Kesklinna noored harjutasid Lasnamäel vene keelt

10. märts 2023 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit

Tallinna Linnamäe Vene Lütseumi korraldatud tandemõppe päeval olid nende oma noorte partneriteks GAG-i abituriendid. Tegemist oli laiahaardelise ettevõtmisega: kahe kooli peale kokku osales 76 abiturienti ehk 38 eesti-vene tandemit. 

Mida tandemõppes õpiti? Näiteks matemaatika töötoas arvutas üks eesti-vene õpilaste paar välja, kui palju on vaja autot pangalaenuga ostes intresse maksta ja kas see on jõukohane. Oli tore jälgida, kuidas pikk vene noormees tegi tahvli ees arvutusi ja väike eesti tütarlaps teda aeg-ajalt eesti keeles parandas. Sai ka nalja. Näiteks bioloogia töötoas pakuti eesti ja vene keeles välja ideid, kuidas oleks võimalik toiduraiskamisele piiri panna. Üks GAG-i noormees ütles siis vene keeles: „Ешь много, покупай мало.“ Kaaslased parandasid teda kohe: „Mitte söö palju, vaid söö kõik ära!“ Geograafia töötoas keskendusid noored Eesti inimese ökoloogilisele jalajäljele ehk pakkusid välja taaskasutust ja ringmajandust, elektri kokkuhoidu, metsade säilitamist jm. 

Eelnimetatud töötubades rääkisid vene noored eesti keeles ja eesti noored püüdsid vastata vene keeles, kuid videos on mitu kohta, kus on näha, et vene noored oskavad eesti keelt paremini kui eesti noored vene keelt.

Väitluse töötuba. Kas korraldada sõbrale sünnipäevapidu või kinkida talle raha. Foto: Raivo Juurak

Väitluse töötuba oli eestikeelne ja TLVL-i noored väitlesid seal GAG-i noortega eesti keeles näiteks teemal, kas korraldada klassikaaslasele sünnipäevapidu või kinkida talle lihtsalt ümbrikuga natuke raha. 

Üks töötuba oli ka ainult vene keeles, sest GAG-i õpetajad tahtsid, et nende noored saaksid TLVL-i noortega vene keelt harjutada. Selles said GAG-i õpilased situatsioonikaardid ja pidid siis vene keeles selgitama, mis nendel kaartidel toimub. Sisuliselt pildi järgi jutustamine. Videos on näha, kuidas ühel kaardil värvib noor neiu autos istudes huuli, tal on trahvikviitung klaasipuhastaja vahel ja kurja näoga mees vaatab teda läbi autoakna. Väljend красит губы oli selle situatsioonikaardi abil GAG-i noormehele kohe meelde tuletatud. 

Kust tuli tandemõppe idee?

Teises videos meenutab Linnamäe lütseumi direktor Natalia Samoilova, et nad alustasid tandemõppega mitu aastat tagasi, kui saadi kokku Häädemeeste gümnaasiumiga. Juba siis ei ajanud eesti ja vene noored omavahel lihtsalt juttu, vaid lahendasid ühiselt ülesandeid, nii et lütseumi õpilased rääkisid eesti ja Häädemeeste omad vene keeles. Pärast Häädemeestet oli lütseumil sarnaseid kohtumisi Gustav Adolfi Gümnaasiumi, Vanalinna Hariduskolleegiumi, Peetri Põhikooli ja Laagri Põhikooliga.

Käesoleva aasta algul otsustasid Linnamäe lütseumi eesti keele õpetajad tandemõppe jälle ette võtta ja nii saadeti kirjad Gustav Adolfi Gümnaasiumile, Vanalinna Hariduskolleegiumile, Tallinna Saksa Gümnaasiumile jt. Linnamäe lütseumi 11. klassi õpilaste rühm käis külas Tallinna Saksa Gümnaasiumil, kus õpiti vastastikku eesti ja vene keelt. 

Direktor Samoilova märgib, etlütseumis on 12. klassis neli paralleeli, igaühes ligi 30 õpilast. Seda on palju ja seepärast otsustati, et tandemõppe päevadest võtab osa pool TLVL-i ja pool VHK abiturientidest. Seekordne tandemõppe päev oli neil juba kolmas. 

Kuna õpilasi oli palju, siis mängiti lütseumis enne esimest GAG-iga kohtumist mõned tegevused läbi, et ära hoida võimalikke korralduslikke vigu. Sellest oli palju abi kõigi järgnevate tandemkohtumiste läbiviimiseks. Direktor Samoilova ütleb, et lütseumi aineõpetajad harjutasid ka ise eesti keelt, kui lugesid töötube ette valmistades eestikeelseid materjale ja selgitasid tandemõppe päeval oma teemat kuuele rühmale järjest eesti keeles. 

Töötubades käsitletavad teemad olid GAG-i vene keele õpetajatega juba varem kooskõlastatud, et eesti noored saaksid tandemõppeks valmistuda. Eesmärk oli, et iga õpilane igas töötoas midagi vene või eesti keeles juurde õpiks. 

Mis saab edasi?

Järgmisena on lütseumil kavas tandemõppe päev Vanalinna Hariduskolleegiumiga. Siis tahetakse kasutada sama töötubade süsteemi nagu GAG-iga kohtudes. Teiseks on lütseumil plaanis liikuda tandemõppega gümnaasiumiosast põhikooli. VHK ja lütseumi 6. ja 8. klassi õpilasi juba ongi ühistegevusse kaasatud. Ka Peetri kooli üks õpetaja on teinud lütseumiga koostööd, et lastele vene keele praktikat pakkuda.

Natalia Samoilova ütleb, et nende kooli tandemõppe päevad meeldivad nii õpilastele kui ka õpetajatele. Töötubades käiakse huviga ja positiivsed emotsioonid innustavad kõiki edasi tegutsema. Lisaks hajutavad tandemõppe ühised tegevused eesti ja vene noorte vastastikuseid eelarvamusi. 

Direktor Samoilova räägib tandemõppest pikemalt artikli juurde lisatud videointervjuus.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!