Plaani juba varakult noortele rahatarkuse päeva!

17. sept. 2023 Mari-Liis Jääger Eesti Pangaliidu finantshariduse toimkonna juht - Kommenteeri artiklit
Kadi Rimmel (vasakul) Kalmetu koolist ja Maribel Pregel Rapla Vesiroosi koolist üleeuroopalisel rahatarkuse võistlusel Brüsselis. Foto: Mari-Liis Jääger

Rahatarkuse konverents ja virtuaalviktoriin toimub 27. märtsil 2024. Registreerimine on pangaliidu lehel juba avatud: https://bit.ly/rahatarkuse-veebikonverents-2024 .
Rahatarkuse konverents on noortele ja õpetajatele sisukas ja ka oluline. Rahatarkuse viktoriin on konverentsi põnev lisa, mis pakub võitjatele ägedat võimalust minna Brüsselisse ning panna oma teadmised proovile ka üleeuroopalisel viktoriinil European Money Quiz (EMQ).

Paljud gümnaasiumilõpetajad pole digitaalseks tulevikuks ja rahaasjade iseseisvaks ajamiseks veel valmis. Osalt on selles süüdi ka riiklik õppekava, kus pole piisavat mahtu finantsotsuste ja kaasnevate riskide analüüsimiseks. Just seda lünka püüavad täita Eesti pangad, otsides viise, kuidas õpilased saaksid praktilisi teadmisi ning õpetajad oskaksid teooriat tänapäevases võtmes õigesti lahti seletada. Üks viis rahatargemaks saada on osalemine rahatarkuse viktoriin, mis toimub iga-aastase rahatarkuse konverentsi raamides.

Eelmise viktoriini võitjad käisid Brüsselis

Eesti pangad on korraldanud juba kolm aastat järjest gümnasistidele ja põhikooli lõpuklassidele rahatarkuse virtuaalkonverentsi. Märts on juba kümmekond aastat rahatarkuse kuu, kus lisaks konverentsile toimuvad ka sajad külalistunnid Eestimaa koolides. Kuu kulmineerub rahatarkuse viktoriiniga koolinoortele, mille võitjad esindavad Eestit Euroopa Liidu maade võistlusel Brüsselis. Märtsis toimunud konverentsi „Kas mina juhin raha või juhib raha mind?“ lõpus aset leidnud viktoriinist võttis osa üle tuhande Eesti noore. Eestis osutusid võitjateks Kadi Rimmel Kalmetu koolist ja Maribel Pregel Rapla Vesiroosi koolist, kes saavutasid hiljem üleeuroopalisel võistlusel 28 riigi hulgas auväärse kuuenda koha.

Kadi Rimmel osales rahatarkuse viktoriinil ka 2021. aastal ja võitis siis samuti kohaliku viktoriini. Koroona tõttu jäi tookord kahjuks Brüsselisse sõitmata, kuna kogu üritus toimus veebi teel. See andis aga tahtmise uuesti osaleda ja proovida siiski Brüsselisse pääseda. Kuigi küsimused on igal aastal uued, õnnestus tüdrukul teist korda viktoriin võita ja sõita ka auhinnareisile. Maribeli jaoks tuli võit ootamatumalt, enda proovilepanek osutus aga edukaks ja tüdruk jõudis 13–15-aastaste seas Eestis kahe parema hulka.

Mida õpilased Brüsselis kogesid

Üleeuroopalisel rahatarkuse viktoriinil European Money Quiz (EMQ) panevad 13–15-aastased õpilased end proovile säästmise, laenamise, pere eelarve ja digitaalse rahaasjade ajamise teemadel. Viktoriini algatasid 2017. aastal Euroopa riikide pangandusliidud. Tüdrukud, kes septembris alles 10. klassi astuvad, kiidavad EMQ-l käiku kui väga positiivset kogemust. Kohapeal viibiti kaks ööd ning päevad olid sisutihedad: alustades töötubadest ja lõpetades õhtusöögiga, kus lisaks heale toidule oli võimalik sõlmida uusi tutvusi ja vahetada kogemusi teiste rahatarkusest huvitatud õpilastega. Eriti meeldejäävaks osutus käik WikifinLabi, interaktiivsesse digitaalsesse finantshariduse keskusse, kus õpilased saavad kogeda mitmesuguseid igapäevaelu finantsolukordi. See on välja töötatud õpetajate, haridusspetsialistide, teadlaste ning käitumisökonoomika ja mängude ekspertide koostöös. Kadi meenutas, et just seal tutvustati neile ka turundusnippe – millised tegevused panevad inimesi rohkem raha välja käima ja kuidas ise mitte reklaamilõksu langeda. Lisaks avanes noortel võimalus avada üleeuroopalise börsi Euronext börsipäev.

Need kaks tüdrukut on juba investorid!

Kadi ja Maribel soovitavad ka teistel noortel võimalikult vara jälgima hakata, mille peale nad raha kulutavad, ning leida viise, kuidas ostlemise asemel sama summa hoopis investeerida. Alustada saab ka 10 euroga ning mida kauem koguda ja investeerida, seda enam tuleb appi liitintress, mis aja jooksul summat aina kiiremini kasvatama hakkab. Kadi alustas investeerimist koos emaga, kellega koos teeb kodupanga kaudu pikaajalisi investeeringuid väärtpaberitesse ja dividende maksvatesse aktsiatesse. Lisaks tuleb kasuks meelerahufond, mis ei ole ühendatud pangakaardiga – nii ei teki olukorda, et ühel hetkel kulutad mõtlematult liiga palju. 

Noored soovitavad rahaasjust huvitatud inimestele Kristi Saare raamatuid, mis on alles finantsteed alustavale noorele lihtsad ja selged. Podcast’idest võiks nende hinnangul kuulata vestlusi Raivo Heinaga, kelle kogemuslood innustavad jalgu kõhu alt välja võtma ja tegutsema hakkama. Lisaks võiks kuulata Rahareede ja Kogumispäeviku taskuhäälingut. Unistus on saavutada rahaline vabadus ning selle jaoks on vaja osata varakult rahaga õigesti ümber käia.

Kuidas õpetajad tüdrukuid viktoriiniks ette valmistasid?

Tüdrukute õpetajad hindavad kõrgelt õpilastele avanenud võimalust Brüsselisse sõita. Kadi õpetaja Sirje Põder (Kalmetu kool) sõnab, et kui koolis majandusõpet pole, arvavad noored tihti, et „lähen löön jalaga ukse lahti ja olen rikas“, või siis vastupidi, et neist ei sõltu ju midagi. Paremad teadmised rahaasjadest aitavad suhtumist parandada. Siin on abiks ka virtuaalkonverentside esinejate mõtted. Maribeli õpetaja Heli Heinaste (Vesiroosi kool) kommenteerib Brüsselisse pääsemist kui suurt lotovõitu, mis andis noorele võimaluse avardada silmaringi ja saada kooliajal praktiline kogemus. Õpetajana loob ta võimalused, edastades informatsiooni ja soovitusi. Lisaks rahatarkuse konverentsile suunab ta õpilasi osalema ka Tuulbergi rahaoskuste olümpiaadil, majandusviktoriinil ja kogukonnapraktikal, kus on võimalus saada vabatahtlikuna töötamise kogemus. Kas ja kui aktiivselt noored neid võimalusi kasutada soovivad, jääb nende enda otsustada. Tähtis on suunamine, mitte sundimine. 

Tugisammas õpetajatele – rahatarkuse mentorklubi

Et toetada rahatarkuse õpetamist Eesti haridussüsteemis, asutasid Eesti rahatarkuse eestvedajad rahandusministeeriumi egiidi all õpetajate koolitamiseks rahatarkuse mentorklubi, kus on praeguseks teadmisi omandanud üle 400 õpetaja. Klubiga võivad liituda nii üldhariduskooli õpetajad, noortekeskuste töötajad kui lasteaiaõpetajad. Klubi eesmärk on anda vajalikud tööriistad ja teadmised isiklikuks majandamiseks ning rahatarkuse lõimimiseks tundidesse või muudesse õppetegevustesse. Keskendutakse koolitatava rahatarkuse taseme tõstmisele, sest ainult rahatark õpetaja, kes käitub enda õpetussõnadele vastavalt, on sobiv mentor rahaasjades teadlikule noorele. 

Mentorklubis on osalenud ka Sirje Põder, kes võttis sealt enda sõnul kaasa palju teadmisi ja nippe kooli majandusringiga tegutsemiseks. Lisaks pani see Kalmetu kooli õpetaja ka isiklikus plaanis rahateemade üle rohkem mõtlema ja andis julgust uutmoodi tegutseda. Kindlasti soovitab ta mentorklubis osalemist kõigile õpetajatele, kes soovivad enda finantsteadmisi ja rahatarkuse õpetamise võimalusi täiendada. 

Eelmise, 2023. aasta rahatarkuse konverentsi kohta loe siit.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!