Õpilastega Tartusse: loodusmuuseumi ja botaanikaaia põnevad õppeprogrammid

28. apr. 2023 Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed - Kommenteeri artiklit
Lapsed osalevad muuseumiprogrammis. Foto: Elen Kontkar

Kvaliteedimärgisega keskkonnahariduse õppeprogrammid mitmekesistavad õppetööd ning aitavad koolitundides õpitut kinnistada. Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed pakuvad igale kooliastmele programme, mida saab läbi viia meie juures, looduses, koolis kohapeal või veebis.

Eesti vanimas muuseumis,Tartu Ülikooli loodusmuuseumis rändame õpilastega looduse arenguloo radadel universumi tekkimisest tänapäevase loodusliku mitmekesisuseni. Vastavalt õppeprogrammile teeme tutvust kas botaanika, geograafia, geoloogia, zooloogia või muude loodusteemadega. Populaarses valikus on eri loomarühmade programmid: imetajad, linnud, putukad, kalad, roomajad ja kahepaiksed. 

Maailma loomade kaitsele on suunatud õppeprogramm „Kaduvate liikide kannul“. Evolutsiooni temaatikat tutvustame programmis „Elurikkuse evolutsioon“. Geoloogia õppeprogrammid mineraalidest, kivististest ja maavaradest on „Mineraalid ja kivimid“, „Maavarad meie igapäevaelus“ ja „Elu areng maal“. Tuntud on ka praktikumid „Põnev loomariik“, „Meie Läänemeri“, „Mikromaailm“ ja „Loomastiku mitmekesisus“. 

Loodusõppe väliprogramme pakume peamiselt mais, septembris ja oktoobris. Väliõppel õpime looduses mõõtma ja kaarte kasutama, räägime metsas või rabas kooslustest ja seentest, pargis õpime tundma linde, veekogu ääres uurime vee-elustiku ja magevee ökosüsteemi, talvisel ajal vaatleme imetajate jälgi lumisel loodusrajal.

Lasteaialastele ja 1.–3. klassi õpilastele sobib hästi programm „Hülge elu Läänemeres“, kus tutvume mängulises vormis läbi hülge silmade Läänemere elustiku ja keskkonnaprobleemidega ning arutleme, millised on elusorganismide vastastikused suhted. Samuti sobib esimesele kooliastmele programm „Hääled looduses“, kus räägime, miks loomad häälitsevad, ning õpime tundma loomade häälitsusi – õpilased saavad näiteks teada, millist häält teeb hüljes. 

Tarantel. Foto: Karin Pai

Samuti sobib noorematele ja 7.–10. klassi õpilastele programm „Kohastumused looduses“, mille käigus arutleme koos selgroogsete loomade kohastumuste üle – mida on vaja, et eri elupaikades hakkama saada, näiteks miks osa loomi saab hakkama kõrbekuumuses ja teised ei külmu jääveeski ära. Programmi lõpus saavad õpilased uusi teadmisi kasutada ja kujutlusvõime valla lasta ise loomi leiutades. 

8.–12. klassi õpilastel soovitame osa võtta programmist „Maailma ökosüsteemid“, mille käigus tutvume maailma ökosüsteemidega loodusvööndites tundrast troopilise vihmametsani – käsitleme keskkonnatingimusi, mullastikku ja selle seoseid taimestikuga, taimede ja loomade kohastumusi ökosüsteemides ning keskkonnamuutuseid ja kaitset. Õppeprogrammi „Maailma ökosüsteemid“ on võimalik läbida nii muuseumis kohapeal kui ka lühendatult veebitunnina.

Eesti liigirikkaim aed, Tartu Ülikooli botaanikaaed tähistab sel aastal oma 220. aastapäeva. Eesti vanimas botaanikaaias kohtume taimeriigi kodanikega ja teeme tutvust botaanikaga. Populaarses valikus on programmid „Loodusvööndid ja kohastumised“ ning „Eesti kooslused botaanikaaias“. 

Ka näiteks 4.–9. klassi õpilastele mõeldud õppeprogramm „Tarbetaimed. Taimedelt meie toidulauale“, mille läbimisel tutvume meie toidulaual tavaliste, nii kohalike kui ka Eesti looduses mittekasvavate taimede ja nende saadustega – suur osa meie igapäevasest toidust on saadud taimedelt. 

Roheleeguan. Foto: Karin Pai

Juba pikka aega on eestlaste põhitoit olnud kartul, leiba ja saia küpsetatakse teraviljast, paljud vitamiinid ja suure hulga muid vajalikke aineid saame puu- ja köögiviljadest. Aga kui hästi me tunneme taimi, kes meid toidavad? Kas me teame, kust on pärit suhkur või kas tunneksime looduses ära banaanitaime, kookospalmi või avokaadopuu? Nendele küsimustele leiame kindlasti vastuse. Samuti soovitame osa võtta programmist „Taimede eluvormid“, kus räägime taimeriigi mitmekesisusest botaanikaaia kasvuhoonetes kasvavate taimede näitel. Tutvume eostaimede, paljasseemnetaimede ja õistaimedega. Saame vastuse küsimusele, mille poolest on taimed teistsugused kui loomad ning mis omadused on neil sarnased ja erinevad. Pakume ka mänguliste ülesannetega õuesõppe programmi „Pargiprogramm“.

Kui Tartu Ülikooli loodusmuuseumisse ja botaanikaaeda pole võimalik tulla, siis on meil ka valik veebiprogramme „Sipelgas, lõvi, rästik või vihmauss – kas selgroogne või selgrootu?“, „Maailma selgroogsete ja selgrootute rühmad ja mitmekesisus“, „Okaspuud“. Viimast on võimalik läbi viia nii veebis, botaanikaaias kui ka kooli lähiümbruses.

Kõikide õppeprogrammidega on võimalik tutvuda Tartu Ülikooli loodusmuuseumi ja botaanikaaia kodulehel. Õppeprogramme viiakse läbi loodusmuuseumis, botaanikaaia kasvuhoonetes ja välialal, koolis kohapeal ning veebis, samuti looduses õpperetketena või kombineeritult. Õppeprogramme saab tellida üksiku programmina, päeva- ja laagriprogrammina. Tartu Ülikooli loodusmuuseumi ja botaanikaaia õppeprogrammide tellimiseks on koolidel võimalik küsida toetust SA Keskkonnainvesteeringute Keskuselt. 

Tutvu õppeprogrammidega ja võta ühendust!

Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed

Vanemuise tn 46, Tartu ǀ Lai tn 38, Tartu

+372 737 6076 ǀ +372 737 6180

natmuseum.haridus@ut.ee

www.natmuseum.ut.ee


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!