„Mammut“ kasvatas õpilastes ajaloohuvi

5. mai 2023 Jonas Erik Laane Tartu Ülikooli teaduskooli kommunikatsiooni ja turunduse spetsialist - Kommenteeri artiklit
Tallinna Pae Gümnaasiumi õpilased ülesandeid lahendamas. Foto: Christina Laan

Tartu Ülikooli teaduskool viis tänavu koostöös Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Seltsiga läbi uue veebipõhise ajaloovõistluse „Mammut“. 

Detsembrist aprillini korraldati 5.–6. klassi õpilastele veebis viis vooru, millest igaüks kestis ühe nädala. Ülesanded pakkusid põnevat nuputamist kokku 2932 huvilisele üle Eesti.

„Mammut sai loodud eesmärgiga suurenda õpilastes huvi ja armastust mineviku ning selle uurimise vastu, aga ka pakkuda võimalust enese proovile panemiseks. Varem ajaloovaldkonnas selline võimalus puudus,“ rääkis võistlust koordineerinud Eesti Ajaloo- ja Ühiskonnaõpetajate Seltsi aseesimees Indrek Riigor. Õppeaasta vältel võeti „Mammuti“ eri voorudes luubi alla ajaarvamine, ajalooallikad, arheoloogia, arhiivid ja muuseumid ning ajaloo algus. Võistluse sihtrühmaks valiti ajaloo õppimist alles alustavad noored.

„Pole vahet, kas ajalooõpetuse esimesel aastal keskendutakse ainult Eesti või kogu maailma ajaloo näidetele, igal juhul on tegemist sissejuhatusega mineviku tundmaõppimisse ja huvi äratamisega aine vastu,“ selgitas Riigor. Tema sõnul toetab ainevõistlus sellise huvi püsimist väga suurel määral ja aitab niimoodi kaasa noore tervikliku enesemääratluse tekkimisele, toetades mõtet, kes ta on inimesena ja kuhu võiks olla teel.

Tartu Ülikooli teaduskooli viktoriinide keskkonnas aset leidnud ajaloovõistlus oli üle Eesti väga populaarne: nuputajaid leidus kokku 171 koolist. Rohkem kui sada osalejat oli Saue Koolist (125) ja Tallinna Südalinna Koolist (111). Kõige enam õpilasi (180) osales Tallinna 21. Koolist. Sel sügisel esimest aastat õpetajana ajalootunde andnud Piret Sepp suunas koolis kõiki enda õpilasi „Mammutil“ osalema, et saada ülevaade igaühe ajaloohuvist. Kuna viktoriini teemad kattusid koolis õpetatavatega, haaras ta kinni võimalusest kasutada viktoriini õpitu kinnistamiseks.

„Mulle tundus, et veebipõhine võistlus pakkus õpilastele meeldivat vaheldust,“ rääkis Sepp. Iga vooru nädalal said kuuendikud esimeses tunnis eritüübiliste ülesannete ja mängude abil varem õpitut meelde tuletada. Selleks tehti näiteks paaris- või rühmatööd, külastati teemaga seotud veebilehti või täideti bingo versioonis töölehte. Järgnevas tunnis lahendati „Mammuti“ ülesandeid kooli pakutud süle- või tahvelarvutites. Väiksema ajalootundide arvu tõttu tuli viienda klassi noortel lahendada ülesandeid tunniväliselt.

Tartu Mart Reiniku Kooli õpilaste jaoks pakkusid „Mammuti“ toredad küsimused ja vastusevariandid uusi põnevaid teadmisi ajaloost. Õpetaja Karolina Antonsi sõnul peeti kõige lihtsamaks arheoloogia ja ajaarvamise teemasid. Keerulisematena toodi esile arhiivide ja muuseumite ning ajaloo alguse teemasid. 

Tallinna Pae Gümnaasiumi keelekümblusklassidest osalenutel tekkisid võistluse esimesel nädalal tehnilised raskused, kuna selgeks tuli õppida uus veebikeskkond. Kolmanda vooru ajaks oodati „Mammutit“ juba nagu vana sugulast.

Pae gümnaasiumi ajalooõpetaja Christina Laan lausus, et Mammut sobis hästi kooli unikaalsesse lõimitud aine- ja keeleõppe süsteemi, mille raames õpitud teadmisi said õpilased võistlusel eesti keeles kinnistada. Paljudele muutus „Mammut“ aja jooksul väga südamelähedaseks. „Parim tunnustus on õpilaste igatsus: see oli üks pikk seiklus, mida siiani mäletame ja kutsume hellitavalt meie mamontjonokiks,“ lisas Laan. Oma õpilaste üle on ta väga uhke: kõrge tulemuseni jõuti sõltumata asjaolust, et keerulised ülesanded ei olnud nende emakeeles. Koolis oodatakse pikisilmi järgmise aasta võistlust, et oma tulemust parandada.

Ajalooteemaline veebivõistlus toimus Tartu Ülikooli teaduskoolis esmakordselt. Võistlus- ja õppekorralduse peaspetsialist Kelli Hanschmidt mainis voorude arvule viidates, et viktoriinide keskkonnas ei ole varem midagi nii pikaajalist läbi viidud. Mammuti heale tagasisidele tuginedes võiks tema hinnangul sarnase formaadiga tuleval aastal jätkata.

Ajaloovõistluse „Mammut“ rinnamärgid. Foto: Tartu Ülikooli teaduskool

Ajaloovõistluse „Mammut“ tulemused 2022/2023. õppeaastal

Kõikides voorudes osalenud 572 õpilase hulgast moodustasid esikolmiku 5. klassi noored. Võistluse parima tulemuse sai Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasiumi õpilane Elizabeth Tamson (õpetaja Siim Ruul). Teist kohta jäid jagama Hõbe Arro Loo Keskkoolist (õpetaja Esta Saula) ja Uku Sillat Tallinna Kivimäe Põhikoolist (õpetaja Margus Pillau).

Diplomid jagati viie vooru kokkuvõttes välja kolmes järgus. Tunnustuse pälvinud õpilaste nimekirjad on avaldatud võistluse lehel teaduskooli e-õppekeskuses. Samal lehel on ära märgitud iga vooru paremik. Elektroonse osalustunnistuse saavad kõik vähemalt kolmes voorus osalenud võistlejad.

„Mammuti“ korraldajad tänavad kõiki õpetajaid ja lastevanemaid, kes Eesti koolinoori ajaloovõistlusele suunasid. Õpilaste ja õpetajate aktiivsus võistlusel innustab meid järgmisel aastal jätkama.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!