Reisi noortega Teemantsaarele ehk Lauamäng rändeteemaliste arutelude pidamiseks

19. sept. 2023 Patrik Persson Eesti Pagulasabi hariduse ja teadlikkuse programmi spetsialist - Kommenteeri artiklit

„Teemantsaar“ on mäng, mis aitab noortel sisserännanuid mõista. Mäng lennutab nad mõtteliselt saarele, kus nad aitavad saabuvail põgenikel saareeluga kohaneda. Eesmärk on luua saarel kõigi jaoks mõnus ühiskond.

Kuna arutelud rände- ja pagulusteemadel võivad olla polariseerivad ja põhineda valefaktidel, siis on oluline põgenike kohta levivaid müüte kummutada, enne kui pinged ühiskonnas alusetult suureks kasvavad. Põgenikke on aga palju. ÜRO pagulasameti prognoosi kohaselt kasvab 2023. aasta lõpuks sunniviisiliselt oma kodust lahkunud inimeste arv 117,2 miljonini.

Meie eesmärk oli luua õppevahend, mis aitab noortel avastada pagulaste uues ühiskonnas kohanemise väljakutseid mängulisel viisil, nii et rändetemaatikaga tutvumine oleks kaasahaarav ja hariv. Sealjuures on meile oluline, et õpilased saaksid pagulusega seotud mõtteid vabas õhkkonnas üksteisega jagada, ja mäng võimaldab seda. 

Oleme Eesti Pagulasabi meeskonnaga „Teemantsaare“ mängu mänginud 13 koolis kokku ligi 600 õpilasega vanuses 12–19 eluaastat. On hea meel tõdeda, et osalejate hinnangul annab see mäng rändeteemast hea ülevaate, lisaks on ta vajalik tööriist õpetajatele. 

Lauamäng „Teemantsaar“ on valminud koosloomes erineva taustaga, sh rändetaustaga inimestega. Mäng julgustab noori looma kontakti sisserändajatega, võttes seejuures endale aktiivse rolli nende kohanemise toetamisel ja lõimumisprotsessis laiemalt. Mida ühtsem ja pingevabam õhkkond, seda terviklikum ja tervem ühiskond meile kõigile. 

Kuigi hiljuti Ukrainast saabunud pagulasi on Eestis soojalt vastu võetud, kogevad paljud sisserändajad endiselt diskrimineerimist töö- ja elamisturul, samuti on jätkuvalt tarvis teadvustada rassismi ja ksenofoobia esinemist ühiskonnas. Tasakaalustamiseks juhime muu hulgas tähelepanu sisserännanute oskustele ja teadmistele, mis soodustavad eri tööstusharude edendamist ja innovatsiooni Eestis.

Tere tulemast Teemantsaarele

„Põhjameres on saar, kus teemandid elavad rahus ja armastuses. See lause turgatas mulle pähe, kui olin välja mõelnud mängu idee. Teemantsaar õpetab meile, et üksteise aitamine toob kaasa õnne ja kui on õnn, siis hakkavad teemandid särama.“ (Hani, „Teemantsaare“ kaaslooja) 

Mängus aitavad osalejad saarele jõudnutel kohanemisega kaasnevaid probleeme lahendada, lähtudes isiklikest kogemustest ja teadmistest. Üksteise mõtteid ja ideid kuulates tekib noortel arusaam integratsiooniprotsessist, milles vastuvõtvatel kogukondadel on saabujatega võrdne roll ja kus on palju üksteiselt õppida. „Teemantsaare“ kaaslooja Monirehi jaoks on eriti oluline, et me väärtustaksime üksteise erinevusi: 

„Siin maailmas on igaühel oma ainulaadne teemant, mis sümboliseerib tema erilist rolli. Kui me mõistame ja hindame üksteise erinevusi, saame oma teemantidega panustada maailma ilusse.“

See mäng loob turvalise õhkkonna, kus õpilased julgevad ka ebamugavaid ja raskeid teemasid arutada. Mida kaugemale mängijad saarel jõuavad, seda rohkem tutvustatakse neile rändega seotud sõnavara ja temaatikat, mida õpetaja saab mängimisele järgnevas arutelus laiemalt avada.

Noorte esmamuljed: mäng aitab märgata olulisi probleeme

Eesti Pagulasabiga külastasime sügistalvel kuraditosinat kooli üle Eesti, mängides mängu üle poole tuhande õpilasega. Külalistunde läbi viies alustasime ja lõpetasime mängu harjutusega, mis suunas õpilasi mõtlema, mis seostub neile mõistega „pagulane“. Enne „Teemantsaare“ mängimist toodi eelkõige välja raskusi, iseäranis tihti mainiti sõda. Kuid pärast „Teemantsaare“ mängimist tekkisid õpilastel uued seosed, nagu „uus algus“, „vaprus“, „võimalused“ ja „teretulnud“. See näitas, et mängijad said rändetaustaga inimeste kogemustest teadlikumaks, mõtestades seejuures enda rolli põgenike toetamisel.

„Ma arvan, et see mäng aitab avada silmi inimestel, kes ei ole nendest asjadest mõelnud.“ („Teemantsaare“ mängija)

Mängukaardi üks küsimustest uurib, mis kohti noored uussisserändajatele oma kodulinnas näitaksid. Õpilaste seas tekkis elav arutelu, kas muuseumid, pargid või kaubanduskeskused on ikka kõige tähtsamad vaatamisväärsused. Teine kaart palub mängijatel kirjeldada Eesti talve kellelegi, kes ei ole mitte kunagi lund näinud. Põnev oli jälgida, kuidas osalejad koostasid nimekirja meeldivatest ja ebameeldivatest talvistest tegevustest. Samas tõid nad välja, et talvel võib vabalt ka toas istuda ja kakaod juua. Üks õpilane toonitas, et paljud „Teemantsaare“ mängijad kogesid ahhaa-hetke, kui mängus tulid arutlusele sotsiaalsed normid, diskrimineerimine ja muud rasked teemad. 

Osale õpilastest oleks meeldinud võistluslik mängimine, kuid samas saime enamjaolt tagasisidet, et mäng oli ka ilma võitjate ja kaotajateta lõbus ja laiendas silmaringi. See on miski, mis teeb pikas plaanis meid kõiki võitjateks. Üks õpetaja kommenteeris meie külastust järgnevalt: 

„Õpilased nentisid pärast mängu, et nad said teada, millega pagulased peavad kokku puutuma, ja kuulsid põhjustest, miks inimestest pagulased saavad. Mäng paneb mõtlema selle üle, mis olukorda pagulased võõras ühiskonnas on sattunud. Huvitav oli jälgida, kuidas pagulusega seostuvad märksõnad olid õpilastel enne ja pärast mängu erinevad, mis näitab, et nende teadlikkus kasvas.“

Koole külastades oli inspireeriv näha, kuidas „Teemantsaar“ pani õpilased ka omaenda kogemusi mõtestama. Üks mängija tõdes, et ta teab, kui raske võib olla välismaal oma teed leida, sest ta elas ühe semestri välismaal ja tundis end seal väga üksildaselt. Teine osaline tõi välja, et nende pere oli Ukrainast pagenud teismelise enda juurde elama võtnud. Siinkohal saab täielikult nõustuda meie juhendaja Celal Yildirimiga:

„Mängu lõpus täheldasime, et paljud inimesed mõistsid ka oma rolli välismaalaste lõimimisel. See tähendab, et mida rohkem me nendel teemadel lastega räägime, seda rohkem teadlikkus kasvab ja lapsed suudavad kaasa tunda. Isegi 6. klassi lapsed tulid välja nii heade lahendustega, et soovisin, et lapsed valitseksid maailma.“

Eesti Pagulasabi meeskond on arendanud välja ka metoodilise juhendi õpetajatele, et nad saaksid „Teemantsaart“ iseseisvalt õppevahendina kasutada. Juhendis on ka soovitusi, kuidas rände- ja integratsiooniteemade vestlusi juhtida. Nii mäng kui ka juhend on tasuta allalaadimiseks ja printimiseks Eesti Pagulasabi (www.pagulasabi.ee) ning E-koolikoti kodulehel. Oleme alati avatud koolide tagasisidele ja aktiivsele koostööle ning soovime teile head järgmist reisi Teemantsaarele!

Eesti Pagulasabi pakub tugiteenuseid rahvusvahelise kaitse saajatele Eestis ja humanitaarabi oma kodust põgenenud inimestele väljaspool. Me oleme üks olulisematest kompetentsikeskustest rände ja lõimumise teemal.

Projekti „Koolinoorte teadlikkuse tõstmine rändest ning kohanemise ja lõimumisega seotud väljakutsetest“ rahastab EMP-i toetuste Aktiivsete Kodanike Fond, mida vahendab Avatud Eesti Fond koostöös Vabaühenduste Liiduga.

Materjalid E-koolikoti kodulehel https://e-koolikott.ee/et/oppematerjal/33291–Teemantsaar-lauamang-ja-kasutusjuhend-opetajale.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!