Aprill on LAK-õppe kuu. Mängime eesti keele selgeks!
12. aprillil oli Tartus LAK-õppe päev. Seal rõhutati korduvalt, et muukeelsetele lastele tuleb luua tunnis mängulisi olukordi, sest mänguhoos kasutavad nad eesti keelt palju vabamalt ja julgemalt.
LAK-õppe päeval oli ka kaks ettekannet eesti keele mängude abil õpetamise teemal. Jõhvi Vene Põhikooli õpetaja Margit Pinna-Valge tutvustas kümmekonda kaardi- ja lauamängu, mida ta on oma vene õpilastele eesti keelt õpetades kasutanud. Sama kooli õpetaja Diana Astok rääkis tutvumis-, suhtlus-, soojendus- ja grammatikamängudest, mille abil on vene (ukraina) lastega hea eesti keelt harjutada.
Mõlema õpetaja mänge mängiti Tartus LAK-õppe päeval õpetajatega läbi ja sellega seoses sai ka nalja – vaadake videoid! Videotel on muide küljes järjehoidjad, mille abil leiab kiiresti üles mängud, mis teid eriti huvitavad.
Margit Pinna-Valge mängud
Margit Pinna-Valge tutvustab kümmekonda kaardi- ja lauamängu, mida on igal õpetajal lihtne muukeelsete laste eesti keele õpetamisel, harjutamisel ja kordamisel kasutada. Mõned näited selle kohta.
04:51 „Must notsu“. Sobib kunstitundi – vii teos ja autor kokku.
06:01 „Must kärbseseen“. Hea kasutada kodunduse tunnis.
11:34 „Doomino“. Doominokivide tagaküljele saab keeleõppijale õpitava teema sõnu kirjutada.
12:25 Sudoku. Saab kasutada tunni teemale vastavate sõnade rühmitamiseks. Näiteks loodusõpetuse tunnis saab teha tabeli, mille igas reas on üks aedvili, üks puuvili, üks mari ja üks maitsetaim.
13:27 „Kunstiavaja“. Reprod Kumu fondi kunstitöödest, mille tagakülgedel on ülesanded.
Margit Pinna-Valge tutvustab ka mitmeid omatehtud keelemänge. Kuna tal on tööd palju ja aega vähe, siis on ta lasknud õpilastel loovtöö raames keeleõppemänge koostada. Ta soovitab õpetajatel vaadata ka portaali DSpace, kus on palju kasvatusteaduste magistrantide koostatud keeleõppemänge.
Diana Astoki mängud
Ka Diana Astok tutvustab mänge, mida ta on vene õpilastele eesti keelt õpetades kasutanud. Mõned näited.
06:33 „Minu nimi on“. Õpilased ütlevad tutvumisringis üksteise järel oma nime, mis neile meeldib ja miks meeldib.
10:57 „Puuduta midagi“. Õpilased peavad puudutama midagi, mis on valge, külm, soe, pehme, kare, punane, sinine jne. Sobib eestikeelsete omadussõnade õppimiseks.
15:42 Sisseütlev kääne. Õpilased ütlevad üksteise järel, kuidas nad ennast riidesse panevad. „Panen kleidi selga, kingad jalga, mütsi pähe, kindad kätte, salli kaela, roosi rinda, kõrvarõngad kõrva.“ Paljudes keeltes nii ei öelda, seepärast on vaja seda harjutada.
22:40 Tumm multifilm. Õpilased vaatavad tummaks keeratud multifilmi ja ütlevad tegelaste asemel eestikeelseid repliike. Üks õpilane ütleb Buratino repliike, teine Malvina omi jne.
Kui mõni laps ei taha mängu kaasa teha, las ta olla siis pealtvaataja, annab Diana Astok head nõu.