Meie ühine MIKS

10. märts 2023 Kristi Mumm Tartu Forseliuse Kooli õppejuht - 2 kommentaari
Kristi Mumm.

Positiivne stress, nagu teame, on edasiviiv jõud. Mida aga teha siis, kui see hakkab segama igapäevaelu? Mis aitab mind? Minu heaolu tööl toetab see, kui saan ennast teostada organisatsioonis, mille väärtusi ma usun ja mida tahan kanda. Mulle meeldib olla meeskonnaga missioonil!

Kuidas saab koolijuht toetada aga oma inimeste heaolu tööl, kui tema kaaslaseks on piiratud ressursid, ent ka siht hoida kooli tulevikku vaataval kursil? 

Õppejuhina mõtlen pidevalt, kuidas ennetada oma inimeste tööstressi, et õpilaste õppimist toetaksid õpetajad, kelle silm särab. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduski eeldab vaimse tervise hoidmist, ent praegune riiklik lähenemine õpetajaametile sellele kaasa ei aita. Olukord, kus õpetaja tööaja sisse on kirjutatud ületöö, ei ole normaalne. Aga seda võetakse enesestmõistetavana. Muidugi võib lugeja öelda, et head koolijuhid, võtke hoog maha, küll siis õpetaja jääb ellu. Mida see aga suures pildis tähendaks? Maailm liigub ees ja meie lohiseksime järele? Näen, et liigume koolis õige eesmärgi suunas, aga tunnen samal ajal süüd, sest tean, et ka minu imelistel õpetajatel on ööpäevas 24 tundi. 

Mis siis on õige tasakaal ja kuidas hoida inimesi tööstressi eest? Õpetaja tööle ei saa enam ammu läheneda kui kontaktide hulgale õpilastega. Õpetaja on klassi ees juht, kes tegeleb grupiprotsessidega, toetab iga õppija teekonda (sh tuge vajavaid õppijaid), arendab oma ainevaldkonda ning õpib pidevalt ka ise. Ma loodan kogu südamest, et meie uus valitsus vaatab sellele probleemile laiemalt otsa, sest õpetajate palga tõstmine paarisaja euro võrra ei ole tervikprobleemi lahendanud. Tervik on see, mis vajab uurimist ja lahendamist. Kui status quo jätkub ning lähenemine õpetajatööle jääb samaks, võib juhtuda, et lohisetakse hoopis muudel põhjustel, sest õpetaja samamoodi enam ei jaksa. Meie haridusel läheb nii hästi, kui hästi läheb meie õpetajal! 

Mida saaksime koolijuhina teha, et meie õpetajal läheks hästi? Mis aitab stressiga hakkama saada? Mina püüan igapäevatöös jälgida, et koolis oleks hea ja toetav õhkkond ning avatud ja vahetu suhtlus, kuhu on pikitud ka väike annus huumorit. Mind aitab seotuse tunne oma inimestega ja meie ühine MIKS. Seda saan täna mina teha. Aga küsimus, miks õpetaja tööstressi tase nii kõrge on, vajab lahendamist riigi tasandil. 


2 kommentaari teemale “Meie ühine MIKS”

  1. Peep Leppik ütleb:

    KOLLEEGID!

    Mingem ikka stressi PÕHJUSTE juurde, olen sellest kirjutanud juba tüdimuseni … Aga oma ca 55-aastase õpetajatöö jooksul ei tundnud ma seoses ÕPETAMISEGA (ja õpetajatööga üldse) mingit stressi-!?

    Kui tegeleme vaid TAGAJÄRGEDEGA, siis asuvad tegevusse igasugused isehakanud nõustajad-spetsialistid ja … tulemust pole.

  2. Peep Leppik ütleb:

    P.S.
    Praegu ei tohiks soovitada kedagi ÕPETAJAKS õppima – seni kuni kooli (ja töösse laste-alaealistega) ei tooda tagasi PEDAGOOGIKAT. Õpetajate probleemi ei lahendata rahaga vaid MÕISTUSEGA (teaduse toel).

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!