Kui lapsest lähtumine on loosung
Jaanuaris hakkasid liikuma jutud, et vald soovib 2025/2026. õppeaastaks üle minna ühe õpetaja süsteemile. Aastavahetusel tuli meile direktori kohusetäitjaks uus inimene, ühe õpetaja süsteemi kirglik pooldaja, kes oma majas seda juba rakendab. Meie 34-aastases lasteaias on rühmas kaks õpetajat ja õpetajate tööpäevad 12-tunnised – inimesed ongi eri põhjustel teinud oma valiku lähtuvalt sellest, et saaksid käia tööl üle päeva. Samas on meil püsiv kaader ja lasteaial tugevad traditsioonid.
Eesootavast muudatusest kuuldes tekkis inimestel hirm. Seda enam, et teiste Rae valla lasteaedadega suheldes selgus, et töökorraldust tahetakse esialgu muuta vaid meie majas ja see on seotud uue juhiga.
Kohtumisel valla esindajatega küsisime, miks on vaja lasteaia lahtioleku aega lühendada ja töökorraldust muuta, ning millise analüüsi põhjal seda tehakse.
Meie küsimustele kas ei vastatud või olid vastused ümmargused ja ebakonkreetsed. Kirjutasime vallavalitsusse kaks korda, aga selget vastust ei tulnud. Mai lõpus algatasid vallajuhid lasteaias järelevalve.
Panime kirja põhjused, miks meile sobib töötada 2+1-süsteemis ja teha pikki päevi: paljud sõidavad tööle kaugelt, pere kõrvalt on mugavam vahetustega töö, vahelduv graafik on vähem pingeline, pika päeva puhul vastutab õpetaja kogu päeva eest ise jne.
Üks rühm üheksast läks üle ühe õpetaja süsteemile, sest üks õpetaja lahkus töölt. Sellesse rühma otsitigi mitte teist õpetajat, vaid assistenti. Hoolekogu ega töötajatega ei arutatud, otsuse võttis vastu uus juht. Kevadeks töötas juba neli rühma ühe õpetaja süsteemis. Uuele süsteemile mindi neis rühmades üle ilma igasuguste meeskonnakoolituste ja kursusteta. Meile serveeriti kõike ajutise lahendusena ja põhjendati rühma vajadustega. Ainult et vajadused otsustas juht, mitte töötajad ega lastevanemad.
Juhtkond jälgis õpetajate tööaega, kahtluse alla seati õhtused õppetegevused ja perede vajadus hoida last kella seitsmeni lasteaias. Hakati nõudma suuremat tööaja kattuvust. Kevadel pakuti juba valverühmade varianti, mille õpetajad esialgu tagasi lükkasid. Kõik see tekitas suurt ebakindlust ja vastastikust usaldamatust. Mai lõpuks olid töölt lahkunud liikumisõpetaja, kaks õpetajat ja kaks õpetaja abi. Arvatavasti on lahkujaid veelgi.
Loosung, mis seda poole aasta pikkust muudatuste jada pidevalt saatis, oli lähtumine lapsest. Lapsest aga saab lähtuda üksnes siis, kui juht väärtustab laste kõrval ka oma kollektiivi ja lastevanemaid.
Praeguseks teame, et tööaja lühendamisega algaski üleminek ühe õpetaja süsteemile.