Õpetada saab ka Instagramis

28. apr. 2023 Merilin Mändveer - 1 Kommentaar

Paljud Eesti õpetajad on aktiivsed sotsiaalmeedia kasutajad ning mõned neist on loonud Instagrami konto, mis on seotud just nende ametiga. Jagatakse oma kogemusi, õpetajatöö väljakutseid, väärtuslikke nõuandeid, aga ka teadmisi konkreetsest õppeainest.

Õpetajal ja sotsiaalmeedia sisuloojal on mõneti sarnane töö. Mõlemad nõuavad esinemis- ja loojutustamise oskust, loomingulisust ning julgust oma mõtteid auditooriumile esitada. Sotsiaalmeedia kaudu saavad õpetajad viia oma teadmisi veel laiema kuulajaskonnani, kui seda klassiruumis teha saaks.

Meediaoskused on õpetajale väga vajalikud. On ju teada, et tänapäeva õpilased on pildistamises, filmimises ja sotsiaalmeedias tugevad. Aga õpilased ei pea olema sotsiaalmeedias õpetajatest mitu korda teadlikumad. Õpetajad saavad suundumustega kaasas käia, et teada platvormidest, kus õpilased enamiku oma vabast ajast veedavad. Järgnevalt räägime õpetajatega, kes oskavad sotsiaalmeedia oma erialaga ühendada ning teevad seda just Instagramis.

Sandra Ivanov kajastab õpetajaametit Instagrami videotes. Fotod: erakogu

Sandra Ivanov (Instagramis: @esimene_opetaja) loob oma kontole peamiselt videosisu. Tema üks eesmärk on näidata õpetajaametit heas valguses ning muuta see ka inimestele haridusvaldkonnast väljaspool atraktiivseks. 

„Otsustasin Instagrami konto luua, sest tahtsin oma mõtteid ja arvamusi õpetajatööst õpetajate, haridusvaldkonnas tegutsevate ning ka teiste erialade inimestega jagada. Lisaks tundsin, et mul ei ole õpetajana piisavalt eneseteostuse võimalusi ja kuna sotsiaalmeedias tegutseda mulle meeldib, oli see lihtne võimalus enda arengut kiirendada. Samuti on see kui pisikene blogi, kus saan ennast reflekteerida. Juba selle lühikese ajaga, mil olen Instagramiga tegelenud, on mul õnnestunud luua kontakte, mis on esitanud ametialaselt uusi väljakutseid. Lisaks on see lihtne viis hoida ennast valdkonnas toimuvaga kursis.“ 

Sandra Ivanov soovib huumori kaudu puudutada õpetajatöö ja hariduse kriitilisi teemasid. Ta jagab oma kontol ka õpetajatele nippe, enamasti kunstitunni teemal, ja kilde kooli igapäevaelust. „Ma ei ole piiritlenud enda konto vaatajaskonda õpetajatega, kuigi neid minu sisu ilmselt kõige rohkem puudutab. Mul on mitmeid jälgijaid, kes ei ole õpetajad ning võtavad aruteludest rõõmsalt osa, olen püüdnud neid vestlustesse kaasata. Ma usun, et ka õpilastel on minu kontot põnev jälgida. Ehk võivad minu postitused neid tulevikus seda ametit õppima suunata.“

Sandra Ivanovi õpilased on suhtunud tema Instagrami kontosse väga positiivselt. „Nad on veel nii pisikesed, et ei saa endale Instagramis kontot luua. Küll aga jälgivad mind mõned õpilaste vanemad või suuremad õed-vennad ja lapsed vaatavad minu videoid nendega koos. Minu jaoks on oluline õpilaste anonüümsus, jagan töid või vestlusi alati isikustamata. Kui olen õpilaste töid jaganud, siis olen neilt tavaliselt luba küsinud ja nad on seni nõus olnud.“

Katrin Hommik näitab Instagramis õpetaja igapäevaelu. 

Katrin Hommik (Instagramis: @opetaja.katrin) alustas õpetajasuunalise kontoga oma teise õpetaja-aasta alguses: „Tahtsin luua eraldi õpetaja konto, sest jälgisin oma isiklikus Instagramis juba nii paljude õpetajate kontosid, et need hakkasid massi ära kaduma ja ma ei leidnud soovitud kasutajaid kohe üles. Mõtlesingi, miks mitte luua eraldi õpetaja konto, kus jälgingi just pedagoogikaga seotud kasutajaid ning kust saaksin motivatsiooni ja ideid. Kui ma seda tegema hakkasin, siis sain aru, et väga paljud õpetajad ja ka õpilased on huvitatud nägema vahetut igapäevast koolielu.“

Instagramis on tema fookuses igapäevaelu ning emotsioonid, mis ühel õpetajal koolinädalate jooksul tekkida võivad. Samuti jagab ta õpetajatele soovitusi, nippe ja lugemist. Lisaks õpetajatele on tal palju eri vanustes õpilastest jälgijaid, seega võiks tema sõnul konto toetada nii õpetajad kui õpilasi. Muidugi jälgivad ka lastevanemad, vanaemad, tädid ja onud.

„Õpilased on valmis videotes kaasa lööma ja pilte tegema. Osa lapsi ei soovi videos olla ja ma arvestan sellega, neid ma ei filmi. See muidugi oleneb sellest, mida me teeme. Vahepeal nad pakuvad ise mulle ideid, mida teha võiksime, ja tahavad olla kõik esimesed, keda filmitakse. Enamik õpilasi jälgib mind ka Instagramis ja on alati põnevil, kui uus pilt või video tuleb.“

Katrin Hommiku sõnul on Instagrami tegemine vahva asi, mida õpetajatöö kõrvalt teha. „Ma olen tutvunud paljude motiveerivate õpetajatega, saanud häid ideid ning leidnud suurepäraseid koolitusi ja raamatuid. Instagram annab võimaluse end enesekindlamalt tunda, saada motivatsiooni ja jõuda järelduseni, et teen õiget asja – see tagasiside on oluline igale õpetajale, eriti algajale.“

Kaidy Õismets jagab oma kontol nõuandeid, koolipäeva kajastusi ja õppematerjale. 

Kaidy Õismets (Instagramis: @kaidyklassiruum) on loonud oma konto ennekõike õpetajatele ning tema foto- ja videosisust leiab nii nõuandeid, koolipäeva kajastusi kui ka õppematerjale. „Lõin omale Instagramis konto, sest soovisin teiste õpetajatega oma tegemisi jagada ning ka nii-öelda virtuaalset päevikut pidada. Mulle väga meeldib Instagramiga tegeleda, panustaksin sinna oma aega enamgi.“

Õismets loodab Instagramiga oma jälgijaid inspireerida ja anda häid emotsioone. „Jagan hea meelega oma kogemusi ja teadmisi ning tunnen, et omandan ka ise uusi teadmisi. Mu õpilased on väga hästi vastu võtnud selle, et tegutsen avalikult Instagramis. Postitustes kuvan siiski enamjaolt vaid oma klassi õpilasi ja nende tundides toimuvat. Õpilased aitavad mind sisuloomes palju. Esiteks tuleb palju ideid nende tegemistest ning on ette tulnud juhuseid, kus on vaja mingit olukorda tunnist näiteks taaslavastada.“

Õpetajate sõnul on professionaalse Instagrami konto loomine andnud neile lisavõimaluse end oma erialal teostada. Instagram pakub ka loomingulist väljundit: foto, Reels-video ja Story formaat pakuvad kõik mooduseid enda väljendamiseks. Samuti vajavad õpetajad enda ümber inimesi, kes nende töö rõõme ja raskusi mõistavad. Instagram aitab luua kogukonda ning tuua kokku ühiste huvidega inimesed. See ei tähenda aga, et kogukonda kuulumiseks peaksid kõik õpetajad sotsiaalmeediasse sisu looma. Ainuüksi sotsiaalmeediat jälgides saab end haridusteemadega kurssi viia, saada innustust ja kaasa rääkida. 

Sotsiaalmeedias sisuloomine annab ka väga hea loojutustamise praktika. Kiirus on sotsiaalmeedias tähtsam kui kunagi varem ja auditooriumis on vaja huvi tekitada vaid paari sekundiga. TikToki kiired videod on mõjutanud ka Instagrami Reels-videoid, kus tuleb loo sõnum kohe alguses ära öelda, vastasel juhul kaob vaatajas huvi ja liigutakse juba järgmise meediasisu juurde. Ka klassiruumis on vaja õpilaste tähelepanu köita ja seda hoida. Lisaväärtuse annab see, et õpetajad saavad sotsiaalmeediat kasutades olla kursis teemadega, mis õpilaste jaoks tähtsad on. 


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Õpetada saab ka Instagramis”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Saab muidugi, aga TULEMUS-?

    Kui kognitiivse psühholoogia alusuuringuid ei tunne, siis ei tea, et tajuda TEGELIKKUST ja PILTI sellest on psühholoogiliselt täiesti erineva mõjuga (Cornelli ülikooli prof. J. Gibsoni ca 50-aastane uuring)… Laste õpetamisel eriti! Nii on just nooremas koolieas nutikad, igasugused videod jne. (kuigi nad lapsele meeldivad) samas LAPSE ARENGU SURM…

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!