Muuseumitund „Teadlik teatrikülastaja“

13. nov. 2023 Gerli Mägi Nukuteatrimuuseumi kuraator - Kommenteeri artiklit
Muuseumitunnis valmivad maskid tegelastele, kes kehastavad teadlikku teatrikülastajat. Foto: Gerli Mägi

Kes on teadlik teatrikülastaja? Mis teeb teatrist erilise paiga? Miks on teatris teatavad käitumisnormid olulised? Nukuteatrimuuseumi uus muuseumitund „Teadlik teatrikülastaja“ on kooliõpilase teatrikülastusele sobilik eel- või järeltegevus, mis muudab teatriskäigu eriliseks sündmuseks ning aitab õpilasel kujuneda haritud ja asjatundlikuks teatrikülastajaks.

Kui romaani või filmi saab korduvalt üle lugeda või vaadata, siis ühtegi teatrietendust pole teatrisaalis võimalik tagasi kerida. Meil on küll võimalik ühte ja sama lavastust mitu korda vaatamas käia, kuid iga etendus on kordumatu ning jääb vaid seda näinud inimeste mälestustesse.

Et avada õpilasele teatri erilisust, õpitakse „Teadliku teatrikülastaja“ muuseumitunnis esmalt tundma teatris kasutatavat sõnavara. Kes on dramaturg? Mis on etenduse ja lavastuse erinevus? Mis on butafooria? Need on vaid mõned mõisted, mille võrra on õpilane pärast muuseumitundi rikkam.

Lavastusprotsessi keerukuse teadvustamiseks saavad õpilased muuseumitunnis oma loomingulisuse proovile panna ning järjestada etapid, mida üks lavastus valmimise teekonnal läbib. Mõnikord on etendust vaadates keeruline mõista, kui mitme inimese tööd me korraga laval näeme. Isegi kui tegu on monolavastusega, võib selle taga olla lausa viiekümne inimese suur töö. Nii mõnigi õpilane kuuleb ülesannet täites esmakordselt kostüümi- ja valgusproovi vajadusest.

Tutvumine teatri sõnavara ja lavastuse valmimise protsessiga viib noore vaataja kurssi teatrimaailmaga. Nende tegevuste kaudu teadvustab ta teatriinimeste töö sisukust, põhjalikkust ning selleks kuluvat aega. Muuseumitunni ülesanded suunavad noore teatrikülastaja väärtustama laval nähtavat loomingut ja teadvustama oma käitumist seda vaadates.

Muuseumitunni teises osas analüüsitakse enda ja kaaslaste käitumist teatris ning leitakse põhjendused teatrikülastaja headele tavadele. Uuritakse, kui palju on saalis ekraani helendust näha, kuidas kostab etenduse ajal saalis rääkimine lava taha, ja otsitakse viisakat viisi, kuidas ridade vahel kaaslastest mööduda. Muuseumitund kulmineerub teadliku teatrikülastaja kujutamisega – grupitööna valmivad teatrimaskid, mis tuletavad teatrikülastuse häid tavasid ka edaspidi meelde.

Teatrite külastamine pakub unikaalset võimalust sukelduda kunsti- ja kultuurimaailma, pakkudes silmaringi avardavaid kogemusi ning elavaid emotsioone. Märkame, et oleme teatris!*

*„Märka, et oled teatris“ on teatrite ühiskampaania, mille eesmärk on meelde tuletada teatrikülastuse elementaarsed tõed ning tõsta esile viisaka ja austava käitumise olulisust teatrisaalis.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!