariduskoolide õpetajate ja noorsootöötajate palk peab tõusma samas tempos ning selleks vajavad kohalikud omavalitsused riigi täiendavat tuge. Leiame, et tugispetsialistidele tuleb maksta 1,5-kordset ning erirühma õpetajatele 1,3-kordset õpetaja miinimumtöötasu. 

Peale palga on oluline õpetajate järelkasvu probleemi lahendamiseks kahekordistada vastuvõttu õpetajate ja tugispetsialistide koolitamiseks. Oluline on, et meil oleks võimalik alustavale õpetajale pakkuda mõistlikku töökoormust ja lisatuge. Mõtestamist ja ka täiendavaid vahendeid vajab abiõpetaja ametikoht koolis, mis aitaks vähendada õpetajate töökoormust ja tööpinget. Õpetajate töö peab olema korraldatud nii, et säiliks uudishimu ja oleks loodud võimalused õppimiseks ja enesetäiendamiseks. 

Eestikeelsele õppele ülemineku otsus on tehtud, kuid vajab selget tegevusplaani, sest praktikas on praegu küsimusi rohkem kui vastuseid. Esiteks on vaja ette valmistada piisavalt keele- ja aineõpetajaid, kelle abil saab toimuda sujuv ja aineteadmiste tasemel kvaliteetne üleminek eestikeelsele õppele seni vene- või mitmekeelse õppega koolides. Toetame seoses üleminekuga eestikeelsele õppele seda, et muu kodukeelega lastel oleks võimalik koolides ja lasteaedades oma kultuuri ja emakeelt õppida. Oluline on pakkuda koolidele ja õpetajatele piisavalt tuge õppe korraldamiseks mitmekeelses klassiruumis ja muu kodukeelega laste lõimimiseks. 

Eesti haridussüsteemi südames seisavad õpilane ja õpetaja. Kool peab tekitama ja säilitama igas lapses uudishimu õppimise vastu. Riik peab laiendama õpilase võimalusi õppe isikupärastamiseks ning senisest enam tuleb luua võimalusi mitteformaalõppe lõimimiseks. Sotsiaaldemokraadid peavad väga oluliseks, et lapsed saaksid osaleda huvitegevuses, mis annab võimaluse tuua esile lapse tugevaid külgi – selleks tagame igale lapsele alates lasteaiast kuni gümnaasiumini ühe tasuta huviringi. Toetame kõiki neid tegevusi lasteaias, koolis, noortekeskuses, huvikoolis, mis arendavad lastes ettevõtlikkust. 

Sotsiaaldemokraatide jaoks on väga oluline kultuuriharidus, et kultuuripisik jõuaks iga lapseni. Selleks suurendame kultuuriranitsa summat 150 euroni lapse kohta, mis võimaldab igal lapsel lasteaiast gümnaasiumini käia teatris, kontserdil, muuseumis, kinos või näitusel. 

Õppimiseks on vaja luua turvaline keskkond ning seega kaasata rohkem spetsialiste, et ennetada ja vähendada kiusamist lasteaedades ja koolides. Erilist rõhku tuleb panna laste vaimsele tervisele. Teeme kõik selleks, et vaimse tervise abi oleks kättesaadav kõigile soovijatele. Uuringud näitavad, et aktiivsed inimesed on õnnelikumad, ning seega on oluline, et laste liikumisharjumuste toetamisele pöörataks rohkem tähelepanu. Laiendame selleks seniseid laste liikumist soosivaid programme kõikidesse koolidesse, et iga laps liiguks päevas vähemalt 60 minutit. Koostöös omavalitsustega muudame lasteaedade ja koolide õuealad liikuma kutsuvaks. Õpetame kõik lapsed esimese kooliastme lõpuks ujuma. 

Kvaliteetne haridus koos vajalike tugiteenustega kõigis Eesti lasteaedades ja koolides annab lastele tulevikuks ühesuguse stardipositsiooni. Sotsiaaldemokraadid ei saa nõustuda survega haridusvõrku lõputult optimeerida, me peame soodustama ka väikekoolide püsimist ja loomist paikades, kus kogukonnad seda vajavad. Selleks tuleb muuta hariduse rahastamismudelit nii, et see toetaks maakoolide püsimist. 

Me ei saa leppida olukorraga, et maapiirkondades muutub keskhariduse kättesaadavus sõltuvaks vanemate võimekusest oma lapsi linnas koolitada. Toetame kvaliteetse gümnaasimihariduse kättesaadavust kõigis Eestimaa piirkondades. Sotsiaaldemokraatide seisukoht on, et koolikohustust tuleb pikendada 18-aastaseks saamiseni või kutse omandamiseni, ikka selleks, et oleksime maailma harituim rahvas. 

Hea haridus põhineb nii õpilaste kui ka õpetajate uudishimul avastada maailma, saada uusi teadmisi ja kogemusi ning koos õppida. Riik peab looma selleks sobiva keskkonna, et hoida Eesti haridust jätkuvalt maailma parimana.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Hea haridus põhineb uudishimul ”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Kui artikli pealkirjast lähtuda, siis … poleks KOOLI vajagi.

    Kultuuriministrile tuleb see mõte andeks anda, kuid tänase koolielu korraldajatele mitte …

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!