Skaalameetod sobib iga õpetaja meetodivaramusse

4. veebr. 2023 Kaire Viil mentor, coach ja 7. taseme täiskasvanute koolitaja - Kommenteeri artiklit

Psychologytoday.com

Enesejuhtimine, eesmärgistamine ja tulemuste eest vastutuse võtmine on igapäevaelus olulised oskused. Nende üldpädevuste arengut saab toetada mentorluses ja coaching’us levinud skaalameetodiga.

Nii õppijatele kui õpetajatele on oluline teada, kuidas saab õpitut juba järgmisel päeval igapäevaelus kasutada. Skaalameetod on nii universaalne, et sobib peaaegu igasse tundi.

Skaala toel mõtlemist saab kasutada tunni igas etapis. Tunni algusessaad õppijatelt (ja iseendalt) küsida näiteks järgmist.

  • Milline on sinu praegune energiatase 1–10 skaalal? (1 – väga madal, 10 –suurepärane.)
  • Kui motiveeritud oled seda teemat täna õppima 1–10 skaalal?
  • Kuidas hindad enda eelteadmisi sellest teemast 1–10 skaalal? 
  • Kui vajalikuks pead tänast teemat 1–10 skaalal? 
  • Kuidas end praegu tunned 1–10 skaalal? jne

Mõtisklemise toetamiseks võid joonistada või veebist leida ka näoilmetega skaalasid. Skaala saab ka tahvlile teha ning igaüks märgib või kleebib täpi sobiva numbri juurde. Ehkki ülesanne tundub lihtne, tasub siiski küsida, kas kõik said ühtmoodi aru. Vajadusel selgita üle.

Alati on keegi, kes teeb taolist enesesse vaatamise harjutust esimest korda, alles maandub mõtetega kohale või lülitub teistelt päevaülesannetelt ümber.

Seejärel saate nende numbrite analüüsimisel võtta aega süvamõtlemiseks ning selguse loomiseks.  Anna selles etapis mõtisklemiseks veidi rohkem aega. Siis saad sisukamad ja ausamad vastused.

  • Mille poolest just näiteks 6, aga mitte 5 ega 7?
  • Millisel numbril tahaksid olla?
  • Millal on see number suurem olnud? Mis oli siis teisiti? Jne.

Nende  küsimustega saad arendada tulemuste eest vastutuse võtmise ja enesejuhtimise pädevust:

  • Mida pead tegema, et jõuda paari punkti võrra kõrgemale?
  • Millistele enda tugevustele saad toetuda, et soovitud numbrini jõuda?

Vali esialgu korraga analüüsimiseks 1–3 küsimust. Skaleerimise toel analüüs on ajamahukas ülesanne, kuid on katsetamist väärt. Kui olete skaalaharjutuse paar küsimust läbi analüüsinud, küsi õppijatelt tagasisidet. Mida nad kogesid, märkasid, tundsid? Jäta selle harjutuse puhul soovijatele võimalus vaikselt mõtiskleda. Iigaüks ei pea enda märkamisi kogu klassiga jagama.

Usalduslikus õhkkonnas jagavad õppijad üsna hea meelega enda tähelepanekuid ja eneseanalüüsi tulemusi. Skaalaharjutus toetab õppija kompetentsus- ja autonoomiatunnet. Valesid vastuseid ju pole ning igaüks saab välja öelda just seda, mida ta parajasti soovib või antud teema fookuses oluliseks peab. 

Tunni või õppeperioodi lõpus saad uurida, millise numbri peal energiatase või antud teemas enesekindlus nüüd on? Tavaliselt tõstab hea hooga sisukas tund õppijate meeleolu ja muudab uudishimulikumaks.  Kindlasti täna õppijaid siirate mõtete väljaütlemise eest. Piisab, kui ütled: „Aitäh, et jagasite.“

Selgust loov eluratta harjutus

Kas oled valmis endasse süvitsi ja ausalt vaatama? Uusi tahke võib avada skaleerimisel põhinev eluratta harjutus (The wheel of life tool). Tee kaheksast endale olulisest eluvaldkonnast sektordiagramm: näiteks hobid, tervis, peresuhted, sõbrad, spirituaalsus/vaimsus, raha, töö, eneseareng. Mõtle 1–10 skaalal, kuidas teil nendes valdkondades läheb, ning analüüsige ülalolevate küsimustega juba täna mõnda valdkonda. Kuidas saad muuta selle toel oma elu ja tunnid tähenduslikumaks?


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!