Viis viisi, kuidas lastega tööst ja karjäärist rääkida
Lastelt küsitakse ikka, kelleks nad suurena saada tahavad. Kui Bostoni Ülikooli nõustamispsühholoogia dotsendi Kimberly A. S. Howardi tütrele säärane küsimus esitati, vastas see kosmeetika ja Disney filmide huviline 4-aastane, et tahab saada astronaudiprintsessiks. Aga mida teeb astronaudiprintsess, päris täiskasvanu. Laulab ja tantsib kosmoses, vastas tüdruk.
Nende küsijate seas leidub täiskasvanuid, kes arvavad, et lastel peab laskma olla lapsed ning nad ei pea liiga vara tulevikule mõtlema. Vähesed aga mõistavad, et olenemata sellest, kas me märkame seda või mitte, jälgivad lapsed väga hoolega ümbritsevat maailma, märkavad selles mustreid ja püüavad vaadeldavat ja kogetut mõtestada. See hõlmab ka täiskasvanute tööd ja ameteid, leiavad nõustamispsühholoogia teadurid Kimberly A. S. Howard ja Stephanie M. Dinius.
Nad toovad oma artiklis „Laste arutlus karjääri kujunemisest: karjäärivalikute ja -eesmärkide poole pürgimise mudel“ välja viis moodust lapsi eakohaselt ja kaasavalt karjääriteemadest mõtlema panna.
Eri karjäärikontseptsioonid ja uuringud näitavad, et eelkooliealised ja algklassilapsed ehitavad oma arusaamise ametitest ja karjäärist fantaasiale ja kujutlusvõimele ning kasutavad maagilist mõtlemist, et endale töömaailma selgitada. Seda silmas pidades on lapsevanemate, kasvatajate, õpetajate ja teiste oluliste täiskasvanute töö hõlbustada lastel elukutsete uurimist ja arusaama kujunemist sellest, kuidas inimesed valmistuvad tulevaseks tööks.
Siin on viis strateegiat, mida iga täiskasvanu saab kasutada, et toetada laste esimesi uudishimulikke samme karjääriteel.
1. Loo võimalusi karjäärivõimalustega tutvumiseks.
Rääkige lastele eri karjäärivõimalustest. Aidake neil märgata inimesi, kes nende lähikonnas mitmesuguseid töid teevad ja püüdke lihtsalt selgitada, mida eri ametites tehakse. Näiteks: „Vaata sinna! Selles autos istub politseinik. Politsei hoiab korda ja aitab meid hädaolukordades.“
2. Tekita uudishimu.
Esitage lastele töiste tegevustega seotud küsimusi, mida koos mänguliselt uurite ja mille üle imestate. Näiteks: „Mida teeb kokk iga päev? Mis talle oma töö juures meeldib? Kuidas temast sai kokk? Kas sa arvad, et sulle meeldiks olla kokk?“ Usaldusväärse täiskasvanu suunatud uudishimu julgustab lapsi uurima ja oma küsimusi esitama. Õpetajad ja lapsevanemad saavad igapäevaseid vestlusi suunata nii, et lastel tekiks uudishimu nende teemadega ise edasi tegelda.
3. Räägi protsessist.
Lapsi saab julgustada märkamaja mõistma karjäärivalikuga seotud eri etappe. Küsige, mida ja kuidas peaks tegema, et arstiks saada. Millises järjekorras? Need arutelud aitavad lastel minna kaugemale karjääri lihtsustatud mõistmisest, mis on sageli seotud vormiriietuse või esemetega (näiteks oled arst, kui kannad stetoskoopi).
4. Palu neil oma tulevikku ette kujutada.
Lapsed armastavad fantaseerida: palu neil ette kujutada oma elu viie, kümne või isegi kahekümne aasta pärast. Esitage neile küsimusi selle kohta, mida nad tahavad iga päev teha, kuidas nad soovivad oma aega veeta, milliseid vaba aja tegevusi nad soovivad teha ja milline töö neile meeldida võiks. Neil teemadel saab klassis vestelda või teha kirjatöid (näiteks „Päev minu elus, kui ma olen täiskasvanu“).
5. Kasuta mängu jõudu.
Pakkuge lastele võimalusi mängida lelude või esemetega, mis esindavad ameteid (näiteks stetoskoop, kokamüts) ning seejärel selgitage, kuidas need mänguasjad on seotud karjääriga. Riietus ja mänguasjad aitavad lastel väga lihtsalt seostada esemeid ametitega, kuid karjääriprotsesse pikemalt selgitamata võivadki nad arvata, et üksnes kokamütsi kandmine teeb inimesest koka. Näiteks: arst kasutab stetoskoopi, et kuulata teie südamelööke ja hingamist ning veenduda, et see kõik kõlab normaalselt ja tervena. Arst teab, kui midagi on valesti, sest ta õppis meditsiinikoolis.
Kimberly A. S. Howardi ja veel kolme rahvusvahelise karjäärieksperdiga on kõigil huvilistel võimalik kohtuda juba õige pea! Euroguidance Eesti ja Tartu Ülikooli koostöös toimub sel kevadel tasuta veebikoolitus „Karjääriteooriad ja nende rakendamine praktikas“. Koolitus on mõeldud kõigile, kes toetavad noori või täiskasvanuid nende õpi- ja tööelu kujundamisel. Registreerimise tähtaeg 6. märts.
Rohkem teavet www.eeagentuur.ee.
NB!
Enne murdeiga pole mõtet lastega tööst (rääkimata karjäärist) rääkida vaid lapsi tuleb panna erinavaid TÖID TEGEMA. Ja pärast murdeiga on mõtete TÖÖST rääkida vaid nendega, kes on piisavalt ise tööd teinud (ja eluraskustega kokku puutunud)… Sõnad on kõige VILETSAM VAHEND laste mõjutamiseks – lihtne arengupsühholoogiline TÕDE! Aga kes seda tänapäeval usub…