Valminud on haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudel

2. juuni 2023 Merilin Mändveer toimetaja - 1 Kommentaar
Haridusjuhtide kompetentsi- ja karjäärimudeli üleandmine Paide Gümnaasiumis. Urmo Uiboleht ja Kristi Vinter-Nemvalts. 

25. mail andsid Eesti Koolijuhtide Ühendus ja Heateo Haridusfond haridus- ja teadusministeeriumile üle haridusjuhtide kompetentsi- ja karjäärimudeli, mis on abiks haridusjuhtide värbamisel, nende arendamisel ning edasisel karjääri planeerimisel. 

Eesti Koolijuhtide Ühenduse esimehe Urmo Uibolehe sõnul alustati mudelitega tööd, sest mõtestamist vajas olukord, kus koolijuht jõuab oma tööelus karjääriplatoole. Samuti vajas ühtlustamist koolipidajate tugi haridusjuhi arengu planeerimisel. Uibolehe sõnul on oluline, et koolijuhid panustaksid ise oma professionaalsuse tagamisse ning meil oleksid ühtsed juhtimise standardid ja selge plaan, kuidas toetada ja arendada koolijuhte nende karjääri eri etappides.

Mudelid anti üle Paide Gümnaasiumis, kus Haridus- ja Teadusministeeriumi kantsler Kristi Vinter-Nemvalts rääkis Õpetajate Lehele kompetentsi- ja karjäärimudelist lähemalt.

Miks on haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudelit vaja?

Mudel määratleb ära, milline on ootus heale koolijuhile ja milline hea koolijuhtimine välja peaks nägema. Kuna haridusuuenduste ja kooli uuenemise eestvedaja on haridusjuht, vajab ta väga kõrgel tasemel juhtimiskompetentse. Kui tahame, et haridus uueneks, peavad hariduses olema väga pädevad, enesearengust ja kooli arendamisest huvitatud haridusjuhid. Kompetentsi- ja karjäärimudel saab olla koolijuhtidele pidepunktiks ja sihiks koolijuhtimises. Samas sobib mudel eneseanalüüsiks ning aitab saada oma töös paremaks. 

Mida näitab kompetentsimudel ja mida karjäärimudel?

Kompetentsimudel näitab tüki kaupa ära, milliste juhtimisülesannete ja küsimustega haridusjuht silmitsi on, olgu nendeks siis õpetamise või õppimise toetamine, suhetega seotud pädevused jne. 

Karjäärimudel näitab, mida oodatakse juhipotentsiaaliga õpetajalt või inimeselt, kellel võib olla koolijuhi potentsiaali, ning kirjeldab astmeid, mille kaudu ta areneb süsteemi või hariduselu muutjaks. See on karjääritee rada. Karjäärimudel näitab, kuidas juhipotentsiaaliga õpetajast või koolijuhiks saada soovijast võib kujuneda tipptegija.

Kuidas mõjutab see õpetajaid? Kas õpetaja karjäärimudeliga töötatakse samamoodi?

Õpetajat puudutab see mudel kahel moel. Kui kooli juhib pädev, enda arendamisest huvitatud koolijuht, siis on ka õpetajate huvi selles koolis jätkata suurem. Samuti aitab mudel koolijuhtidel märgata juhipotentsiaaliga õpetajaid, keda karjääriteel aidata ja suunata. 

Õpetaja karjäärimudel on uue valitsuse koalitsioonilepingu üks lubadus. Nii et arvan, et kui oleme nüüd haridusjuhi karjäärimudeliga esimese sammu ära teinud, siis hakatakse ka õpetajate karjäärimudeliga tegelema. Kas see väljatöötamine just sellisel kujul on, seda ei julge lubada, aga siit saab head kogemust rakendada. 

Mida tähendab mudeli üleandmine Haridus- ja Teadusministeeriumile? Mis saab edasi?

Nüüd, kui see mudel on välja töötatud, hakkab ministeerium töötama välja selle rakendusplaani: kuidas me saame seda üle riigi jõustada ning viia seda teadmist kohalikesse omavalitsustesse. Kas see nõuab ka näiteks mingisuguse mehhanismi loomist, et koolijuhte hindama hakataks, ning rakendusjuhiste ja plaanide väljatöötamist. Mudel on valmis, aga kuidas see oma elu elama hakkab, tuleb järgmise poolaastaga koostöös välja töötada.

Karjääri- ja kompetentsimudeli loomise projekti käivitasid 2021. aastal Eesti Koolijuhtide Ühendus ja Heateo Haridusfond koostöös talendijuhtimise ettevõttega Fontes ning Haridus- ja Teadusministeeriumiga. Projekti eesmärk on tõsta haridusjuhtimise kvaliteeti. Seda tööriista saab kasutada nii haridusjuht ise oma arengu ja karjääri planeerimisel kui ka haridusjuhtide tööandja ehk koolipidaja juhtide värbamisel, arendamisel ja järelkasvu kavandamisel.

Haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudeli loomise kahe aasta jooksul analüüsiti põhjalikult haridusjuhi tööd ning seda, kuidas haridusjuhi arengut ja karjääri praegu suunatakse. Selgitati välja haridusjuhtimiseks vajalikud pädevused. Mudeli pädevusi puudutav osa asendab kümme aastat tagasi loodud ja seitse aastat tagasi uuendatud koolijuhi kompetentsimudeli. Karjäärimudel puudus haridusvaldkonnas seni täielikult.

Mudelitega saab tutvuda Haridus- ja Teadusministeeriumi veebilehel.

https://www.hm.ee/uldharidus-ja-noored/opetaja-koolijuht-ja-koolipidaja/haridusasutuse-juhi-kompetentsimudel


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Valminud on haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudel”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Kolleegid,
    kas te ise ei tunne, et MÕTLETE ÜLE?

    Elus on valdkondi, kus võib koostada tõesti mudeleid-skeeme, aga kui on tegemist INIMESTEGA, siis on kõik keerulisem. Koolis töötav juht peab eelkõige tundma pedagoogikat didaktikaga. Alles pärast seda tuleb nn JUHTIMINE. Üle 50 aasta tagasi tundsin üsna hästi toonase Valgamaa koolijuhte. Vaid üksikute eranditega olid nad koolimehed ja lisaks arvamusliidrid (intellektuaalid) koha peal…

    Nüüd võib tabada ka Tallinna suure kooli juhti rääkimas seoses kooliga jama (ja siis mõtlengi – kuidas ta sai direktoriks?)… Tõelised ASJATUNDJAD selgitab välja ikkagi argielu! Või on siin liikumas jällegi mingid RAHAD?

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!