Meediapädevuse edendamine tehisintellekti ajastul

24. okt. 2023 Angelica Õunapuu Eesti Rahvusraamatukogu hariduskeskuse haridusteenuste juht - Kommenteeri artiklit
Angelica Õunapuu.

ChatGPT-d ja teisi tekstiloomemootoreid kasutatakse õppimise ja õpetamisega seoses üha rohkem. Tekstiloomemootorite kasutus koolides ja ülikoolides on tõstatanud hulgaliselt küsimusi õpetajate, õppejõudude, koolijuhtide, aga ka õpilaste ja lastevanemate seas.

Tehisintellekt ja sellel põhinevad teksti- ja pildiloomemootorid on kasulikud vahendid, aga nende kasutamine tekitab vastandlikke arvamusi. Tehisaru programmide abil saab luua nii visuaalset (näiteks Midjourney, Crayon, Freepik AI), tekstilist (ChatGPT) kui ka audiovisuaalset (beatoven.ai, Soundraw jpm) loomingut, mille puhul on raske määratleda, kellele kuuluvad nende teoste õigused või mis sisendi põhjal need üldse loodud on.
Lahendamist ootavad privaatsuse ja eetika küsimused, mis on eriti olulised just andmete kogumise ja kasutamise kontekstis. Tehistaibu genereeritava teksti osas on üks olulisemaid probleeme saadava info usaldusväärsus. Õpilased kasutavad tekstiloomemootoreid ka iga päev infot otsides, kuid sealt saadud allikad ei ole alati tõesed. 

ChatGPT toodab ka nn hallutsinatsioone ehk mõtleb infot ise välja: näiteks on inimesed tulnud raamatukogusse otsima tehisaru soovituste põhjal teoseid, mida pole olemas, või küsinud autorite kohta, keda ei eksisteeri. Küll aga võib ChatGPT-laadsetest programmidest olla kasu ideede kogumisel, tekstide analüüsimisel, tunnikavade ja praktiliste ülesannete loomisel, õppemeetodite kujundamisel, allikate nimekirja korrastamisel jne – kõik see aitab õppetööd hõlbustada. 

Meie üks väga oluline ülesanne rahvusraamatukogus on arendada õpilaste meediapädevust ja kriitilise mõtlemise oskust. Selle eesmärgi täitmiseks oleme õpilastele loonud mitmesuguseid meediapädevust arendavaid haridusprogramme, õppematerjale ning veebiviktoriine. 

Täiskasvanutele oleme kokku pannud meedia- ja ajakirjanduse teemalise seminari, mis muudab teadlikumaks meediamaailma tööst ja ohtudest. Oktoobri teisest poolest pakume gümnasistidele uut haridusprogrammi „Seljata tehisintellekt!“, kus õpilased saavad tuvastada ja kriitiliselt hinnata tehisintellekti loodud sisu. 

Praktilised ülesanded aitavad käsitleda tehistaibu ja valeinfo seoseid: vaatame artikleid, et mõista, kuidas tehisintellekt mõjutab tekstipõhist informatsiooni; lahendame pildiviktoriini ning anname näpunäiteid, kuidas tekste ja pilte analüüsida. Tund arendab kriitilist mõtlemist ning oskust tekste ja pilte põhjalikumalt uurida. 

Tehisaru rakendamine toob ühelt poolt kaasa rohkesti uusi võimalusi ning võib paljudes aeganõudvates protsessides pakkuda tuge ja inspiratsiooni – teisalt aga nõuab kasutajalt ülimat tähelepanelikkust ja vastutustunnet. Raamatukogud saavad aidata arendada inimeste kriitilist mõtlemist ja AI-põhiste programmide kasutamise oskust, pakkudes ligipääsu mitmesugustele ressurssidele ning korraldades seminare, haridusprogramme ja koolitusi.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!