Kasulik viide. Töömälu, pikaajaline mälu ja õpetamisvõtted
Seekord soovitan kasulike viidete rubriigis Barbara Oakley, Beth Rogowsky ja Terrence Sejnovski 2022. aastal eestindatud raamatut „Teadlik õpetaja. Ajuteadusest lähtuvad praktilised soovitused tõhusamaks õpetamiseks ja õppimiseks“.
Õppimise ja õpetamise seisukohalt on neuroteadused olulisemad kui ükski teine teadusharu: õpetaja peab teadma, kuidas õpilase mälu õppimise ajal töötab. Selles raamatus jagatakse teadmisi pikaajalise ja töömälu funktsioonidest ning sellest, kuidas eri liiki mälu töötab. Autorid annavad soovitusi, kuidas eri strateegiate toel tugevdada töömälu ja pikaajalist mälu, ning tutvustavad õpetamisvõtteid, mille tõhusus on kinnitust saanud kognitiivteadustes ja aju-uuringutes ning läbi proovitud praktilistes õpetamistegevustes. Raamat on abiks nii kogenud kui ka algajale õpetajale erinevate vajadustega õpilaste õpetamisel tänapäevasel viisil.
Barbara Oakley jt raamat on jõudnud Tartu Ülikoolis mitmete eri valdkondi ühendavate teadus- ja arendusrühmade töölauale. Need on töörühmad, kus tegeldakse õppevara loomisega, kaasates loomeprotsessi lasteaia- ja kooliõpetajaid. Nii kasutame raamatut näiteks projektides „Kliimateadlik“ ja „LapsEST“, kus eri haridusasutuste õpetajad loovad koos haridus- ja loodusteadlastega õppevara laste ja õpilaste kliimateadlikkuse arendamiseks ning eesti keele ja kultuuri õpetamiseks muu kodukeelega lastele.
Eestikeelne raamat on müügil raamatupoodides, ingliskeelse e-raamatu kaht esimest peatükki saab lugeda siit: